קאקדילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"קאקדילה"
סינגל בביצוע עומר אדם
יצא לאור 30 בדצמבר 2021
סוגה פופמזרחית
שפה עבריתרוסית
אורך 2:45
כתיבה משה בן אברהם, מאור תיתון, אופק יקותיאל ואלעד טרבלסי
כרונולוגיית סינגלים של עומר אדם
"חורף באוטו"
(2021)
"קאקדילה"
(2021)
"לבד על המיטה"
(2022)

קאקדילה הוא סינגל של עומר אדם, שכתבו והלחינו משה בן אברהם, מאור תיתון, אופק יקותיאל ואלעד טרבלסי. הוא יצא לאור בדצמבר 2021 ועורר סערה ציבורית בטענה שהוא "בעל גוון פוגעני כלפי נשים יוצאות חבר המדינות"[1][2]. השיר נפסל לשידור לאחר מכן בתחנות הרדיו של תאגיד השידור הישראלי וגלגלצ.

רקע ותוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר פורסם בדצמבר 2021, לקראת חג הנובי גוד שנחגג על ידי יוצאי ברית המועצות בישראל. שם השיר "קאקדילה" הוא תעתיק מקורב של הביטוי הנפוץ "Kак дела?‎", שפירושו "מה העניינים?".

נושא השיר הוא אישה דוברת רוסית. השיר נכתב בעיקר בעברית קלוקלת המדמה דיבור סטראוטיפי של דוברת רוסית. בנוסף השיר שזור במספר מילים בשפה הרוסית. האישה בשיר מתוארת כמרבה בשתייה של משקאות חריפים ומתקשה בתקשורת בעברית.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר עורר סערה ומחלוקת ציבורית רבה, בין היתר נטען כי בשיר ישנם רמיזות מיניות ("והיום היא בכלל לא בטו...חה חה חה" - נטען כי כוונת השורה היא לרמוז כי נשוא השיר אינה בתולה) ושורות המבוססות על הדעות הקדומות כלפי יוצאי ברית המועצות ("אומרת לי עברית קשה שפה" - הכוונה לקשייהם של העולים ללמוד את השפה העברית, "והיא שותה לה לה" - הכוונה לדעה קדומה בישראל על הרגלי שתייה של יוצאי ברית המועצות). נאמר כי השיר משפיל ומחפיץ את התרבות הרוסית.[3]

תגובות ציבוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי טענה כי מילות השיר "גזעניות, מחפיצות נשים ומשפילות". מספר אנשי בידור יוצאי חבר העמים (כדוגמת לאה לב[4], יוליה פלוטקין, ג'ני צ'רוואני) יצאו עם ביקורת קשה נגד השיר, ומאידך אמנים יוצאי חבר העמים אחרים (כדוגמת ארקדי דוכין ואנה זק) טענו כי השיר מצחיק ושהוא לא פגע בהם.[5][6] סמיון גרפמן פרסם תגובה בה הוא טוען כי השיר מעלה נושאים חברתיים חשובים[7].

עומר אדם הדף את הביקורת של מרב מיכאלי, בטענה שהיא מתעסקת בעניינים שלא שלה והטפת מוסר, בזמן שהוא עצמו בא ממוצא קווקזי (שחלק ניכר מהיהודים הקווקזים מקורם ברוסיה) והשיר למעשה מהווה הומור עצמי[8].

נוסף על כך נטען כי תוכן השיר רדוד בפני עצמו ומהווה הידרדרות תרבותית וזלזול בקהל המאזינים[9]. נטען כי השיר לא מהווה חומר מקורי, אלא כולל העתקת מילים משיר אחר של עומר אדם, "שדות של תירוצים" עם לחן ומקצב בלקני המבוסס על שיר של הקומיקאי והזמר האוקראיני ורקה סרדוצ'קה[10][11].

ב-4 בינואר 2022 תאגיד השידור הישראלי כאן הודיע כי לא יכניסו את השיר לרשימות ההשמעה של רצועת הרדיו כאן גימל. תחנת הרדיו גלגלצ הודיעה כי לא תשמיע את השיר. למרות כל הביקורות השיר הצליח להגיע לראש המצעדים ונהפך לאחד מהשירים המושמעים השבוע בישראל, והשיר זכה ליותר ממיליון האזנות ביוטיוב והגיע לצמרת המצעדים של ספוטיפיי ואפל מיוזיק[12]

ב-25 בפברואר 2022, בהופעתו בהיכל מנורה אדם חוזר בו ומתנצל לסערת השיר ״קאקדילה״: ״מישהו נפגע אני באמת מבקש סליחה וכמובן אתם יודעים שלא הייתה שום כוונה לפגוע״.[13][14]

פארודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר יצאו מספר סרטוני תגובה פארודיים, לדוגמה על ידי אנסמבל ציפורלה[15] וגיורא זינגר[16] עם לחן זהה, אשר מתכתבים עם השיר של עומר אדם. השיר של זינגר מתקן את שגיאות ההגייה של אדם, מבקר את חוסר ההיכרות של כותבי השיר עם התרבות הרוסית, ואת רמת ההומור. כחלופה, השיר של זינגר מציג שלל סטראוטיפים על עולים מחבר העמים, כגון השכלה גבוהה, העדפת מטבח רוסי מסורתי, ושימוש בנעלי בית. הגרסה של ציפורלה מאשימה את אדם בגזענות וברמת יצירה ירודה. הקליפ של זינגר הפך לסרטון ויראלי והושמע בתוכנית "העולם הבוקר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מעריב אונליין, ‏סערה סביב השיר החדש נמשכת: המכה שנפלה על עומר אדם, באתר מעריב אונליין, 4 בינואר 2022
  2. ^ דור מאיר מועלם, ‏עומר אדם מזלזל בכולנו, באתר ‏מאקו‏, 31 בדצמבר 2021
  3. ^ עינב שיף, גזענות ורמיזות מיניות: השיר החדש של עומר אדם משפיל את התרבות הרוסית, באתר ynet, 30 בדצמבר 2021
  4. ^ "יש כאב מאחורי זה": לאה לב על סערת "קאקדילה", כאן חדשות
  5. ^ 103FM, ‏"בולשיט, מותר לו לצחוק על עצמו": ארקדי דוכין מגיב לסערת עומר אדם, באתר מעריב אונליין, 5 בינואר 2022
  6. ^ גיל משעלי, ‏אנה זק משחררת סינגל חדש ומדברת על הכל. כן, גם על עומר אדם, באתר ‏מאקו‏, 3 בינואר 2022
  7. ^ עומר אדם קאקדילה? כמה שנאה, נדפק לאנשים המוח? , דף פייסבוק
  8. ^ קשת ברגסון, ‏עומר אדם למרב מיכאלי: "תתעסקי בעניינים שלך", באתר "סרוגים", 3 בינואר 2022
  9. ^ שרון לוקסנבורג, ‏"קאקדילה" של עומר אדם: כמה נמוך עוד אפשר לרדת?, באתר מעריב אונליין, 5 בינואר 2022
  10. ^ דור מאיר מועלם, ‏עומר אדם מזלזל בכולנו, באתר ‏מאקו‏, 31 בדצמבר 2021
  11. ^ הזדעזעתם מקאקדילה? טוב שנזכרתם, באתר כאן
  12. ^ נועם כהן, ‏ברקע המחאה: "קאקדילה" של עומר אדם בראש המצעדים, באתר ‏מאקו‏, 4 בינואר 2022
  13. ^ ״מישהו נפגע אני באמת מבקש סליחה וכמובן אתם יודעים שלא היתה שום כוונה לפגוע״: אחרי שיצא נגד שרת התחבורה מירב מיכאלי, ובזמן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה -... | By גיא פינס | Facebook, באתר www.facebook.com
  14. ^ רן בוקר, עומר אדם התנצל על "קאקדילה" - אבל ביצע את השיר בהופעה, באתר ynet, 24 בפברואר 2022
  15. ^ הסרטון, בעמוד הפייסבוק של אנסמבל ציפורלה
  16. ^ הסרטון, בעמוד הפייסבוק של גיורא זינגר