קאפרי

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
קאפרי
Capri
נתונים גאוגרפיים
מיקום הים הטירני עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°33′00″N 14°14′00″E / 40.55°N 14.233333333333°E / 40.55; 14.233333333333
שטח 10.4 קילומטר רבוע
אורך 6.3 קילומטר
רוחב 2.7 קילומטר
גובה מרבי מונטה סולארו
נתונים מדיניים
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה 12,903 (2022)
עיר ראשית קאפרי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט על נמל קאפרי מווילה סן מיקלה

קאפריאיטלקית: Capri) הוא אי קטן בים הטירני, בקרבת חצי האי סורנטו, דרומית לנפת נאפולי במחוז קמפניה שבדרום איטליה, סמוך למפרץ נאפולי. שם האי נגזר מהמילה capra שפירושה עז באיטלקית, כי על האי יש והיו עיזים. על האי קיימות שתי עיירות. קפרי (עיירה), מעט מעל גובה פני הים ואנאקפרי, בגובה של כ- 275 מטר מעל פני הים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקאפרי התיישבו בני אדם עוד מתקופת הרפובליקה הרומית והוא אף שימש כמשכנו של הקיסר הרומי טיבריוס ועל שמו קרוי ההר המזרחי באי, הר טיבריוס (Monte Tiberio). האי מוקף צוקים תלולים ובהם הרבה מערות ונקיקים. יופיו של האי מושך אליו תיירים רבים והאתר המפורסם ביותר בו הוא "המערה הכחולה" המפורסמת בשל מימיה הכחולים. הגבוה בהרי האי הוא מונטה סולארו, אליו ניתן לעלות רגלית, או ברכבל כיסאות פתוח, שתפעולו תלוי במזג האויר. אתרי תיירות נוספים באי הם המדרגות הפיניקיות ווילה סן מיקלה.

בשנת 182 קומודוס, קיסר האימפריה הרומית ה־18 הגלה את אחותו לוסילה (אנ') לאי, לאחר שהייתה מעורבת בקשר להתנקשות בחייו. לאחר זמן קצר קומודוס שלח מתנקש שהתנקש בחייה.

בית העיריה בקאפרי

קאפרי, אומנויות ותרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה "הנמל הגדול" וקאפרי ממעלה ההר.

קאפרי באה לביטוי בכמה מישורים אומנותיים ותרבותיים.

ספרות וסופרים: באנאקפרי שוכן ביתו של הסופר והרופא השוודי אקסל מונתה, וילה סן מיקלה. הוילה תוארה והתפרסמה בספר מגילת סן מיקלה[1], והיא משמשת כיום כמוזיאון לחייו וליצירתו ומהווה מוקד משיכה לתיירים. ממרפסת הוילה יש תצפית פנורמית על האי, ובראות טובה וגם על חצי האי סורנטו. אמנם עלילת ספרו של נורמן דאגלס "Southwind" מתרחשת באי אחר, אך המומחים מסכימים שהשראה נובעת מקאפרי[2]. גם המשורר והדיפלומט הצ'יליאני פבלו נרודה ביקר בקאפרי, וכתב שירים על ובהשראת האי, לרבות את "פסוקי רב החובל" (The Captain's Verses), שבין השאר זיכו אותו בקבלת פרס נובל לספרות. ספר נוסף שבכותרתו מופיע האי קאפרי הוא "גלויה מקאפרי", מאת אלכס בראון[3]. הספר קאפרי דיאם - אהבה ומוות בקאפרי (CAPRI DIEM Love and Death on Capri-) מאת ססיליה שטורהאוג - Cecilia Storhaug[4]. גם הסופר הבריטי גרהם גרין שהה בקאפרי פרק זמן ממושך ויצר באי[5].

ציור: ציירים רבים שהו בקאפרי וציירו את נופי האי בהשראת יופיו. ביניהם, הצייר האיטלקי אנטוניו לטו (Antonio Leto) ותלמידו מיקלה פדריקו (Michele Federico)[6].ציירים נוספים ששהו באי, יצרו וציירו את נופיו הם הצרפתים ז'אק לואי דוד, ואנרי מאטיס.

שירה מולחנת: הזמר והיוצר פפינו די קאפרי נולד על האי. הזמר הצרפתי הרב וילארד שר את שירו המפורסם "קאפרי, זה נגמר" (Capri C'est Fini)[7]. הזמרים פרנק סינטרה ודין מרטין שרו את השיר הרומנטי "האי קאפרי" (The Isle of Capri)[8].

ביקורים ושהות של מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך המתפתלת ויה קרופ בקאפרי

מפורסמים רבים ביקרו בקאפרי ונהנו משהות בו ומנופיו. בעת העתיקה קיסרים ואצילי רומא נהגו לבקר ולנוח בקאפרי, ולהתרחק מהפוליטיקה ברומא. בראשם הקיסר טיבריוס, שבנה וילה מפוארת על האי[9]. לתעשיין הגרמני אלפרד קרופ הייתה וילה על האי וכיום יש על שמו באי דרך הררית ומפותלת, "Via Krupp". ז'קלין קנדי ביקרה באי לעיתים קרובות. הזמרת ויוצרת האמריקאית מאריה קרי נמצאת גם היא ברשימת מבקרי קאפרי.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקאפרי שני נמלים, הנמל הגדול (Marina Grande) והנמל הקטן (Marina Piccola), ובו שני יישובים, קפרי במרכז ואנאקפרי במערב. באי רשת כבישים צרים ובהם נוסעים מוניות ואוטובוסים קטנים המאפשרים נסיעה בין הנקודות השונות באי ולאתרים השונים. רכב פרטי יש לתושבי האי בלבד. אל האי ניתן להגיע במעבורות היוצאות מנמלי סורנטו ונאפולי. זמן השייט נע בין ארבעים לשישים דקות, תלוי בסוג המעבורת ובמצב הים. גם בין אתרי האי הנמצאים בגובה פני הים ניתן לשוט בסירות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מגילת סן-מיקלה - ספריה לעם #179 - אכסל מונתה
  2. ^ James, Jamie (2017-06-21). ""South Wind," a Strange Literary Best-Seller, a Hundred Years Later". The New Yorker (באנגלית אמריקאית). ISSN 0028-792X. נבדק ב-2024-04-28.
  3. ^ פן הוצאה לאור, באתר פן הוצאה לאור
  4. ^ CAPRI DIEM | BOOKS | CAPRI, mysite (באנגלית)
  5. ^ The writers, artists and aristocrats who fell in love with Capri, www.capri.net (באנגלית)
  6. ^ CAPRI DIEM | PAINTERS | CAPRI, mysite (באנגלית)
  7. ^ Capri c'ést fini, נבדק ב-2024-04-29
  8. ^ Isle Of Capri (Remastered), נבדק ב-2024-04-29
  9. ^ The Villas of Tiberius, www.capri.com (באנגלית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערה הכחולה
ערך זה הוא קצרמר בנושא איים ובנושא איטליה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.