צריף בנגב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צְּרִיף בנגב הוא שיר מאת נתן אלתרמן, שפורסם ב-10 בינואר 1947 בטור השביעי בעיתון דבר (בתחילה נקרא "בשולי טלגרמות").

השיר נכלל בספר הטור השביעי - תש"ג-תשי"ד, ספר ראשון, בהוצאת הקבוץ המאוחד, 1977. השיר מתאר את גבורתם של העולים לנגב במבצע 11 הנקודות.

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב בעקבות ביקורו של נתן אלתרמן בכפר דרום, מיד לאחר מבצע י"א הנקודות בנגב (במוצאי יום כיפור 1946).

הבית הראשון מתאר זאת:

יוֹם חֹשֶׁךְ וַיְהִי עֶרֶב. יָרֵחַ נִדְלַק, מִתְנַכֵּר וְרַע-עַיִן, מוּל אֶרֶץ סִינַי. וַאֲנַחְנוּ נִכְנַסְנוּ לַצְּרִיף הַדַּק, שֶׁבָּרוּחַ רַעַד כְּמוֹ חַי.

המשורר מתאר את הבחורה שראה, חנה לבית קרייטנר (שלימים נישאה לנפתלי טלמן והם עברו להתגורר במושבה יקנעם):

בְּבוֹאֵנוּ רָאִינוּ בַּצְּרִיף נַעֲרָה, הִיא בְּסֵפֶר קָרְאָה. לָהּ צַמָּה וְסִנָּר. וְרַק עבי שֶׁל קֶרֶשׁ בֵּין צְחוֹר סִנָּרָהּ וּבֵין לֵיל הַגּוֹפְרִית וְחוּקַת הַמִּדְבָּר.

הצריף מתואר בשיר בצורה הירואית:

רַק אַחַר שֶׁיָּצָאנוּ לָשׁוּב לַמְּכוֹנִית הִזְכִּירָנוּ הַשַּׁחַק עָצוּם הַכִּפָּה כִּי עָבַרְנוּ עַל פְּנֵי הָעֶמְדָּה הַקִּדְמִית אֲשֶׁר נֶפֶשׁ הָעַם בְּכַפָּה...

ימים אחדים לאחר מבצע י"א הנקודות, ב-5 ינואר, התכנס בבזל הקונגרס הציוני ה-22, הראשון אחרי השואה, וגרנות סיפר על ההישגים הרבים בתקופת המלחמה, ובראשם על החדירה לנגב ויישובו במבצע בזק, אבל ציין שהקרן עובדת "במשטר של מיטת סדום" ודרושים לה עוד אמצעים למשימה הלאומית הכבירה הזאת. לבאי הקונגרס, הנרגשים ממספרי הדונמים שקרן קימת גאלה, היה ברור שהמשימה לא הסתיימה, כי כל קילומטר רבוע שנרשם בספרי הקרן מחזק את היישוב בארץ, ויש לעטוף אותו בעוד מישורים וגבעות. אלתרמן הגיב על כך בשיר:

... אך נודה: לא קונגרס ציוני, אדונים, ואף לא הסוכנות, כמובן, לא היו נחשבים לגורם מדיני, בלעדיה ובלי סינרה הלבן.

אלתרמן מסיים את השיר בשורות המרגשות:

גַּם לְלוֹנְדוֹן הָיָה בַּמִּזְרָח הַתּיכוֹן קַל יוֹתֵר, לְלֹא הִיא וְסִפְרָה שֶׁצָּנַח. עֵת רָאשֵׁי מֶמְשָׁלוֹת עוֹצְמִים עַיִן לִישׁן, אוֹר חַדְרָהּ מְשַׁנֶּה אֶת מַפַּת הַמִּזְרָח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר בפרסום המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשנויות על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.