צל הנחש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צל הנחש
The Serpent's Shadow
מידע כללי
מאת ריק ריירדן
איורים ג'ון רוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה ספרי הייפריון, הוצאת דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Hyperion Books
תאריך הוצאה 2 במאי 2012
מספר עמודים 459
הוצאה בעברית
הוצאה גרף
תאריך 2012
תרגום יעל אכמון
סדרה
סדרת ספרים משפחת קיין והאלים המצריים
ספר קודם כס האש
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-965-545-403-1
הספרייה הלאומית 003435846
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צל הנחשאנגלית: The Serpent's Shadow) הוא רומן פנטזיה מאת ריק ריירדן, המבוסס על המיתולוגיה המצרית. הוא יצא באנגלית ב-2 במאי 2012 ובעברית באותה השנה. צל הנחש הוא הספר השלישי והאחרון בסדרת משפחת קיין והאלים המצריים.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר, שהוא כביכול שכתוב של הקלטה, מתאר את ניסיונותיהם של קרטר וסיידי קיין למצוא דרך להשמיד את אפופיס על מנת שלא ישמיד את העולם, וגם לפתור את בעיית החרטומים המורדים ולגרום לרע, האל הסנילי, לשוב לשפיותו. הוא מתאר גם את מערכות היחסים הסבוכות בין קרטר לזיה ובין סיידי לוולט ואנוביס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר זה מתחיל שישה חודשים לאחר אירועי הספר הקודם (כס האש), כאשר קרטר וסיידי נוסעים לנום (בסיס פעילים מצרי) ה-51, דאלאס, ופוגשים את ג'יי.די. גריסום, מנהיג הנום. הם אומרים לו שהם צריכים מגילת קסם מתערוכת המלך המצרי תות ענך' עמון במוזיאון דאלאס לאמנות, אחרת העולם וייהרס על ידי כוחותיו של אפופיס, אל הכאוס המצרי. בעוד שלושה ימים, אפופיס יקום, יבלע את השמש ויהרוס את העולם. במוזאון, סיידי רואה פנים חרוטות על קיר שאומרת להם שהם צריכים למצוא קופסת זהב. עם זאת, הנום מותקף, והמגילה מושמדת. כדי להציל את כולם מלהיהרג, סיידי מזמינה את מאט, דוחה את כוחות הכאוס, אבל מתעלפת. כשהיא מתעוררת, היא מגלה שהנום ה-51 הושמד, וכל החרטומים שלו נהרגו.

הורוס מבקר את קרטר ורומז על קשר בין צללים ופסלים, מה שמוביל את קרטר לחשוד שיש דרך טובה יותר להחרים את אפופיס, ומחליט להתייעץ עם תות'. הוא מספר לאחרים בארוחת הערב ומתכנן למצוא את תות' באותו לילה, אבל סיידי גורמת לו ללכת למסיבת ריקודים בבית הספר שלהם. במהלך הריקוד, סיידי נפגשת עם אנוביס, אבל שו, אל הרוח וסבא רבא של אנוביס, מפריד ביניהם.

ליאוניד, הקוסם הרוסי שהם פגשו בשנה שעברה, מגיע עם חדשות רעות ומספר שהוא לומד בסתר את קסמי שו, שאסורים. סיידי לוקחת אותו ל-נום הראשון לפגוש את עמוס. הוא מספר להם שהמורדים, בראשם שרה ג'קובי וקוואי, חברו לאפופיס. עמוס אומר לזיה וסיידי לבקר את בס. בינתיים, קרטר ו-וולט הולכים לבקר את תות', שמותקף על ידי שדים. וולט וקרטר דוחים אותם, ותות' עוזר להם להבין מי זו סטנה. הם מבינים שעליהם להגיע אל ארץ המתים ולשכנע את אוזיריס לעזור להם.

כאשר זיה וסיידי מבקרים בבית המנוחה, סיידי מבינה שעמוס לומד את נתיב הסט, אותו נאלץ פעם לארח. טווארט, אלת ההיפופוטם, מספרת להם היכן בס הסתיר פעם את השייט שלו. קרטר, סיידי, זיה ו-וולט נפגשים ומחליפים מידע. הם פוגשים את אוזיריס ומשכנעים אותו לתת לסטנה ללכת איתם. זיה וקרטר מצליחים לעזור לסטנה להחזיר את ספר תות' ממקדש שור האפיס. מתגלה כי רע, או ליתר דיוק, גלגול הבוקר שלו, חפרי, בחר בזיה כמארח. היא מצליחה לשרוד אבל מאוחר יותר סטנה מרמה אותם בכך שהוא נותן פקודות לקפטן להרוג אותם ובמקביל מביא אותם לארץ השדים.

בינתיים, סיידי ו-וולט מבקרים את האלה נית', שאומרת להם שהיא תעזור להם אם הם יוכלו לשרוד את משחק הצייד שלה עד השקיעה. הם שורדים על ידי שימוש בקמיעות השן שלהם כדי לחמוק מהאלה, ואז, בסופו של דבר, ממש לפני השקיעה, סיידי מתעתעת ב-נית' בכך שהיא מהפנטת אותה בסיפורים על ציד תינוקות ג'לי. וולט משתמש בשארית האנרגיה שלו כדי להחיות את השייט של בס, אולם אנוביס משתלט עליו. סיידי מבינה שוולט תיעל בטעות את כוחו של האל במשך זמן מה, מה שהסביר את כוחות המוות המסתוריים שלו, ו-וולט ואנוביס תכננו שוולט יהפוך למארח של אנוביס כדרך לשרוד את הקללה שהוטלה על וולט. וולט לא מסכים להילחם באפופיס לצד בית החיים, וסיידי קופצת לפורטל שנעשה על ידי נית', ומשאירה את וולט מאחור.

בינתיים, קרטר וזיה לא יכולים לפרש את המפה וצריכים לתת לסטנה ללכת כדי שיוכל להוביל אותם אל הצל. הם מאפשרים לו להטיל עליהם כישוף, וכך הם נראים כמו שדים והולכים אחריו לים התוהו. כדי ללכוד את הצל, הם חייבים להיות ממש בקצה המזח תוך כדי שהם צריכים להימנע מלהישאב פנימה. הכישוף שלהם מתחיל לדעוך ולהבהב. סטנה מופתע מכך שהם עדיין בחיים כשהם מתקרבים יותר, אבל הורוס מגלה לקרטר שהכוח של רע המתועל דרך זיה מגן עליהם. הם מצליחים לזמן את הצל של הנחש וללכוד אותו בתוך הפסל, אבל סטנה בוגד בהם, ומשנה את הכישוף לקללה. הוא מסביר שהוא יקשור את הצל בתוך פסלון וסחט את אפופיס כדי שיעשה כרצונו. הוא רוצה להשמיד את מצרים ואת כל אזכור אביו (המלך רעמסס) כמו גם את רוב החרטומים, אבל לא את כל העולם. עם זאת, יש כמה לחשים שהוא לא יכול להטיל מכיוון שהוא רוח רפאים, ולכן הוא היה זקוק לעזרתם של קרטר וזיה. סיידי יוצאת מהפורטל מעליהם ומצליחה לתפוס את סטנה וולהציל את קרטר וזיה.

סיידי מצליחה ללכוד את הצל והם פונים בחזרה לסטנה, אבל הוא נעלם. עם זאת, יש להם בעיות גדולות יותר: הצל קרא לתגבורת וצבא של שדים צועד לעברם.

טאוורט מגיע עם האלים מהנום הרביעי ומציל אותם ממוות. הקרב נתן לאלים ולאלות הישנים מטרה, ובס חזר להתנהגות הישנה והמרושעת שלו, בדיוק בזמן כדי להביא אותם אל הדוברה של רע, שרק חולפת. כשהם עולים על הסיפון, רע עדיין זקן וסנילי, אבל נולד מחדש כאדם כשיר יותר ברגע שהוא מתמזג עם זיה.

הם מגיעים לגיזה כדי למצוא את באסט שמסיחה את דעתו של אפופיס כמיטב יכולתה. בס וזיה הולכים לעזור לה, בעוד שסיידי וקרטר עוזרים להגן על הנום הראשון. החרטומים המורדים כבר שם, שומרים על הדלתות, שם עמוס לכוד עם חרטומיו. אנשי בית ברוקלין מצליחים להילחם בדרכם, כשוולט/אנוביס עוזרים בקסמי המוות שלהם. כשהם נכנסים, עמוס מחזיק את עצמו מול החרטומים מכיוון שהוא כעת המארח של סת', ומצליח לשמור על כוחו של סת'. סיידי וקרטר מתעלים את כוחותייהם של איזיס והורוס ומצטרפים לקרב. המורדת הראשית, שרה ג'קובי, מתקרבת להרוג את סיידי, אבל וולט/אנוביס מצילים אותה ומוציאים את רוחות המתים כדי למשוך את יעקבי אל הדואט. הסגן שלה, קוואי, מתעל את אפופיס ונהרג, אבל מצליח להטיל כישוף אחרון כדי להרוס את הנומה. סיידי מתעלת את כוחה של איזיס ומצליחה לומר את מילת הכישוף הקשה מכולן: "מעת" ומשחזרת את הנומה, ובתוך כדי כך היא מתעלפת.

כדי לנצח במלחמה, עליהם להתמודד עם הנחש. קרטר/הורוס קוראים לאלים ובעזרתם הם צועדים לפגוש את אפופיס, אבל הוא שבר את המציאות וכולם מופרדים ברמות שונות של הדואט, נלחמים בחלקים שונים של אפופיס. סיידי וקרטר מצליחים למצוא היכן הנחש הכי חזק ולמרות שהוא מצליח לבלוע את זיה/רע, הם עדיין מטילים כישוף ומשמידים אותו לנצח. זיה בורחת בזמן שאפופיס מת, אבל האלים צריכים ללכת כי מעת' וכאוס שלובים אחד בשני למשך זמן ארוך מדי.

למרות שרע חזר, הוא מציע להורוס את המלכות, וקרטר תופס את כס המלכות של פרעה גם בנום הראשון. עם זאת, קרטר בוחר להתמקד בניהול בית ברוקלין תוך שהוא עוזב את עמוס בתור לקטור ראשי לטפל בענייני היום-יום של ניהול בית החיים. וולט נעלם, וגם באסט ובס נסוגו. הם חוזרים לבית ברוקלין, שם מחכה להם וולט/אנוביס. בגלל שוולט הוא המארח הקבוע של אנוביס, הוא לא צריך לסגת מהעולם ויכול להישאר עם סיידי. סיידי חולקת איתם ריקוד, נרגשת לקבל הזדמנות סוף סוף להיות עם שני הבנים שהיא אוהבת בו זמנית.

קרטר מוציא את זיה לדייט בקניון. היא אומרת לו שהיא תישאר בבית ברוקלין, והם מתחילים מערכת יחסים. בית ברוקלין זכה לזרם של חניכים, כמו רוב הנומים בעולם. קרטר וסיידי מסבירים שהם יהיו כל כך עסוקים שכנראה לא יהיו יותר הקלטות. הספר מסתיים בהזמנה לכל מי שיש לו קשר דם לאלים המצרים להצטרף לבית החיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]