צ'יטיפטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצ'יטיפטי

שלד ודגמי צ'יטיפטי על קינם
תקופה
קרטיקון עליון, 84–75 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: אובירפטוריים
סוג: צ'יטיפטי
מין: Citipati osmolskae
שם מדעי
Citipati
Clark & Norell & ברסבולד, 2001
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'יטיפטי (שם מדעי: Citipati; מהינדית: "מוקד הלווית הלורד") הוא סוג של דינוזאור מתור הקרטיקון שחי במונגוליה. מאובניו התגלו במדבר גובי ב-2001 ומאובניו נמצאו בצורה משומרת כולל עם מאובני קנים. מקור השם ההינדי הוא על שם "רוחות הצ'יטיפטי" (אנ') הטיבטים, המתאר זוג נזירים שנהרגו בעת מדיטציה עמוקה, והפכו לזוג שלדים מרקדים בלהבות. המאובנים המושלמים של הדינוזאור גרמו לדמיון זה.

הוא דמה במראהו לאובירפטור שהיה קרוב משפחתו וקל להתבלבל ביניהם. דינוזאור זה הגיע לאורך 3 מטר והגיע לגודל של אמו. בקצה גולגולתו בלטה קסדה קטנה. הוא היה מכוסה נוצות ככל הנראה בדומה לאובירפטור. אורח חייו גם דמה לעופות מעט בגלל צורת הקינון שלו והמבנה גופו - הוא הכיל עצמות קלות יחסית, מקור קרני וכמעט חסר שיניים שהזכיר מקור תוכי וזנב קצר בעל מעט עצמות. מאובני הדינוזאור נמצאו יחדיו בקן עם עוברים בביצים, כך שהוא שמר על ביציו ולא עזב אותם. ביצים אלה היו הגדולות ביותר ביחס לבני המשפחה והגיעו לאורך 18 ס"מ.

פעם חשבו שדינוזאור זה היה שודד ביצי פרוטוצרטופס עקב דמיון בין עוברי הפרוטוצרטופס לעוברי הצ'יטיפטי. בהמשך עלו על דמיון בצורת העוברים והבינו שהדינוזאורים דגרו על ביציהם. מאובנים של בירונוזאורוס (Byronosaurus) נמצאו בסמוך וכנראה שהם שדדו מביצי הדינוזאור או שצעירים שלו שימשו לטרף לצ'יטיפטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'יטיפטי בוויקישיתוף