פורטל:תוניסיה/ערך נבחר/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם מדבר בערבית תוניסאית

ערבית תוניסאית, היא מכלול דיאלקטים ערביים של השפה הערבית מגרבית המדוברים בעיקר בתוניסיה והאזורים הקרובים לה. היא מדוברת בקרב למעלה מ-11 מיליון בני העם התוניסאי כיום, ומכונה לעיתים פשוט תוניסאית (تونسي‎) על ידי הדוברים המקומיים, זאת בכדי להבדילה מן הערבית הסטנדרטית. הערבית התוניסאית היא למעשה השפה הרשמית בתוניסיה וכמעט כל אזרחיה דוברים את השפה כשפת אם או כשפה שנייה. יש דמיון רב בין הערבית התוניסאית לערבית האלג'יראית והערבית הלובית, שכנותיה ממזרח וממערב.

בדומה לשפות נוספות באזור המגרב, הערבית התוניסאית שונה בהגייתה, בניביה, בקונוטציה שלה ובדקדוק שלה מערבית מדוברת או ערבית ספרותית. כמו דיאלקטים נוספים של ערבית באזור, גם הערבית התוניסאית כוללת השפעות מהשפה הברברית, הלטינית והצרפתית. בנוסף, היא כוללת גם עדויות להשפעות איטלקית, טורקית וספרדית. הערבית התוניסאית אמנם ברורה לדוברי ערבית מגרבית, אך מסובכת ולא מובנת עבור דוברי ערבית מזרח-תיכונית. ריבוי השפות בתוך תוניסיה, כמו גם השפעת השלטונות החיצוצניים על השפה המקומית, הובילו לכניסת מאפיינים אנגליים, צרפתיים ואיטלקיים לחדור אל השפה היום-יומית.  הערבית התוניסאית משלבת מספר ביטויים אירופאים, בעיקר בתחומים טכניים, ולעיתים ביטויים אלה משתבשים או מקבלים משמעות חדשה.

לערבית התוניסאית קשר הדוק עם השפה המלטית אותה דוברים תושבי האי מלטה, בין איטליה לתוניסיה. הקשר נוצר בעיקר בעקבות הקרבה הגאוגרפית של שתי המדינות ותחלופת האזרחים ההדדית בין שתיהן לאורך ההיסטוריה. על פי מחקרים, בין דוברי השפה המלטית לתוניסאית קיימים 30%–40% אחוזי מובנות הדדית.