פורטל:רוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

רוקאנגלית: Rock) הוא ז'אנר מוזיקלי, אשר החל דרכו כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות השישים. להקות הרוק הרחיבו את המושג הצר של רוק'נרול, הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים.

הרוק מבוסס על סולמות הבלוזסולמות הפנטטוניים), בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי (ולעיתים גם החמישי) בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית (מוזיקת קאנטרי) למוזיקה אפרו-אמריקנית קצבית (בלוז); אך עם השנים הרוק התפצל לאין ספור כיוונים שונים ומשונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ-הופ. זאת, מכיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת ב"שילוש הכלים המקודש" של הרוק (שמשמש גם בבלוז) – בס, תופים וגיטרה חשמלית – יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כל כך מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות.


ניל יאנג הוא מוזיקאי קנדי הנחשב אחד מזמרי הרוק החשובים בכל הזמנים. בין היתר, הוא נחשב לנביא הצליל של הגראנג'.

הביטלס (גם החיפושיות, או בגרסה אחרת חיפושיות הקצב, אנגלית: The Beatles), הייתה להקה בריטית שזכתה להצלחה רבה בשנות השישים של המאה העשרים, ומילאה תפקיד מרכזי בתרבות אותה התקופה. המוזיקה שיצרה הלהקה הייתה בעלת השפעה מכרעת ומתמשכת על התפתחות המוזיקה הפופולרית. חברי הלהקה בשיאה היו פול מקרטני, ג'ון לנון, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר. בתקופות מוקדמות יותר היו חברים בה סטיוארט סאטקליף (1960) ופיט בסט (1960-62).

הביטלס נוצרה והתגבשה סביב הצמד ג'ון לנון ופול מקרטני, שהיו המוזיקאים הבולטים בה לאורך כל דרכה, וכותבי רוב שיריה. האנגלים . בראשית דרכה (1962-) שאבו חבריה השראה בעיקר ממוזיקת רוק אנד רול אמריקנית. מאוחר יותר, התעשרו מקורות ההשפעה שלהם, וכללו מוזיקה קלאסית וניסיונית, פולק, וודוויל, ועוד. שילובן של השפעות אלו בשירי פופ, המבנים המלודיים וההרמוניים המורכבים, ופריצות הדרך החשובות של הביטלס בתחום הקלטת המוזיקה העלו תרומה מכרעת להפיכת מוזיקת הרוק והפופ לסוגה אמנותית ממשית, והעמידו את הביטלס כיוצרים הבולטים ביותר בתחום המוזיקה הפופולרית.

הצלחתה של הלהקה החל מ-1962 יצרה סביבה תופעה של היסטריה המונית שכונתה "ביטלמניה". התופעה התפשטה מבריטניה לארצות הברית ומשם לרוב מדינות העולם, ופילסה את הדרך לשורה ארוכה של להקות רוק בריטיות (הפלישה הבריטית). פרסומה הגדול של הלהקה, כמו גם העיסוק בסמים קלים והזייתיים, שלום ואהבה, קיבעו את של הלהקה כסמל של התקופה והקנו לה מעמד החורג בהרבה מזה של להקות אחרות.

כשאתה פותח את הראש למוזיקה, אתה בחצי הדרך לפתוח את הראש לחיים

פיט טאונסנד, מלהקת המי, בריאיון, 1968
רוג'ר דלטרי ופיט טאונסנד בזמן הופעה בהמבורג ב־1972
רוג'ר דלטרי ופיט טאונסנד בזמן הופעה בהמבורג ב־1972

באלבום Tommy, אופרת הרוק הראשונה בהיסטוריה, מאת להקת המי, כל כלי הנגינה נוגנו בידי חברי הלהקה בלבד (לרבות כלי הנשיפה שבוצעו על ידי נגן הבס ג'ון אנטוויסל, אשר ניגן על קרן יער). הסיבה לכך הייתה משום שהלהקה רצתה להיות מסוגלת לבצע את האלבום בהופעות חיות.

המאה ה-20:

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק

להקות ואמנים בולטים

המאה ה-20

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק ישראליות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא רוק: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)