פורטל:קולנוע ישראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

מתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20, התפתחה בישראל תעשיית קולנוע עירנית, איכותית ומשגשגת. תעשיית הקולנוע ייצרה במהלך שנותיה מאות סרטים במגוון סגנונות ובמגוון ז'אנרים ביניהם סרטי דרמה, סרטי איכות, קומדיות, סרטים תיעודיים וסרטים קצרים באיכות מוכרת ומוערכת בעולם. התעשייה עצמה ידעה עליות וירידות, אך במשך שנים רבות, ובמיוחד כיום, ידע הקולנוע הישראלי למשוך מאות אלפי צופים לבתי הקולנוע ולייצג את ישראל בכבוד בתחרויות ובפסטיבלים ברחבי העולם.

חגיגה בסנוקר הוא סרט קומדיה ישראלי שיצא לאקרנים בשנת 1975. קומדיה זו, הנמנית עם ז'אנר סרטי הבורקס, היא מהסרטים הישראלים המפורסמים בכל הזמנים. רבים מחשיבים אותה למוצלחת שבסרטי הבורקס לדורותיהם. בסרט מככבים יהודה ברקן, זאב רווח, יוסף שילוח, טוביה צפיר, ניצה שאול ועוד.

הסרט מספר על זוג נוכלים שנוהגים לרמות בסנוקר המפסידים במשחק לסלבדור, מיליונר ואיש הפשע המאורגן. הם נאלצים לתת לו המחאה ללא כיסוי וכשזו חוזרת מתכוון גבריאל, שהפסיד במשחק, למכור את דירתו אך לפי צוואת אביו אסור לו למכור את הדירה עד שאחיו התאום עזריאל (שהוא ההפך הגמור ממנו – "לא שותה, לא מעשן, לא משחק סנוקר") יתחתן. גבריאל מנסה לשדך לעזריאל את בת הרב שבה עזריאל מאוהב, אך בבת הרב מעוניין גם סלבדור עבור אחיינו מושון. כדי לפתור את הבעיה מתחזה חברו של גבריאל ל"חנוכה בן משה הלוי השדכן". חנוכה מנסה לדבר אל לבו של הרב כדי שיתן את בתו לעזריאל – שאליו מתחזה לעיתים אחיו התאום, כדי להציל את המצב.

דמארי ב-1961 - הזמרת שביצעה את השיר "צריך לצלצל פעמיים"
דמארי ב-1961 - הזמרת שביצעה את השיר "צריך לצלצל פעמיים"

בתקופת הקמת מדינת ישראל, מצבם הכלכלי של רבים מאזרחיה לא היה טוב. לכן, הרבה משפחות השכירו חצי מדירתם למשפחה אחרת. הזמר אריק איינשטיין גדל במשפחה, ששכרה חדר בדירת משפחה אחרת. בצלאל לונדון גידל את ירון לונדון, תוך שהוא השכיר חדר בדירתו למשפחתו של יגאל מוסינזון. בסרט הקולנוע הנוסטלגי, "אלכס חולה אהבה", משפחת הגיבור משכירה חדר לדמות הגרוטסקית "פארוק" (יוסף שילוח). ובשירו של נתן אלתרמן, "צריך לצלצל פעמיים", ככל הנראה, צלצול בודד היה סימן לבעל הבית לגשת לדלתיים, ושני צלצולים הביאו לדלתיים את דיירת המשנה.

יוסף שילוח מוני מושונוב ליאור אשכנזי אלון אבוטבול

גילה אלמגור ניצה שאול חנה אזולאי-הספרי לוסי דובינצ'ק

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו "רשימת הערכים הדורשים שיפור".