פורטל:ספרות ילדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

ספרות ילדים היא סוגה ספרותית המכוונת לגילאים צעירים, מגיל הינקות ועד ראשית גיל ההתבגרות. סוגה זו מתאפיינת בשפה פשוטה יחסית, שמרנות בבחירת האמצעים הספרותיים, שימוש בנושאים הקרובים לעולמם של הילדים, ולעיתים קרובות גם בתשתית דידקטית, כלומר שימוש בסיפור או בשיר כאמצעי לימודי או כאמצעי להעברת מסר חינוכי. עם פיתוח הדפוס, התפתחה הספרות המיועדת במיוחד לילדים. הספרים הללו העבירו בדרך כלל מסרים דתיים או מוסריים. תקופת סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים ידועה בשם "תור הזהב של ספרות הילדים", מכיוון שאז פורסמו ספרי ילדים מצליחים רבים.

לערך המלא

דייוויד באלדאצ'יאנגלית: David Baldacci; נולד ב-5 באוגוסט 1960 בריצ'מונד, וירג'יניה) הוא סופר ועורך דין אמריקאי ממוצא איטלקי שכתב 37 ספרים רבי-מכר (נכון ל-2019) ועוד 7 ספרים לבני נוער. ספריו תורגמו ל-45 שפות לפחות ונמכרים בכ-80 מדינות. בין ספריו המוכרים ניתן למנות את סדרת ספרי "מועדון הגמל", "משחק השעות", "האחרון הוא העומד", "נשיא מעל החוק" ועוד. ספריו בעברית ראו אור בהוצאת מודן. קורות חיים באלדאצ'י נולד ב-1960 בריצ'מונד, בירת וירג'יניה, לג'ויס רוז ורודולף באלדאצ'י.

סיים לימודי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת וירג'יניה, במהלכם נהג לכתוב סיפורים קצרים בזמנו הפנוי. בתשע השנים שלאחר מכן עסק בעריכת דין בוושינגטון הבירה. לאחר מכן עבר להתגורר באלכסנדריה (וירג'יניה), שם כתב סיפורים קצרים ותסריטים שלא נחלו הצלחה ואז עבר לכתיבה ספרותית. לאחר 3 שנים של כתיבה הוציא לאור את רומן הביכורים שלו "נשיא מעל החוק" שאף עובד לגרסה קולנועית בכיכובו שלו, ובהפקתו ובבימויו של קלינט איסטווד. הסרט, בניגוד לספר שהפך לרב-מכר בינלאומי עם צאתו, לא זכה להצלחה.

בהמשך פרסם למעלה מ-36 רומנים וששה ספרים לבני הנעורים. עבודותיו התפרסמו מעת לעת בעיתונים, מגזינים וכתבי עת רבים אחרים ברחבי העולם.

ספריו תורגמו ל-45 שפות שנמכרו בלמעלה מ-80 מדינות העולם וכן הודפסו לכ-110 מיליון עותקים עד כה, מה שהופך אותו לאחד מהסופרים המצליחים ביותר בהיסטוריה.

כל ספריו היו לרבי מכר ורובם עמדו בראש טבלאות המכירות.

באלדאצ'י מתגורר בריצ'מונד שבווירג'יניה עם אשתו, מישל קולין, ושני ילדיהם.

באלדאצ'י משרת כשגרירו הלאומי של ארגון ללא מטרות רווח למען טרשת נפוצה. הוא נוטל חלק בארגוני צדקה רבים, וייסד יחד עם אשתו קרן לקידום האוריינות בארצות הברית. ב-1997 נכלל ברשימת 51 האנשים היפים בעולם של המגזין פיפל.

רוברט לואיס סטיבנסון קיבל את ההשראה לכתיבת ספרו הנודע אי המטמון לאחר שראה מפת אי דמיונית שצייר בנו. המפה עוררה את דמיונו של סטיבנסון והוא החל מיד בכתיבת הספר, שעוסק באוצר הטמון באי מסתורי. המפה אף הופיעה כאיור בספר (בתמונה).

מפת אי המטמון, כפי שצייר אותה סטיבנסון

(בון) הרחק מבונווילאנגלית: Out from Boneville) הוא ספר שיצא באנגלית בשנת 1995 ובעברית בשנת 2008 על ידי המחבר ג'ף סמית והוא הכותר הראשון בסדרת הספרים בון בעברית תרגמה אותו אורנה כץ הספר עם 138 עמודים (ממוספרים). עלילה לאחר ניסיונו הכושל של בלופר בון להיבחר לראשות העיר בונוויל, הוא ושני בני דודיו בני בון וסמיילי בון מסולקים מהעיירה ומגיעים לעמק. בעמק הם מוצאים מקלט אצל סבתא בן ונכדתה ת'ורן, ומנסים ללא הצלחה לחזור לבונוויל, עקב כך שיצורים מפלצתיים בשם עכבראשים רודפים אחריהם. את העכבראשים מוביל אדם מסתורי בשם "מכוסה הראש", שרוצה לתפוס את האחים לבית בון למטרות לא ידועות. לעזרת שלושת הבונים מגיע דרקון אדום, שמתברר שהגן על ת'ורן כשהייתה קטנה, עקב ניסיון העכבראשים להרוג אותה. במהלך העלילה, בני בון מתאהב בת'ורן, ובלופר בון צובר חוב גדול שעליו לפרוע, ומכריח אותו להישאר בעמק.

להיות חופשי, להיות אדון לעצמי! דבר כזה יהיה נפלא יותר מכל הקסם והאוצרות בעולם.

ג'יני, אלאדין

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".
  • כדי לזהות את עצמכם בדף המשתמש שלכם בתור תורמים למיזם ספרי ילדים, תוכלו לשים {{משתמש ספרי ילדים}}.

מהו פורטל?רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים