פורטל:מדינות העולם/מדינה נבחרת/15

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל הממלכה המאוחדת                 הממלכה המאוחדת                 דגל הממלכה המאוחדת
הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד היא מונרכיה חוקתית השוכנת באיים הבריטיים, לא הרחק מחופיה המערביים של אירופה היבשתית, מול צרפת. הממלכה המאוחדת מהווה את הציר המרכזי של ממלכות חבר העמים הבריטי, מדינות שבראשן עומדת המלכה אליזבת השנייה המולכת ברציפות מאז 1952. עם זאת, כמו ברוב המונרכיות האחרות באירופה בימינו, סמכותה של המלכה מצומצמת ביותר, ותפקידה בעיקרו טקסי, אם כי (בניגוד ליתר המונרכיות החוקתיות) בממלכה המאוחדת כל מוסדות השלטון עדיין כפופים להלכה למלכה.

הממלכה המאוחדת מורכבת מארבע אומות (המכונות אומות הבית, באנגלית: Home Nations) שבעבר היו נפרדות: אנגליה, ויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד.

מיקום הממלכה המאוחדת

פוליטיקה של הממלכה המאוחדת

הפוליטיקה של הממלכה המאוחדת מתנהלת במסגרת דמוקרטיה ייצוגית פרלמנטרית בה הממונה העיקרי הוא ראש ממשלה. היא נחשבת גם למונרכיה חוקתית, אם כי לבית המלוכה תפקיד ייצוגי בעקרו. השלטון הוא שלטון רב-מפלגתי, הכולל אצילה חלקית של סמכויות בסקוטלנד, ויילס, ולעיתים גם בצפון אירלנד.

הסמכות המבצעת היא הממשלה. הסמכות החקיקתית נמצאת בידי הממשלה ובידי שני חדרי הפרלמנט - בית הנבחרים ובית הלורדים. המערכת המשפטית פועלת באופן עצמאי מהסמכות המבצעת ומהסמכות התחיקתית. שיטת ממשל זו נקראת גם שיטת הממשל וסטמינסטר והיא אומצה גם במדינות אחרות, כגון קנדה, הודו, אוסטרליה, ניו זילנד, סינגפור, מלזיה וג'מייקה, מדינות אשר היו חלק מן האימפריה הבריטית.

לממלכה המאוחדת אין חוקה כתובה ומסודרת, אלא מוסכמות חוקתיות שרובן בלתי כתובות, ונתגבשו במשך השנים.

הכתרת מלכי בריטניה

הכתרת מלכי בריטניה הוא טקס מעבר, דתי במהותו, שבו מלך בריטניה מוכתר באופן רשמי ומולבש בבגדי מלכות. טקס ההכתרה מתקיים בדרך כלל מספר חודשים לאחר מות המלך הקודם, זאת כיוון שהטקס נחשב לאירוע משמח שאיננו מתאים לתקופת האבל. (פער הזמנים מאפשר גם להשלים את ארגון הטקס). המלכה אליזבת השנייה, לדוגמה, הוכתרה ב-2 ביוני 1953, למרות שעלתה לכס המלכות ב-6 בפברואר 1952, ביום שבו נפטר אביה. את הטקס מבצע הארכיבישוף מקנטרברי, שהוא איש הכמורה הבכיר בכנסייה האנגליקנית. בטקס משתתפים גם ראשי השלטון בבריטניה, ראשי מדינות זרות ואורחים רבים אחרים.

היסטוריה של הממלכה המאוחדת