פורטל:להט"ב/תרבות/אמנות הבמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיס לילה קרי

דראג הוא כינוי סלנג ללבוש ביגוד בעל משמעות סמלית כלשהי, אך לרוב מתייחס ללבוש בגדים המזוהים עם התפקיד המגדרי ההפוך למינו של המתלבש. דראג נקשר לעיתים בהומוסקסואליות, אם כי קשר כזה אינו קיים בהכרח ובמקרים רבים לבישת הבגדים מתבצעת עקב רצון לביטוי עצמי כלשהו או לצורכי בידור, ולאו דווקא מטעמי זהות מינית או מגדרית.

ישנה היסטוריה ארוכה של דראג באמנות הבמה‎, והתופעה משתרעת על מגוון רחב של תרבויות וסגנונות אומנותיים. בתיאטרון מתאר המונח דראג שתי תפעות: הראשונה היא הופעה שבה יש שימוש בקרוס-דרסריות על מנת לגלם את הדמות. אמצעי מבע זו הינו חלק מההיסטוריה החברתית של התיאטרון. השנייה היא תיאור דמות שהיא בעצמה מבצעת קרוס-דרסריות. תמה זו היא חלק מההיסטוריה של הספרות והקולנוע, כמו למשל בסרטים מולאן וגברת דאוטפייר. מופעי דראג רבים כוללים חיקויים של ידועניות ומופעי שירה.

גם בישראל נפוצו מופעי הדראג ואף פרצו מעבר לקהילת הלהט"ב הישראלית. כך, לדוגמה, להקת הדראג בנות פסיה, אשר פעלה במחצית השנייה של שנות ה-90 זכתה לפינה קבועה במסגרת תוכנית האירוח של אמנון לוי בערוץ הראשון והוציאה מספר אלבומים ובהם שיתופי פעולה עם אמני מיינסטרים. אמני דראג ישראלים אחרים, כגון ההרכב "פאות קדושות", קיי לונג, מיס לילה קרי וציונה פטריוט זכו אף הם לפופולריות ולעיתים אף הופיעו במדינות שונות באירופה עם מופעיהם.