פורטל:יהדות/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מגן דוד

מנורה

יהדות היא מונח המתייחס לדת, לתרבות, ללאום ולקבוצה אתנית. המשתייכים אליהם נקראים בשם יהודים.

כלאום, היהדות משמשת מוקד הזדהות לאומית לקבוצה של כמה מיליוני בני אדם ברחבי העולם. הזהות היהודית הלאומית, והזיקה רבת השנים לארץ ישראל עמדה במאה ה־20 כבסיס להקמת מדינת ישראל.

כדת, היהדות היא העתיקה מבין שלושת הדתות המונותאיסטיות. זוהי הדת שהייתה המשפיעה ביותר על היווצרות דת האסלאם, והנצרות, והדת שעבורה נכתב ספר התנ"ך, שהוא הספר הפופולרי ביותר בעולם. היהדות היא דת הלכה (אורתופרקטית), המבוססת על מערכת של מצוות מעשיות, שמקורותיה בכתבי הקודש היהודיים: התורה שבכתב והתורה שבעל פה, שבקרב היהדות הרבנית כוללת את המשנה, התלמוד, ובשלב מאוחר יותר היד החזקה לרמב"ם, שולחן ערוך וספרים אחרים.

כתרבות, היהדות כוללת כמה שפות ייחודיות, שבכל אחת מהן נוצרה ספרות ענפה, פילוסופיה יהודית מקיפה, שלעיתים הושפעה מחיבורים פילוסופיים כלליים ויצרה סינתזה ביניהם לבין היהדות, וכן מערכת של מנהגים ומוסכמות חברתיות, שלהם שותפים גם יהודים חילונים, שמקיימים את ההלכה היהודית באופן חלקי או כלל לא.

כקבוצה אתנית, אליה משתייכים הנקראים בשם יהודים, מונה היהדות כ־14 מיליון בני אדם, המפוזרים בארצות שונות בעולם, ובעיקר בישראל, בארצות הברית ובאירופה. בין החברים בקבוצה האתנית ניתן למצוא מאפיינים תרבותיים משותפים ותחושת סולידריות.