פורטל:חינוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך הוא שם כולל לתהליכים ולמצבים המביאים את האדם לידי פיתוח של תכונות, ערכים, ידע ומיומנויות. תהליכים ומצבים אלה יכולים להיווצר על ידי גורם חיצוני כדוגמת בית ספר, הורה, מקום עבודה או הסביבה בה חי האדם. לחלופין יכולים הם להיווצר על ידי האדם עצמו. לרוב, כאשר החינוך מכוון על ידי גורם חיצוני לאדם, מטרתו היא לעצב את האדם בקווים הרצויים לגורם החיצוני. לדוגמה, מטרתן של רוב מערכות החינוך הממוסדות היא להתאים את האדם לחיים בחברה, כלומר להקנות לו ידע, ולעצב את התנהגותו כך שיוכל לתפקד כמקובל באותה חברה. מטרת החינוך, אם זו מוגדרת, נקבעת לרוב על ידי הגורם היוצר את התהליכים והמצבים המעצבים את האדם. בשל כך במהלך השנים הוגדרו ברחבי העולם מטרות רבות ושונות לחינוך.

כריכת הספר: "ביטול בית הספר"

ביטול בית הספר (באנגלית Deschooling Society) הוא ספרו המפורסם ביותר של איוואן איליץ'. הספר התפרסם ב-1970 ותורגם לעברית בהוצאת מסדה בשנת 1973. בספרו, איליץ' מבקר את הניהול ההיררכי של בתי הספר, שלטענתו, מעודד את הפאסיביות של התלמידים, ושניהול היררכי זה הוא טיפוסי לכלכלה המודרנית הטכנולוגית שמונעת מאנשים ללמוד.

הספר מתאר בפירוט תוכניות ודאגות של התקופה בה נכתב, ולכן עלול להחשב ארכאי, אך מהות טענותיו והצעותיו נשארה רדיקלית כיום, באותה מידה בה היא הייתה בזמנו. בעודו מספק דוגמאות מציאותיות על השפעותיו של החינוך הממוסד, איליץ' גם מציע הצעות קונקרטיות לחינוך אלטרנטיבי ומבוזר.

הטענה המרכזית של איליץ' היא כי יש לבטל את בית הספר. הוא טוען כי בית הספר מהווה מכשול לקיומה של חברה מתוקנת, ומתנגד למוסד בית הספר כאפשרות ליישום של תהליך חינוכי תקין של האדם בפרט, ושל החברה בכלל.


נוטר

בשנת 1943, כתבו קבוצת חניכי תנועות הנוער "הצופים" ו"המחנות העולים" כרוז הקורא לתלמידי השנה השמינית (י"ב) להפסיק את לימודיהם לבגרויות ולהתגייס לפלמ"ח או לצבא הבריטי. כותבי המכתב שכונה "מכתב השמיניות" נתקלו בהתנגדות עזה של מוסדות היישוב, מורי בתי הספר וההורים. ולבסוף נסוגו כלל חברי הצופים מההחלטה להתגייס, ומבין חברי המחנות העולים ניסו להתגייס 36, מתוכם התגייסו בפועל רק 20. למרות הישגיו המועטים של המכתב בפועל, הוא היווה אבן דרך ביחסי תנועות הנוער עם ארגוני ההגנה ועם בתי הספר.


"חינוכו של אכילס" - ציור של ג'יימס בארי. כיירון הקנטאור, היה מחנכם של גיבורים רבים במיתולוגיה היוונית, ביניהם אכילס, יאסון, תסאוס ואסקלפיוס.

בתי ספר: בית הספר החקלאי כדורי - בית הספר הריאלי - הגימנסיה העברית הרצליה - בית הספר למל - מקווה ישראל - שבח-מופת - איטון

רשתות חינוך: רשת מורשה - תל"י - אורט - אמי"ת צביה - ישיבות בני עקיבא - דרור בתי חינוך - עמל

אוניברסיטאות ומכללות:

מושגים בתנועות הנוער: הדרכהמתודיקהקבוצהמדריךחניךפעולהמערך פעולותתנועת בוגריםרכזגיבושהנהגת נוערקורס הדרכה

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום החינוך שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא חינוך: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)