פורטל:השפה העברית/מבחר יצירות בעברית/רשימה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

שיר השירים, הראשונה בקובץ חמש מגילות בחלק ה"כתובים" בתנ"ך, היא סדרת שירי אהבה. לה פרשנויות רבות, ובין השאר, בפרשנות מסורת חז"ל, הוצע לראות את ביטויי האהבה בה, כמשל ליחסי עם ישראל והאל. בתאולוגיה הנוצרית ראו במגילה תיאור יחסי ישו והמאמינים. למגילת שיר השירים השפעה רבה על הספרות הכללית לדורתיה ועל הספרות העברית החדשה.

לערך המלא

2

"ציון הלא תשאלי" הוא שיר כיסופים לארץ ישראל מאת רבי יהודה הלוי. השיר מתחיל במילים:

צִיּוֹן, הֲלֹא תִשְׁאֲלִי לִשְׁלוֹם אֲסִירַיִךְ,
דּוֹרְשֵׁי שְׁלוֹמֵךְ וְהֵם יֶתֶר עֲדָרָיִךְ?

לערך המלא

3

לכה דודי הוא פיוט אשר חובר על ידי רבי שלמה אלקבץ. הוא נעשה אהוד וצורף אל תפילת קבלת שבת, בערב שבת לפני תפילת ערבית, תחילה בנוסח ספרדי, ואחר ברוב קהילות ישראל. וחוברו לו נעימות רבות.

לערך המלא

4

עטיפת התקליט "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", גרסת 1964.

"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" הוא מחזה שכתב המחזאי סמי גרונמן ותרגם מגרמנית המשורר נתן אלתרמן. נחשב אחד המצליחים בכל הזמנים במדינת ישראל מבחינה אמנותית וקופתית. הוא הוצג לראשונה כמחזה בשנת 1943, וב-1964 נוספו לו שירים בהלחנתו של סשה ארגוב והוא הפך למחזמר בתיאטרון הקאמרי. הוא עלה שוב ב-1982, וב-2005 עלה בהפקה מחודשת בתיאטרון הבימה.

לערך המלא

5

משנה תורה לרמב"ם הוא חיבור הלכתי שיטתי ומקיף המציג את מכלול ההלכה, אשר חיבר רבי משה בן מימון, הרמב"ם. סגנון השפה ברור, צלול ומדויק. אוצר המילים, התחביר והסגנון המלוטש השפיע רבות על הספרות העברית החדשה.

לערך המלא

6

עמוד השער ותחילת הפרק הראשון של הספר "אהבת ציון", המוצג בתערוכת רחוב בנושא תנועת ההשכלה היהודית בשדרות ההשכלה בתל אביב

אהבת ציון לאברהם מאפו נחשב הרומן העברי הראשון.

הטקסט המלא בפרויקט בן-יהודה

7

מתי מדבר האחרונים היא שירה מאת המשורר חיים נחמן ביאליק. נחתמה בתשרי תרנ"ז 1896. חלקה הראשון הולחן על ידי המלחין יהודה שרת. לאחר שפורסמה, התקבלה בציבוריות היהודית כמלל מכונן של רוח התקופה והתנועה הציונית, באשר הטיפה לכינונו של דור יהודי חדש, שיעשה להקמתה של ריבונות יהודית חדשה בארץ ישראל.

הפואמה בשלמותה באתר פרויקט בן-יהודה

לערך המלא

8

ירושלים של זהב הוא שיר על אודות ירושלים שחובר והולחן על ידי נעמי שמר, ובוצע במקור בידי שולי נתן. השיר היה אחד מרגעי השיא בקריירה המוזיקלית של שמר ונחשב לאחד השירים האהובים ביותר בקרב הציבור הישראלי והיהודי העולמי.

לערך המלא

9

כריכת הספר בהוצאת שוקן

תהִלה היא נובלה שנכתבה בידי שמואל יוסף עגנון. הסיפור נמנה עם הסיפורים בקובץ הסיפורים עד הנה.

תהִלה היא זקנה צדקת הגרה בירושלים. המספר נתקל בה בדרך אגב בזמן חיפושיו אחר ביתו של חכם ירושלמי. תהִלה מכוונת אותו לביתו של החכם, ובדרך נקשרת ביניהם שיחה.

לערך המלא

10

רבותי ההיסטוריה חוזרת הוא שירו של המשורר והפזמונאי הישראלי חיים חפר לאחר 1948. הוא מספר על אירועים מכוננים בתולדות הפלמ"ח לקראת הקמת המדינה. שם השיר הפך לביטוי עצמאי בשפה העברית ובתרבות הישראלית, ונעשה בו שימוש נרחב מחוץ להקשרו הפואטי וההיסטורי.

אל הערך המלא

11

פורטל:השפה העברית/מבחר יצירות בעברית/11

12

פורטל:השפה העברית/מבחר יצירות בעברית/12