פורטל:הספרייה הלאומית/ספר נבחר/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית ספרים נבחרים של פורטל הספרייה הלאומית

לעריכת סדרות התמונות לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

ירושלים, ירושליםאנגלית: !O Jerusalem - או ירושלים) הוא ספר שנכתב על ידי לארי קולינס ודומיניק לאפייר ומתאר את האירועים והקרבות שהתרחשו בירושלים ובסביבתה הקרובה בתקופת מלחמת העצמאות ואת האישים הקשורים לאירועים אלו. לצורך כתיבת הספר נעזרו המחברים במחקר שערכו במשך חמש שנים שכלל, בין השאר, כמה אלפי ראיונות, ובדיקה של מסמכים הזמינים לציבור וחומר רלוונטי אחר. כל אלה היוו את הבסיס להצגת ממד ממלחמת העצמאות והשנה הראשונה של מדינת ישראל. המחברים השתדלו להציג ב-ירושלים, ירושלים אירועים המתארים את שלושת הצדדים שהשתתפו בעימות ובאירועים: היהודים, מהחייל הפשוט ועד למפקדים כגון דוד בן-גוריון, גולדה מאיר, הערבים, והבריטים אשר שלטו בארץ בזמן המנדט הבריטי. הספר תורגם לעברית על ידי אהרן אמיר ב-1972 ויצא לאור בהוצאת מעריב.

2

ספר הישר הוא ספרו של רבנו תם, מגדולי בעלי התוספות, המכיל שני חלקים: הראשון הוא חידושים לתלמוד הבבלי, והשני הוא שאלות ותשובות. הספר נכתב בשנת 1149, ונערך בידי תלמידיו של רבנו תם, ביניהם רבי אליעזר ממץ ותלמיד נוסף בשם רבי פטר. נראה כי הייתה מעורבות של תלמידי רבנו תם גם בכתיבת הספר, מהחיבור הגהות אשרי, שכותב "ופירוש רבי פטר בספר הישר".

בשנת תקע"א (1811) הספר יצא לאור בווינה מתוך כתב יד, על ידי הרב דניאל פרוסטיץ וביוזמתו של מנחם מנדל טעבין. בשנת תרנ"ח (1898) יצאה לאור בברלין מהדורה מתוקנת על ידי הרב שרגא פייש רוזנטל.

3

פרנסוס על גלגלים הוא הרומן הראשון שכתב כריסטופר מורלי בשנת 1917. הרומן עוסק בעיקר בקשר שבין האדם לספר. רוג'ר מיפלין הוא סוחר ספרים נודד. הוא משוטט ברחבי ארצות הברית בקרונית מלאה ספרים, שלה הוא קורא פרנסוס. רוג'ר, מרגיש שהגיע הזמן לבצע שינוי בחייו, מוכר את פרנסוס להלן מקגיל, אשה בגיל העמידה. הלן רוצה ליהנות מהרפתקאה בעצמה. היא נדבקת באהבתו ותשוקתו של רוג'ר לתפקיד. במשך זמן מסוים רוג'ר והלן נוסעים ביחד, כאשר רוג'ר מסביר להלן את סודות המקצוע. ולאחר מכן מתפצלת דרכם. הלן מתנסה מעט בהרפתקאות על הדרך כאשר רוג'ר חוזר לסייע לה בעת צרה. בינתיים אנדרו, אחיה החליט כי רוג'ר חטף אותה (כי איזה אשה הגיונית תקנה קרון ותתחיל למכור ספרים בפתאומיות שכזאת), וגורם למאסרו. הלן פוגשת את אנדרו ומסבירה לו את המצב, כמו גם מכריזה על אהבתה למוכר הספרים. רוג'ר והלן נשאים ומתחילים בחייהם החדשים ביחד. הסיפור מסופר מנקודת מבטה של הלן. הספר תורגם לעברית בפעם הראשונה ב-2009 בהוצאת זיקית.

4

פורטל:הספרייה הלאומית/ספר נבחר/4