פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/8

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חשיפת מסמכים על ידי הארכיב הלאומי האמריקאי[עריכת קוד מקור]

אמין אל-חוסייני עם מתנדבים מוסלמים לצבא הגרמני, ברלין 1942.
אל-חוסייני בפגישה עם היטלר, דצמבר 1941.

בצל הדלפת המסמכים של הפנטגון ומחלקת המדינה על ידי אתר הויקיליקס והסערה התקשורתית שהתחוללה בעקבות אירוע זה, יצא לאור מחקר היסטורי השופך אור על המדיניות של ממשלת ארצות הברית כלפי הנאצים ועושי דברם - לאחר מלחמת העולם השנייה.

ועדת חקירה של הקונגרס האמריקאי, בראשות נורמן גודה ור'יצרד ברייטמן פרסמה דו"ח תחת השם צלו של היטלר: פושעי מלחמה נאצים, הביון האמריקאי והמלחמה הקרה. הדו"ח, מבוסס על מסמכים רבים מהארכיון הלאומי האמריקאי, מגלה כי זרועות קהילת המודיעין של ארצות הברית של אמריקה סייעו לקצינים של וורמכט והאס אס ובהם פושעי מלחמה להמלט מאימת הדין, הדו"ח מעלה לאור היום את החלטות של ממשלות הברית שנבעו מציניות בוטה, אינטרסנטית וטקטית, לפיהן כמה מפושעי המלחמה מהווים נכסים בעלי ערך שיוכלו לשרתן במלחמה נגד ברית המועצות. "איתור פושעי מלחמה וענישתם לא היו בראש סדר העדיפויות של הצבא האמריקאי בסוף 1946", נכתב בדו"ח. במקום זאת ריגל הביון האמריקאי אחר קבוצות חשודים, החל מקומוניסטים גרמנים וכלה בפליטים יהודים שעסקו בפעילות פוליטית במחנות פליטים.

הדו"ח מאשר כי קשריו של המופתי הירושלמי חאג' אמין אל-חוסייני עם המשטר הנאצי היו הדוקים יותר ממה שהיה ידוע. המנהיג המוסלמי קיבל "תשלום חודשי קבוע תמורת שירותיו שכללו גיוס מתנדבים מוסלמים לשורות יחידות העזר של האס אס, בנוסף לתעמולה הפרו-נאצית הבוטה שניהל. בתמורה הובטח לו כי בבוא היום, עם כיבוש המזרח התיכון על ידי הנאצים הוא "יוכתר" כמנהיגה של פלסטין. השמדת יהודי ארץ ישראל והמזרח התיכון הוגדרו במפורש כמטרת הכיבוש הגרמני. חוסייני טען, לאחר המלחמה, כי ניסה לקבל מקלט בגרמניה רק כדי להימנע ממעצר בידי הבריטים.

במאמר פרשנות על החשיפה כותב תום שגב:

”הסיפור העולה מהתיקים נכון בכללותו, ומכוער מאוד, ועל כן חלפו שנים כה רבות לפני ששלטונות ארצות הברית חשפו את תיקי המסמכים המתעדים אותו”

דו"ח: הנאצים שילמו הון עתק למופתי אל-חוסייני - כתבה האתר עיתון הארץ

פרשנות: כך התעלמה ארצות הברית מלקחי הרודנות הנאצית והשואה. מאמר של תום שגב בעיתון הארץ