פורטל:הארי פוטר/ספרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טוען את הלשוניות...

הארי פוטר ואבן החכמים (אנגלית: Harry Potter and the Philosopher's Stone) הוא הספר הראשון בסדרה. הספר מתאר כיצד הארי מגלה כי הוא קוסם, רוכש חברים ואויבים בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, ובסיוע של חבריו מצליח לסכל את מזימתו של קוסם האופל לורד וולדמורט, שרצח את הוריו של הארי וניסה לרצוח אותו כשהיה בן שנה. הספר מספק מבוא למספר פרטים שהופכים למהותיים בהמשך הסדרה, ומוזכרות בו דמויות שעתידות לקחת חלק משמעותי בעלילת הסדרה. קו העלילה המרכזי של הוא הפיכתו של הארי מילד יתום ואומלל, הסובל מיחסם האכזרי של קרובי משפחתו הרעים, לקוסם צעיר עם חברים רבים שמתמודד עם אתגרים מורכבים.

הספר יצא לאור ב-30 ביוני 1997 באמצעות הוצאת בלומסברי שבלונדון, ובארצות הברית תחת השם "Harry Potter and the Sorcerer's Stone" על ידי הוצאת סקולסטיק ב-1998. הספר זכה במספר פרסים בריטיים המיועדים לספרי ילדים, וכן במספר פרסים בארצות הברית. הספר תורגם לעשרות שפות, ועובד לסרט קולנועי שזכה גם כן להצלחה רבה והיה לאחד מעשרת הסרטים עם הרווחים הגבוהים ביותר נכון לתחילת 2011.

ביקורות רבות שיבחו את הספר, וציינו את דמיונה של רולינג, ההומור, פשטות, סגנון כתיבה ומבנה העלילה, ומנגד את הסגנון החפוז של הפרקים המאוחרים. כתיבתה של רולינג אף הושוותה לזו של ג'יין אוסטן ולזו של רואלד דאל. הספר, ביחד עם יתר הסדרה, זכה לביקורת שלילית מטעם קבוצות דתיות, ובמספר מקומות אף נאסרה הפצתו בטענה שהוא מקדם מעשי כישוף. מנגד טענו מספר גורמים כי הספר מקדם ערכים נוצריים חשובים, כולל החשיבות של הקרבה עצמית והדרכים שבהן החלטות של בני אדם מעצבות את אישיותם.

הארי פוטר וחדר הסודות (אנגלית: Harry Potter and the Chamber of Secrets) הוא הספר השני בסדרה. עלילת הספר סובבת סביב הגעתו של הארי לבית הספר הוגוורטס לאחר ניסיונות הפרעה מצד גמדון הבית דובי ואת התמודדותו של הארי עם גילדרוי לוקהרט, המורה הרברבן להתגוננות מפני כוחות האופל. בליל כל הקדושים מתבצעת התקיפה הראשונה מתוך סדרה של תקיפות על ידי גורם בלתי ידוע, והארי מוצא את עצמו כחשוד המרכזי והופך לאחד האנשים השנואים בבית הספר. הארי נעזר בחבריו הטובים רון והרמיוני לצורך חשיפת האמת מאחורי התקיפות והוקעת האשם האמיתי - לורד וולדמורט.

רולינג טענה בראיונות שנערכו עמה לאחר יציאת הספר כי היא התקשתה בכתיבתו, מאחר שחששה הגדול היה שהוא לא יצליח להתמודד עם הציפיות הגבוהות לאור הצלחתו הרבה של הספר הראשון. הספר יצא לאור בממלכה המאוחדת ב-2 ביולי 1998 בהוצאת בלומסברי, וב-2 ביוני 1999 בארצות הברית על ידי הוצאת סקולסטיק. במספר ביקורות צוין נושא הזהות האישית והאתנית כמרכיב מרכזי בעלילת הספר. הספר עוסק ביחס הגזעני ליצורים ולבני אדם מחוסרי כוחות קסם, לרבות ביחס המפלה של רשויות עולם הקסמים שמוצגות כמי שפועלות בפזיזות רבה. במספר ביקורות אף נטען כי הספר עשוי להיות מפחיד מדי עבור ילדים בגלל התקיפות התכופות המתרחשות בו.

הספר זכה במספר פרסים, בהם פרס המועצה הסקוטית לאמנויות, פרס נסטלה סמרטיז לספר ילדים וציון לשבח מטעם איגוד הספריות של ארצות הברית. הצלחתו המסחרית של הספר הייתה רבה, והוא זכה לדירוג גבוה במספר רשימות רבי מכר. העיבוד הקולנועי של הספר יצא לאקרנים בשנת 2002, וזכה להצלחה פחותה ביחס לסרט הראשון.

הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (אנגלית: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) הוא הספר השלישי בסדרה. עלילת הספר מתחילה עם פרסום דבר בריחתו של האסיר המסוכן סיריוס בלק, מי שנחשב ליד ימינו של הקוסם הרשע לורד וולדמורט. בהמשך מתמודד הארי עם פחדיו העמוקים ביותר, לאחר שהוא חווה את השפעתם הרעה של הסוהרסנים - שדים מוצצי רגשות ונשמות שמחפשים אחר סיריוס בלק. הארי לומד על כך שבלק בגד בהוריו והוביל להירצחם, ומנקודה זו פועל על מנת לחסל. לקראת סוף הספר מתעמת הארי פנים אל פנים עם סיריוס בלק, ובעזרת רמוס לופין (אחד ממורי בית הספר) חושף את הבוגד האמיתי בהוריו. בספר זה מגיע הארי לשיא הצטיינותו במשחק הקוסמים קווידיץ', ומוביל את קבוצתו לזכייה בגביע בית הספר.

הספר יצא לאור ב-8 ביולי 1999 וזכה במספר פרסים, בהם פרס לוקוס מטעם כתב העת "לוקוס" ואיגוד סופרי האימה, והיה מועמד למספר פרסים נוספים כגון פרס הוגו. ספר זה היה האחרון בסדרה שזכה בפרס נסטלה סמרטיז לספרי ילדים. העיבוד הקולנועי של הסרט יצא לאקרנים באותה שנה והמשיך את הצלחת הסרטים הקודמים בסדרה. ספר זה הוא היחיד בסדרה שבו הנבל הראשי, לורד וולדמורט, לא מופיע בצורה כזו או אחרת. משך זמן כתיבת הספר, שנה אחת, היה הקצר ביותר מבין שלושת הספרים הראשונים בסדרה - הספר הראשון נכתב במשך חמש שנים והספר השני נכתב במשך שנתיים.

הצלחתו של הספר הייתה רבה, וביומיים הראשונים שלאחר יציאתו לאור נמכרו כמעט 70,000 עותקים. מבחינה ביקורתית זכה הספר לתגובות מעורבות. בניו יורק טיימס נטען כי על אף שהספר אינו מחדש דבר מבחינת העלילה, הוא עושה זאת בצורה נאה. נטען אף כי שילוב הדמויות השונות לאורך רצף האירועים בוצע בצורה חכמה.

הארי פוטר וגביע האש (אנגלית: Harry Potter and the Goblet of Fire) הוא הספר הרביעי בסדרה. תחילת הספר עוסקת באירועי אליפות העולם בקווידיץ', בה נחשפים הסימנים הראשונים למה שעתיד להתרחש בהמשך הספר. מוקד העלילה של הספר הוא טורניר הקוסמים המשולש - טורניר בין הוגוורטס ובתי ספר משתי מדינות נוספות. הארי נבחר להשתתף בטורניר על אף שאיננו עומד בתנאים, ולאורך כל השנה חושדים האנשים הסובבים אותו כי בקירבם יש בוגד שמעוניין להסגיר את הארי לוולדמורט. הארי צולח את הטורניר בעזרת סיוע מחבריו וממוריו, אך מייד כשסיים את הטורניר לצד תלמיד בשם סדריק דיגורי על ידי שליחו של לורד וולדמורט. הארי צופה ברציחת דיגורי ובשובו של וולדמורט, ומכאן מתחיל המפנה בסדרה לכיוון יותר אפל. במהלך הספר חווה הארי את התאהבותו הראשונה באחת מתלמידות הוגוורטס, אך גם סובל רבות מתגובות שליליות על כניסתו לטורניר כיוון שנחשד כמי שרוצה רק תהילה ופרסום.

רולינג סיפרה בראיונות כי התקשתה בכתיבת הספר בהשוואה לאלה שקדמו לו. את הפרק התשיעי היא כתבה ב-13 גרסאות שונות, ותוך כדי הכתיבה החליטה לגנוז את הדמות מפלדה, שהייתה אמורה להיות קרובה-רחוקה של משפחת ויזלי, והחליפה אותה בעיתונאית והרכילאית החטטנית וממציאת הסיפורים ריטה סקיטר - שהייתה המוקד של אחד מקווי העלילה המשניים בספר.

ב-8 ביולי 2000 היה הספר לראשון בסדרה שיוצא לאור במקביל בממלכה המאוחדת ובארצות הברית, ובסוף השבוע הראשון שלאחר מכן נמכרו בארצות הברית לבדה למעלה מ-3 מיליון עותקים שלו. בעקבות הצלחתו היה הספר ליחיד בסדרה שזכה בפרס הוגו. העיבוד הקולנועי של הספר יצא לאקרנים ב-18 בנובמבר 2005.

הארי פוטר ומסדר עוף החול (אנגלית: Harry Potter and the Order of the Phoenix) הוא הספר החמישי בסדרה. עלילת הספר עוסקת בהתמודדותו של הארי פוטר וחבריו עם שובו של הנבל הראשי בסדרה לורד וולדמורט, ועם הכחשותיו הנמרצות של משרד הקסמים לכך שהדבר קרה ועם פעילויותיו להשחרתם שמם של הארי ושל מנהל הוגוורטס אלבוס דמבלדור. על מנת לשלוט בהוגוורטס ממנה משרד הקסמים את דולורס אמברידג' למורה להתגוננות מפני כוחות האופל. אמברידג' מחוקקת סדרת חוקים דרקוניים שנועדו להצר את צעדיו של הארי פוטר, שפועל כדי לסכל את תוכניותיה. היא אף מסרבת ללמד את תלמידי הוגוורטס קסמים מעשיים כדי להתגונן מפני קוסמים רשעים. לאורך השנה חולם הארי מספר חלומות על מחלקת המסתורין של משרד הקסמים, ובעקבות החלום האחרון מחליט להגיע לשם כדי לחלץ את סנדקו סיריוס בלק, רק כדי לגלות בהגיעו לשם כי הייתה זו מלכודת.

קוראי הסדרה המתינו שלוש שנים בין יציאתו לאור של הספר הרביעי ליציאתו לאור של ספר זה. 200 מיליון עותקים מארבעת הספרים הראשונים נמכרו לפני יציאת הספר לאור. כיוון שהסדרה כבר הייתה תופעה בקנה מידה בינלאומי, התקרבות תאריך היציאה לאור גרמה לשבירת שיאי הזמנה מוקדמת, ואלפי אנשים המתינו מחוץ לחנויות ב-20 ביוני 2003 כדי לרכוש את הספר בדיוק ברגע יציאתו לאור בחצות של 21 ביוני. למרות האבטחה הכבדה נגנבו אלפי עותקים של הספר ממחסן באזור ליברפול. ב-24 השעות הראשונות שלאחר יציאתו הרשמית לאור נמכרו למעלה מחמישה מיליון עותקים.

העיבוד הקולנועי של הספר יצא לאקרנים ב-2007, והיה הבסיס גם לסדרת משחקי מחשב ומשחקי וידאו מאת אלקטרוניק ארטס.

הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם (אנגלית: Harry Potter and the Half-Blood Prince) הוא הספר השישי בסדרה. עלילת הספר מתמקדת במלחמה הגלויה בין לורד וולדמורט לבין משרד הקסמים וארגון מסדר עוף החול של אלבוס דמבלדור. לראשונה בסדרה לומד הארי פוטר אצל דמבלדור, והשניים חוקרים את עברו של וולדמורט כדי לאתר את מקומות המחבוא שבהם הטמין חלקים מנשמתו. הארי מקבל בתחילת השנה ספר שיקויים ישן עם תיקונים רבים, ובזכות כך הופך לתלמיד המצטיין בכיתת השיקויים, בניגוד לשנים קודמות. הארי ממונה לקפטן קבוצת הקווידיץ' של הבית שלו, ומשתף פעולה עם חברו הטוב רון ויזלי ואחותו של רון, ג'יני. הארי מתאהב בג'יני, ולאחר חודשים רבים של התלבטות ובעקבות הזכייה בגביע הקווידיץ' של הוגוורטס מתוודה על כך בגלוי. מערכת היחסים ביניהם נמשכת זמן קצר בלבד, כיוון שבסוף הספר נרצח דמבלדור על ידי סוורוס סנייפ, אחד ממורי בית הספר שפעל כביכול בשליחות וולדמורט, והארי מחליט לקטוע את הקשר ביניהם כדי לצאת בגפו למסע לאיתור חלקי נשמתו של וולדמורט, ביחד עם חבריו הטובים רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר.

הפרק הראשון של הספר שובץ בו לאחר היה מיועד לשיבוץ בספר הראשון, בשלישי, ובחמישי. גם שם הספר היה אמור לשמש את הספר השני, אך לבסוף החליטה רולינג כי המידע שנחשף בספר השני בגרסתו המוקדמת מתאים לשלב מאוחר יותר בסדרה.

הספר יצא לאור בממלכה המאוחדת ובממדינות נוספות ב-16 ביולי 2005, וביממה שלאחר מכן נמכרו למעלה מ-9 מיליון עותקים, שקבעו שיא לאותה תקופה שנשבר רק על ידי הספר הבא בסדרה. הספר זכה במספר פרסים, בהם פרס הספר הבריטי של השנה ופרס איגוד הספריות של ארצות הברית. העיבוד הקולנועי יצא לאקרנים ב-15 ביולי 2009.

הארי פוטר ואוצרות המוות (אנגלית: Harry Potter and the Deathly Hallows) הוא הספר השביעי והאחרון בסדרה. לראשונה בסדרה בית הספר הוגוורטס לא ממלא בו תפקיד מרכזי עד לסוף הספר. הארי יוצא ביחד עם חבריו הטובים רון והרמיוני למסע הארוך שבו הוא מחפש אחר שברי נשמתו של לורד וולדמורט כדי להשמידם, בו הוא נאלץ להתמודד עם השתלטותו של וולדמורט על משרד הקסמים ובהדרגה גם על שאר הקהילה הקסומה בממלכה המאוחדת. במקביל לחיפוש אחר שברי נשמתו של וולדמורט לומד הארי על עברו הרחוק של מנהלו המנוח אלבוס דמבלדור ועל הקשר ביניהם, ותוך כדי כך מתחיל להאמין בקיומם של אוצרות המוות - שלושה חפצי קסם שאמורים להקנות חסינות מפני המוות למי שמחזיק אותם בבעלותו. כל אירועי הספר נותנים מענה על השאלות שנותרו פתוחות מהספרים הקודמים, ובונים את כל מרכיבי העלילה הדרושים לקראת אירוע הסיום של הספר - הקרב הסופי בין הארי פוטר לבין הנמסיס שלו לורד וולדמורט.

הספר יצא לאור במקביל ב-93 מדינות ב-21 ביולי 2007, ותוך יממה לאחר מכן נמכרו למעלה מ-11 מיליון עותקים בממלכה המאוחדת ובארצות הברית לבדן - שיא המכירה המהירה ביותר של ספר באותה עת. השיא הקודם - 9 מיליון עותקים בתוך יממה - נקבע על ידי הספר השישי בסדרה. הספר תורגם ליותר מ-120 שפות. יציאתו לאור של הספר נחגגה באירוע מיוחד שנערך במוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון בהשתתפות מחברת הסדרה ג'יי קיי רולינג ו-1,700 מוזמנים שנבחרו בהגרלה.

הנושאים העיקריים בספר הם מוות וחיים בחברה מושחתת, ומספר מבקרים טענו כי בספר יש אלגוריות נוצריות. החלק הראשון מתוך שניים בעיבוד הקולנועי של הספר יצא לאקרנים בנובמבר 2010, והחלק השני יצא ב-13 ביולי 2011.

הארי פוטר והילד המקולל (באנגלית: Harry Potter and the Cursed Child) הוא הצגת 'וסט אנד' בת שני חלקים שנכתבה בידי ג'ק ת'ורן, בהתבסס על סיפור מקורי מאת ת'ורן, ג'יי קיי רולינג וג'ון טיפאני. הצגת הבכורה הועלתה ב-30 ביולי 2016. למחרת יצא לאור תסריט ההצגה במהדורה מודפסת והפך לשמיני בסדרת ספרי "הארי פוטר". הסיפור מתרחש תשע עשרה שנים לאחר אירועי "הארי פוטר ואוצרות המוות" ומספר אודות הארי פוטר, כעת עובד משרד הקסמים, ובנו הצעיר אלבוס סוורוס פוטר.

1
#aaaaaa
#FFF7CB