פורטל:הארי פוטר/הוגוורטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות (אנגלית: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry) הוא בית ספר לקוסמים ולמכשפות, המהווה את מקום התרחשותם של חלק ניכר האירועים המרכזיים בעלילת ספרי הארי פוטר. משמעות שמו של בית הספר היא חזיר יבלות, והמוטו שלו הוא "אל תתגרה בדרקון ישן". בדומה לבתי ספר בדיוניים אחרים השוכנים בממלכה המאוחדת, גם הוגוורטס הוא בית ספר עם פנימייה, וההווי היומיומי של התלמידים השוהים בו מגוון מאוד.

על פי המסופר בספר השני נוסד בית הספר לפני כ-1,000 שנים, כלומר בשלהי המאה ה-10 או תחילת המאה ה-11, על ידי ארבעה קוסמים ומכשפות שנחשבו למפורסמים ביותר בתקופתם: גודריק גריפינדור, הלגה הפלפאף, רוונה רייבנקלו וסלזאר סלית'רין. הארבעה החליטו לחלק את תלמידי בית הספר לארבע קבוצות ("בתים"), וזאת על פי תכונותיהם ומאפייני האישיות של התלמידים. בתים אלה קיימים לאורך כל ההיסטוריה של בית הספר, ועליהם מושתתות מסורות ואירועים אחדים בבית הספר. מייסדי הוגוורטס פעלו בשיתוף פעולה מלא בתחילת דרכו של המקום, אך עם הזמן נתגלעו ביניהם מחלוקות, שהובילו לעזיבת סלזאר סלית'רין.

ההגעה לבית הספר נעשית כמעט תמיד באמצות רכבת המכונה "הוגוורטס אקספרס". הרכבת יוצאת כל שנה ב-1 בספטמבר בשעה 11 בבוקר בדיוק, מרציף 9 ושלושה רבעים של תחנת קינגס קרוס. לאחר הגעת הרכבת לתחנת הוגסמידכפר הקסום השוכן ליד הוגוורטס) מגיעים התלמידים לטירת הוגוורטס באמצעות כרכרות המובלות על ידי ת'סטראלים (סוסים מכונפים קסומים שנראים רק על ידי מי שחזה באדם ברגע מותו). תלמידי השנה הראשונה מגיעים לטירה על ידי חציית האגם הגדול שליד הטירה.

הוגוורטס הוא בית ספר שבע-שנתי, ותלמיד יכול להתחיל ללמוד בו אך ורק אם עבר את גיל 11. שמותיהם של כל התלמידים נרשמים בספר מיוחד עם עט נוצה קסום כבר עם לידתם, וההזמנה ללמוד בבית הספר מגיעה אליהם באמצעות דואר ינשופים (השיטה המקובלת להעברת מכתבים בספרים) עבור קוסמים ומכשפות, או באמצעות נציג בית הספר במקרה של תלמידים ממוצא מוגלגי (כלומר, משפחתם איננה מורכבת מקוסמים ומכשפות) שזקוקים להסברים נוספים על מהות המקום. בסוף כל שנה נערכות בחינות גמר, להן השפעה רבה על עתידו של התלמיד. בסיום השנה החמישית נערך השלב הראשון של בחינות הבגרות, שההצלחה בו קובעת את מגמות הלימוד המורחבות שאליהן יכול להירשם התלמיד. בסיום השנה השביעית נערכות בחינות הגמר הסופיות. כל הבחינות, למעט בהיסטוריה של הקסם, מורכבות מחלק תאורטי ומחלק מעשי.

הגישה החינוכית של בית הספר דוגלת בעונשים בעלי תועלת. הנוהג הוא כי כאשר תלמיד מפר את תקנון המשמעת עליו לבצע מטלה חינוכית או כזאת אשר מסייעת לצוות בית הספר בעבודתו השוטפת. כך, למשל, מוטל על הארי פוטר בסוף הספר השישי לתקן את רישומי המשמעת של השרת ארגוס פילץ', לאחר שתקף את דראקו מאלפוי בקללה כמעט-קטלנית. כתיבה של משפטים בסגנון "הפרתי את התקנון ולא אחזור על כך פעם נוספת" אינה נהוגה, מאחר שלדברי רובאוס האגריד בספר הראשון מדובר בדבר מה חסר תועלת.

להוגוורטס שני מוקדים עיקריים לפעילות החברתית: גביע הקווידיץ' וגביע הבתים. בכל שנת לימודים נערכת ליגה חד-סיבובית בין נבחרות ארבעת הבתים של בית הספר, והקבוצה עם מירב הנקודות או הפרש השערים הטוב ביותר זוכה בגביע. הניצחונות אף מזכים בנקודות בתחרות גביע הבתים המתנהלת לאורך כל השנה. תלמידי הוגוורטס מתוגמלים בנקודות אם ביצעו היטב את מטלותיהם או הצטיינו בדרך כזו או אחרת, ועשויים להיקנס בנקודות אם הפרו את תקנון המשמעת. דבר זה אף יוצר לעיתים לחץ חברתי אם תלמיד מאבד נקודות רבות לבית שלו. המעקב אחרי מספר הנקודות נעשה בעזרת שעון חול ענקי בן ארבעה חלקים המוצב באולם הכניסה, שכל אחד מחלקיו ממולא באבנים בהתאם לצבע הבית. בסעודת הסיכום של שנת הלימודים מכריז מנהל בית הספר על הבית שזכה במספר הנקודות הגבוה ביותר, ומעניק לו את גביע הבתים.