פורטל:הארי פוטר/אתרים/סימטת דיאגון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סימטת דיאגוןאנגלית: Diagon Alley, משחק מילים על המילה דיאגונלי - אלכסוני) היא רחוב הקוסמים הראשי של לונדון. הרחוב נגיש אך ורק לקוסמים ולמכשפות, עבורם הוא משמש כמרכז למגוון פעילויות, והמוגלגים אינם יכולים להיכנס אליו אלא אם הם צריכים ללוות את ילדיהם בעלי כוחות הקסם. מרבית הדברים שקוסמים ומכשפות עשויים להזדקק להם בחיי היומיום ניתנים לרכישה בחנויות הרבות שברחוב. הכניסה הרגלית לסמטה היא דרך החצר האחורית של פונדק "הקלחת הרותחת". הפונדק, שאינו נראה על ידי מוגלגים, שוכן ברחוב צ'רינג קרוס, בין חנות ספרים לחנות מוזיקה. הן בספרים והן בסרטים מסופר כי מי שמעוניין להיכנס לרחוב צריך לנקוש בשרביטו על הקיר האחורי של החצר, אך מספר הנקישות ומיקומן על הקיר איננו אחיד. דרכים נוספות להגיע אל הסמטה הן התעתקות ורשת הפלו (רשת של מנהרות עשויות אש המחברות בין אחים של קוסמים).

בסמטה יש חנויות קסמים רבות, ובהן:

  • בכולבו לדורסי הלילה של איילופס נמכרים דורסי לילה ומוצרים נלווים כגון מזון וכלובים. דוגמאות לדורסי לילה שנמכרים בחנות הם לילית מצויה ותנשמת לבנה. בחנות זו רכש רובאוס האגריד את התנשמת הלבנה הדוויג, שאותה העניק להארי פוטר כמתנה ליום הולדתו ה-11.
  • הגלידרייה של פלוריאן פורטסקיו היא גלידרייה שלה שולחנות הנמצאים בשטח הסמוך אליה ברחוב, ובה מבלים ילדי קוסמים. פלוריאן פורטסקיו, המייסד והבעלים של החנות, הוא מומחה להיסטוריה של הקסם לפי המסופר בספר השלישי. בין הספר השישי לספר השביעי נחטף פורטסקיו על ידי אוכלי המוות, ולא ידוע מה עלה בגורלו.
  • כרך ודף בע"מ היא חנות הספרים הראשית ברחוב. החנות מוכרת מגוון רחב מאוד של ספרי קסמים, בהם ספרי לימוד עבור הוגוורטס וספרים רגילים אחרים. לרוב יש בחלון הראווה של החנות תצוגה של ספרים מרוקעים בזהב במגוון גדלים, למעט בספר השלישי שבו נמצא בחלון כלוב גדול המכיל עותקים רבים של ספר הלימוד "ספר המפלצות המפלצתי", שלכל אחד מהם כוחות קסם המאפשרים לו להתנהג כמו חיה טורפת בטבע. בספר השני נפגשים במקום לוציוס מאלפוי וארתור ויזלי, ולאחר התגרה שפורצת ביניהם מחדיר מאלפוי את יומנו של וולדמורט מתקופת לימודיו בהוגוורטס לקדרת השיקויים של בתו של ארתור ויזלי, ג'יני. ליומן זה תפקיד מרכזי בעלילת הספר.
  • הקלחת הרותחת הוא הפונדק שבחצרו נמצאת הכניסה לרחוב. הפונדק נוסד על ידי מכשפה בשם דייזי דודרידג' בשנת 1500, על מנת לשמש מעבר בין העולם המוגלגי לבין סמטת דיאגון. הפונדקאי הקבוע במהלך כל הספרים הוא אדם בשם טום. בפונדק יש חדרי אורחים וחדרי סעודות פרטיים אחדים, ובתחילת הספר השלישי שוהה הארי במשך שבועיים באחד מחדרי השינה. ככל הנראה משמש הפונדק קוסמים ומכשפות כמקום לינה כאשר הם באים ממקומות מרוחקים, מאחר שאין כל אזכור בספרים לפונדק או בית מלון אחר בסמטת דיאגון. בראיון שנערך עמה סיפרה ג'יי קיי רולינג כי חנה אבוט (אחת מהתלמידות בהוגוורטס שלמדה באותה שכבה עם הארי פוטר) רכשה את הפונדק מטום, ומתגוררת בו ביחד עם בעלה נוויל לונגבוטום, המורה לתורת הצמחים בהוגוורטס.
  • חנות החלוקים של מאדאם מלקין שוכנת ליד כרך ודף בע"מ. בחנות נמכרים מדי בית הספר הוגוורטס ובגדים מסוגים אחרים, והמדידה מבוצעת על ידי בעלת החנות ועוזרת שלה באמצעות קסמים. פעמיים במהלך הסדרה, בספר הראשון ובספר השישי, נפגשים בחנות הארי פוטר ויריבו המושבע דראקו מאלפוי, כאשר כבר בפעם הראשונה מטפח הארי סלידה כלפי מאלפוי. העימות בספר השישי כולל גם חבריו של הארי רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, וכמעט מסלים לדו-קרב קוסמים.
  • חנות השרביטים של אוליבנדר היא החנות הפופולרית ביותר בספרים למכירת שרביטי קסם, ולפי הספר הראשון היא נוסדה בשנת 382 לפנה"ס. בחלון הראווה של החנות הפונה כלפי סמטת דיאגון מוצג תמיד שרביט בודד על כרית סגולה. בתוך החנות יש מדפים רבים המתנשאים עד לתקרת החנות ומלאים בקופסאות של שרביטים. מר אוליבנדר, המנהל והבעלים של החנות, מתואר כמי שזוכר כל שרביט שמכר אי פעם. המשנה שלו ביחס לייצור שרביטים היא שהשרביט בוחר את הקוסם או המכשפה ולא להפך. על מנת לדעת מה השרביט המתאים ביותר ללקוח שלו מודד אוליבנדר באמצעות סרט מדידה קסום חלקי גוף שונים של הלקוח, ולאחר מכן בוחן את תגובתו לשרביטים שונים. החנות נסגרה בין אירועי הספר השישי לאירועי הספר השביעי, כאשר אוליבנדר נחטף בפקודתו של וולדמורט. לקראת סוף הספר השביעי חולץ אוליבנדר מכלאו על ידי הארי פוטר וחבריו.
  • החנות של פרד וג'ורג' ויזלי היא חנות שבה נמכרים מוצרים רבים הקשורים לתעלולים ובדיחות. החנות הוקמה בספר הרביעי כאשר פרד וג'ורג' עדיין למדו בהוגוורטס, והמבנה שבו היא נמצאת נרכש בכסף שנתרם לתאומים על ידי הארי פוטר. בחנות נמכרים גם מוצרים למבוגרים שמסייעים בהתגוננות מפני קוסמים מרושעים, וכן חפצים שונים לקוסמים שמשחקים במשחקי מוגלגים. החנות נסגרת באופן זמני כאשר משפחת ויזלי יורדת למחתרת בעקבות רדיפות אוכלי המוות. לאחר מותו של פרד בסיום הספר מצטרף רון לג'ורג' בניהול החנות, ולאחר מספר שנים עוזב כדי להתחיל לעבוד כהילאי (קוסם הנלחם בקוסמים רעים).