פורטל:אדריכלות/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אדריכלות (או בלועזית "ארכיטקטורה") היא אמנות הבנייה והתחום העוסק בתכנון ועיצוב מבנים וחללים. העיסוק בחלל ומרחב עשוי לכלול את הסביבה הבנויה בכללה, החל בתכנון ערים ואזורים, עיצוב עירוני, אדריכלות בניין, אדריכלות נוף, עיצוב פנים, ועיצוב תעשייתי ברמת המקרו ועד לריהוט ועיצוב חפצים ברמת המיקרו. לתחום האדריכלות לא קיימים גבולות ברורים והוא כולל תחומים רבים ושונים הקשורים לתהליך התכנון והבנייה, כגון מדעים מדויקים, אמנות, מדעי החברה, טכנולוגיה, פוליטיקה, פילוסופיה, היסטוריה, מתמטיקה, משפטים וכדומה. לפי החיבור הראשון ששרד על הנושא, "על אודות האדריכלות" של ויטרוביוס, בנייה טובה מאופיינת ביופי, עמידות ויעילות, או במילותיו של ויטרוביוס: "firmitas, utilitas, venustas".

שיטות בנייה המבוססות על טכנולוגיות שונות, תפישות תרבותיות שונות וצרכים פונקציונליים אחרים, יצרו עם השנים מגוון רחב מאוד של צורות בינוי ועיצוב שונים. כיום, קיימים מקצועות מעט נפרדים של אדריכלי פנים, אדריכלי נוף, מתכנני ערים ומהנדסים אזרחיים, אך בעבר היו כולם תחת תחום האדריכלות והאדריכלים עסקו בכולם. הצורך בהתמקצעות גדולה יותר בעולם המודרני פיצל את המקצוע לכמה מקצועות שונים, אך גם כיום נדרשת מהאדריכל הבנה רחבה מאוד בכל התחומים הללו.

בניגוד לדעה הקיימת, אדריכל, בדיוק כמו מעצב, אינו אמן, כיוון שבעוד שאמן יוצר בצורה חופשית, הרי אדריכל לרוב כבול לדרישותיו ולצרכיו של הלקוח. למעשה, מאחר שהמתכנן עוסק בשילוב הסביבה הפיזית עם ממד הזמן, ניתן לראותו כמתכנן אירועים, בדומה לבמאי. אך בניגוד לו, האדריכל מתכנן בסביבה מחייבת אמיתית הכופה עצמה על החווים אותה, להבדיל מהתיאטרון המיועד למי שמעוניין בו בלבד.