עשיתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
"עשיתי"
עטיפת הסינגל
עטיפת הסינגל
סינגל בביצוע ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא
מתוך האלבום בואו לפני
יצא לאור 2017
פורמט תקליטור
הוקלט 2017
סוגה היפ הופ
שפה עברית
אורך 2.55
חברת תקליטים עצמאי
כתיבה ג'ימבו ג'יי
לחן ג'ימבו ג'יי, איציק פצצתי ולהקת ספא
הפקה איציק פצצתי
כרונולוגיית סינגלים של ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא
"תזכרי"
(2016)
"עשיתי"
(2017)
"בואו לפני"
(2017)

עשיתי הוא סינגל של עומר הברון אשר מוכר בשם הבמה ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא שיצא ב-2017 כחלק מאלבומו הראשון בואו לפני.

רקע ויצירת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר נכתבו תחילה במהלך טיול של אחרי צבא של הברון בהודו.[1][2] הברון מתאר את מהלך הטיול בתור רשימה של משימות שהדובר מסמן שהצליח לעשות. זאת כביקורת על כך שמטיילים ישראלים אחרים אותם פגש הברון בטיול, צימצמו שלל חוויות למילה אחת: "עשיתי". השיר מתאר את ההליכה הישראלית בתלם.

”בהודו האנשים שסביבי שאלו אותי כל הזמן איפה היית בטיול? זה חלק מהדינמיקה של הטיול. כל הזמן שואלים איפה היית ומה עשית? והם השתמשו במילה הזו "עשית" לכל דבר.” הברון, כאמור, חש ביקורת על כך שחוויות גדולות כמו אלו שחווה בטיול, מצומצמות למילה אחת, "עשיתי", כמו היו שרשרת משימות שצריך לבצע. את הבתים הבאים בשיר הוסיף הברון מאוחר יותר, בזמן שהיה סטודנט לתקשורת. הבית השני מתאר את החוויה הצבאית באותו אופן בו תיאר את הטיול להודו, כאשר הדובר עושה שמירה, עושה פטרול וכו'. את הבית השלישי, שגם הוא נכתב בתקופת הלימודים, פותח הברון בחוויית השימוש בסמים אצל צעירים. אך בשונה מהדיבור המצומצם עד כה, השימוש בסמים מתואר בלשון עשירה יותר. אומנם את הבית מתחיל הברון כיתר הבתים בתיאור: ”מה זה השתמשתי? עשיתי סמים”, אך בהמשך הוא נוטה לפרט את הפעולה כגון, עישון, הסנפה, הזרקה ואינו מגביל את התיאור למילה "עשיתי". הברון מסביר שכאשר אנשים דיברו על סמים, משהו יצירתי נפתח בשפה שלהם. הבית הרביעי עוסק ברצונות לעשייה בעתיד במבט בורגני, וממשיך בתיאור של הרצון לעשות הנאה, עסקים ובמשתמע מכך גם כסף, ובהמשך משפחה וילדים. בגרסת השיר הבית המדבר על השרות הצבאי הועבר לתחילת השיר, והחלק המדבר על טיול להודו הועבר לבית השני, לפי הסדר שבו הדברים התרחשו, ולא לפי סדר הכתיבה.[3]

את השיר הברון ביצע לראשונה כקטע של ספוקן וורד במסגרת אירועי פואטרי סלאם בשנת 2012.[4]

הטקסט עובד לשיר בסגנון היפ הופ, בהשתתפות איציק פצצתי, חבר ילדות של הברון, ושותף מוזיקלי שלו בהרכבים קודמים. פצצתי תופף על חפצים שונים - משולש, פעמון שקנה פעם בהודו, מחבת. כמו כן פצצתי הוסיף קולות שונים ומשונים שאף הם סיפקו מסגרת קצבית לשיר. פצצתי מספר שהברון והוא ניסו ליצור בשיר אווירה של מועדון בו מבלים חיילים צעירים בחופשה, כפי שהוא והברון נהגו לבלות במועדון בזמן שירותם הצבאי. את השיר עצמו ניסו ליצור כשיר שמקפיץ ומרקיד את אותם חיילים, כפי שבתקופתם קרה כשהושמעו שירים כמו "אין אני" או "כל הילדים רוקדים" של שוטי הנבואה. לכן הם הוסיפו את הצעקות שמופיעות בשיר, כמו: "עשיתי צבא!" או "שחור, חזק!".

השיר יצא כסינגל ב-2017, במסגרת פרויקט מימון המונים לקראת אלבומו הראשון של ג'ימבו ג'יי, "בואו לפני". כמו כן יצא לשיר קליפ ביוטיוב (שהפקתו מפורטת בהמשך הערך) ושהיה לו חלק בפופולריות הגוברת של השיר. לאחר צאתו זכה השיר להצלחה, והושמע פעמים רבות ברדיו, ואף דורג במקום ה-38 במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלגלצ לשנת -2017 ובמקום ב-31 במצעד העברי של רשת ג' לשנת 2018 . לאחר הוצאת הקליפ הרשמי הוציא הברון גרסת פלייבק לשימוש חופשי דבר אשר בעקבותיו בוצעו עשרות גרסאות כיסוי נוספות על ידי מגוון רחב של אנשים.

בנוסף בוצעו מחוות בידי אבשלום קור וגרסת מחאה של הטלוויזיה החינוכית הישראלית כנגד סגירת הערוץ. פרודיה בולטת שבוצעה הייתה על ידי "ארץ נהדרת" ובמרכזה עמד בנימין נתניהו (שחוקה על ידי מריאנו אידלמן) והאשמתיו בפלילים (תיק 1000, תיק 2000, פרשת הצוללות (3000), תיק 4000).

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ נפתח בסדרת תמונות ילדות של הברון: במשך כחמש שניות נזרקות תמונות של הילדות, גיל ההתבגרות ותעודת בגרות, ולאחר מכן מספר תמונות מהשרות הצבאי שלו, יחד עם המילים "עשיתי עשיתי" והמנגינה ברקע. לאחר מכן מופיעות תמונות של הטיול שעשה בהודו, ומכאן חוזרת תמונה של הברון בבגדי חייל מילואים יחד עם רכב קרבי משוריין והתמונה הופכת לקליפ המצולם.

כאשר השיר מתנגן ומספר את הבית הראשון בו כלולה חוויית השרות הצבאי, הברון נמצא יחד עם שלושה חברים נוספים במדי מילואים, במקום המדמה מוצב צבאי עד לסיום הדקה הראשונה של הקליפ ותום הבית הראשון.

בסיום הדקה הראשונה ותחילתו של הבית השני, הברון וחבריו מופיעים במקום המדמה את הטיול הגדול להודו, כאשר הם לבושים בבגדים צבעונים, והריקוד המלווה את הבית הראשון מלווה גם את הבית השני באופן זה אך התפאורה שונה ומותאמת למילים המלוות את חוויות הטיול של הברון בהודו.

הבית השלישי מתחיל בצורה זהה, כאשר הפעם הברון יושב בסלון בית יחד עם מספר חברים, שהפעם נראים כחבורות זוגות המשחקים את המשחק "נחש מי", כאשר על אחת המשתפפות מודבקת עדה יונת כרפרנס לשיריו של הברון "תזכרי". במהלך הבית, הברון מתאר את חוויית השימוש בסמים ובהמשך, הפעם ללא מעבר תפאורה, הוא מבקש לעשות דברים שטרם הספיק ”לעשות לביתי, לעשות שמות, לעשות עסקים, לעשות ת'מכה, לעשות קיאקים, רוצה לעשות חיים”. גם בבית השלישי השחקנים המופעים בקליפ רוקדים בצורה זהה לבית הראשון והשני.

בין שלושת בתי השיר יש מוטיבים חוזרים בקליפ, אך הדקויות בהם משתנות עם ציר הזמן של השיר ומצבו המשתנה של גיבור השיר בחייו. בכל הבתים משחקים המשתתפים משחק - בבית הראשון, המתרחש במוצב צבאי, משחקים המשתתפים במשחק קלפים; בבית השני, המתרחש בהודו, משחקים המשתתפים במשחק וידאו; ובבית השלישי, המתרחש כשהמשתתפים הם זוגות בורגנים בדירה עירונית, משחקים המשתתפים "נחש מי". מוטיב חוזר נוסף הוא הגשת קפה על ידי אחד המשתתפים - במוצב הצבאי מוגש קפה שחור מפינג'אן; בשני, קפה נמס במים שהורתחו בקומקום חשמלי; ובשלישי - אספרסו ממכונת קפה.

השיר מסתיים בהתפרצות של חברי להקת סוסי הפרא לבית וריקוד בסגנון הארלם שייק ושניות לאחר מכן הברון עצמו נראה כעובד במשרד המעביר מסמכים ורוקד עם כתף בלבד.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך פוסט של עומר הברון, באתר פייסבוק, ‏13 בספטמבר 2017
  2. ^ עשיתי | ג׳ימבו ג׳יי ולהקת ספא – מתוך ההסכת (פודקאסט) "שיר אחד" | כאן, נבדק ב-2021-02-12
  3. ^ עומר הברון מספר על השיר עשיתי מתוך שיר אחד
  4. ^ ג'ימבו ג'יי – עשיתי, סרטון בערוץ "PoetrySlam Israel", באתר יוטיוב (אורך: 02:42), 4 בדצמבר 2012
  5. ^ הקליפ הרשמי של עשיתי