עקדת יצחק (רמברנדט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עקדת יצחק
Het offer van Abraham
מידע כללי
צייר רמברנדט
תאריך יצירה 1635
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 132 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 193 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי תור הזהב של הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה ГЭ-727 (ארמיטאז') עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון הארמיטאז'
סנקט פטרבורג שברוסיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עקדת יצחקהולנדית: Het offer van Abraham) הוא ציור שמן מעשה ידי הצייר רמברנדט ואן ריין משנת 1635. היצירה מוצגת במוזיאון הארמיטאז' בסנקט פטרבורג[1].

הסיפור המקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציור מציג את הרגע בו קיבל אברהם את ההוראה, מן השמיים, של מלאך האלוהים לעצור, הוראה אשר מסיחה את דעתו ומונעת ממנו לשחוט את בנו יצחק (ספר בראשית, פרק כ"ב, פסוק י"א).

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמברנדט מתאר אירוע המתרחש על הר, כפי שמתואר בסיפור המקראי, מאחור נשקף עמק יפה. אפשר לראות את עצי העולה ואת האש. להבדיל מהסיפור המקראי, מלאך האלוהים אינו קורא מן השמיים לאברהם לעצור, אלא מונע ממנו פיזית לשחוט את יצחק על ידי תפיסת ידו. מבטו של המלאך אינו מופנה לאברהם אלא ליצחק, כאילו רצה לוודא שאכן הגיע בזמן.

הקומפוזיציה מלאה חיוניות ותנועה. תשומת לב רבה מוקדשת לתיאור גופו היפה של יצחק. ראויה לציון העובדה שרמברנדט, אשר תמיד נהג לתאר הבעות פנים באופן אובססיבי, בחר לכסות את פניו של יצחק בכף ידו של אברהם. המאכלת הנראית נשמטת מטה מידו של אברהם, בעוד הוא מביט מעלה, יוצרת אפקט של תנועה.

השימוש המופלא של רמברנדט במשחקים של אור וצל (טכניקה הקרויה קיארוסקורו) בולט לעין. בעיקר נעשה שימוש בניגודיות בין בגדיו הכהים של אברהם מצד אחד, וצבע העור הבהיר של פני אברהם וגופו של יצחק מצד שני.

הציור הושפע מן הציור עקדת יצחק של קאראווג'ו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "עקדת יצחק". Art Hermitage.