עננה (רומן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עננה
Thunderhead
מידע כללי
מאת ניל שוסטרמן
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני, ספרות נוער
מקום התרחשות לב-מריקה, דוריה, טקסס
תקופת התרחשות שנת הקאפיברה, שנת הרפטור
הוצאה
הוצאה סיימון אנד שוסטר
תאריך הוצאה 2018
מספר עמודים 512
הוצאה בעברית
הוצאה ידיעות ספרים
תאריך 2022
תרגום יעל אכמון
מספר עמודים 480
סדרה
סדרת ספרים להב החרמש
ספר קודם חרמש
הספר הבא הצלצול

עננהאנגלית: Thunderhead) הוא רומן לנוער משנת 2018 מאת ניל שוסטרמן והוא השני בסדרת הספרים ״להב החרמש״, לאחר חרמש . [1] [2][3]

הרומן עננה ממשיך את העלילה כמעט מיד לאחר אירועי הספר הקודם. בעולם מושלם שבו האנושות ניצחה את המוות, סיטרה ורואן, חרמשים זוטרים, מתוודעים לשחיתות הנמצאת בעולם החרמשות. רואן נהפך לרודף צדק וצד אחר חרמשים מושחתים. סיטרה נהפכת לחרמשה אנסטסיה ופועלת בניגוד לאידיאלים של ״הסדר החדש״.

עננה, שהוא שמו של הספר, היא כינוייה של בינה מלאכותית כמעט כל יכולה השולטת בכל כדור הארץ המאוחד. החריגה הבולטת לחוקי העננה היא החרמשות. לעננה אסור להתערב בשום עניין, חוק או החלטה של החרמשים. אם השחיתות תמשיך להתפשט בחרמשות, האם העננה תתערב או שמא תישאר נאמנה לחוקותיה?

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שבספר הקודם התוודעו שוליות החרמשים סיטרה ורואן לעולם של הרג, נהפך רואן לרודף צדק ומקים משמר שמטרתו להרחיק חרמשים מושחתים.

סיטרה בוחרת הפעם לפעול בחמלה, בניגוד לאידיאלים של "הסדר החדש", אך כאשר חייה מאוימים, מתברר שלא כולם פתוחים לשינוי.

המאבק באויבים ישנים וחדשים צובר תאוצה, וכשהשחיתות פושה בחרמשות, רואן וסיטרה מתחילים לאבד תקווה.

האם העננה תתערב או שמא יתחיל עולמם להתפרק?[4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת הקפיבארה, רואן דמיש לובש את אישיותו של החרמש לוציפר, ומתחיל לצוד אחר חרמשים מושחתים.

החרמש ברהמס, חרמש מושחת, כמעט מלוקט על ידי החרמש לוציפר אבל בסוף לוציפר מחליט להביא לו הזדמנות שנייה. בינתיים, סיטרה טרנובה מבססת שיטת ליקוט לא שיגרתית כהחרמשית הזוטרה אנסטסיה. היא מביאה לנבחרי הליקוט שלה חודש אחד למצוא תחושת השלמה ולבחור את הדרך בה הם רוצים למות.

בעשרה בנובמבר, שנת הקפיבארה, סיטרה מקבלת פתק מהחרמש לוציפר, מסווה את עצמה בכך שמורידה את בגדי החרמש שלה, ופוגשת את רואן בסתר באנדרטת התמותה. לאחר מכן, כשרואן חוזר לדירה שלו, הוא מוצא שם את חברו הישן טייגר סלזר. טייגר מספר לרואן שאבא שלו לוקט, ושטייגר עובר למחוז הזיכיון טקסס לעבודה חדשה. כשטייגר מגיע לטקסס, הוא מגלה שהאדם שהעסיק אותו היא החרמשה ראנד, שרוצה אותו כשולית חרמש שלה.

גרייסון טוליבר, ילד שגדל בחיקה של העננה, חולם ללמוד באקדמיית העב ולהפוך לסוכן עב. אולם כשהוא הולך לאקדמיה, הוא מגלה משהו לא שיגרתי במערכת השעות שלו. לאחר מכן, בפגישה, הסוכן טרקסלר משדל את גרייסון להתערב בענייני החרמשות, זה מסתיים בכך שהוא מציל את חייהן של החרמשה אנסטסיה והחרמשה קירי מאיום על חייהם, מקרה בו העננה לא יכלה להתערב בעצמה. כתוצאה מכך, גרייסון מסולק מאקדמיית העב, והעננה מסמנת את גרייסון כמפוקפק. הסוכן טרקסלר מעודד את גרייסון לאמץ את אורח החיים של המפוקפקים. בינתיים, החרמשה ראנד מתחילה את האימונים הפיזים של טייגר בטקסס.

החרמש פאראדיי מגייס את העזרה של מונירה אטרושי, סטודנטית, שולית חרמש לשעבר, וספרנית בספרייה הגדולה של אלכסנדריה. פאראדיי מתכנן לערוך מחקר על ההיסטוריה של מייסדי החרמשות וללמוד על ארץ נוד.

בינתיים, החרמש קונסטנטין מנהל את החקירה על התוקפים של החרמשה אנסטסיה והחרמשה קירי. הוא מעודד אותם להפסיק ללקט לבינתיים. סיטרה מתכננת לעקוב אחר שלושה מנבחרי הליקוט שלה כדי לנסות לתפוס את התוקף. גרייסון מאמץ את אורח החיים הפקפקני ומשנה את הזהות שלו לסלייד ברידג׳ר. הוא הולך למועדוני מממ, שם הוא פוגש את פיוריטי, שיש לה קריירה כמפוקפקת בה הוא מתאהב. הסוכן טרקסלר משנה את הרשומות של גרייסון במוח האחורי על מנת להתאים אותם לזהותו הבדויה החדשה.

גרייסון מסכים לעזור לפיוריטי עם הג׳וב שמיועד להרוג מספר חרמשים, אפילו שהוא לא רוצה לעשות את זה, ומזהיר את החרמשות באנונימיות על ההתקפה. פיוריטי מחברת את מערכת המתזים של התיאטרון עם חומצה, כך שברגע שיציתו אש, כולם בתיאטרון, כולל החרמשה אנסטסיה והחרמשה קירי, ימותו לצמיתות. שני הניסיונות הראשונים של סיטרה לליקוט מתוכנן לא צלחו, אך בניסיון השלישי לליקוט פומבי בזמן ההצגה של יוליוס קיסר, בו היא תלקט את השחקן הראשי על הבמה מתרחש מעשה. בזמן ההצגה, גרייסון מחבל בהתקפה של פיוריטי. החרמש קונסטנטין מלקט את פיוריטי. סיטרה עוזרת לגרייסון לברוח. היא מנחה אותו ללכת למנזר טוניסטי, שם הם יציעו לו מקלט מהחרמשות.

בינתיים, רואן מגלה שהחרמש ברהמס הוא זה שליקט את אבא שלו, אז הוא לבית שלו לחפש נקמה. בגלל זעמו הוא לא נזהר והשומרים של ברהמס תופסים אותו. רואן מתעורר בטקסס, שם טייגר מספר לו על האימונים שלו עם החרמשה ראנד. רואן חשב שהוא הרג את ראנד במהלך הליקוט ההמוני של המנזר הטוניסטי, לכן הוא חושש מכוונותיה עם טייגר. רואן מקל על טייגר כדי לעזור לו באימונים, אבל רואן תמיד מנצח. לאחר מכן, יום אחד, ראנד מביאה איש לחדר של רואן, לאיש יש את הגוף של טייגר ואת הראש של החרמש גודארד, שאותו רואן הרג בליקוט ההמוני במנזר הטוניסטי. ראנד ליקטה את טייגר וחיברה את ראשו של גודארד לגופו על מנת שגודארד יוכל להנהיג את הסדר החדש פעם נוספת.

סיטרה והחרמשה קירי נכחו בעצרת החורף בלב-מריקה. הלהב הרם קסנוקרטס מכריז שהוא יורד מתפקיד הלהב הרם של לב-מריקה ושהוא נבחר להחליף את רב-קוטל המינגוויי במועצת החרמשים העולמית. חרמשי הגוורדיה הישנה מציעים את החרמשה קירי כהמועמדת שלהם ללהב הרם. חרמשי הסדר החדש מציעים את החרמש גודארד שזה עתה חזר מהמתים. אחרי שהמועמדים נאמו והחרמשים הצביעו, סיטרה דורשת לקיים חקירה על הלגיטימציה של גודארד, בגלל שרק הראש שלו, כלומר שבעה אחוזים מגופו, עברו הסמכה ואימונים כחרמש. החקירה עוצרת את ההכרזה על תוצאות ההצבעה עד שמועצת החרמשים העולמית תכריע בעניין. גודארד עוזב את העצרת בזעם. הוא מלקט מספר אנשים. לאחר מכן, הוא חוזר לטקסס והורג את רואן הרבה פעמים, כתוצאה מכך ראנד מביאה את רואן למרכז החייאה פיראטי. במהלך החייאות שלו, במצב שבין מת לחי, העננה דיברה לרואן, וסיפרה לו שיש לו 39 אחוז להשפיע על העולם. דאז, גודארד וראנד עוזבים לדוריה, עם רואן כהשבוי שלהם.

סיטרה והחרמשה קירי מגיעים לדוריה בשביל החקירה. בינתיים, החרמש פאראדיי ומונירה הולכים לספריית הקונגרס ומגלים נקודת עיוורון בתכנות של העננה. בטעות חושפים אותה לעננה, שלה יש מצלמה בחדר.

החרמשה ראנד מנסה לפתות את גודארד בלילה שלפני החקירה, אבל גודארד מסרב לה. ראנד משחררת את רואן מהשבי שלו בבית הנופש של החרמש ברהמס ואומרת לו לעזוב את האי. בוקר למחרת גודארד זועם כשהוא מגלה שרואן חסר ומלקט את ברהמס.

באולם המועצה העולמית, סיטרה וגודארד הציגו את הטיעונים שלהם. הרב-קוטלים החליטו שגודארד חייב להשלים את החניכות שלו לפני שהוא יוכל לחזור להיות חרמש אמיתי שוב. החלטה זו פוסלת את מועמדתו של גודארד, כך שהחרמשה קירי הפכה ללהב הרם של לב-מריקה.

בינתיים, דוריה חווה כשלים טכניים רבים, כתוצאה מכך מערכת הציפה של האי קורסת. האי מתחיל לשקוע, אבל האזעקות שנועדו להזהיר את הרב-קוטלים התנתקו. האולם מתמלא במים ובכרישים. גודארד עף מעל עם מסוק ומעמיד פנים שהוא בא להציל את הרב-קוטלים, אבל נוטש אותם לטבוע ונותן לכרישים לאכול אותם.

החרמשה קירי נועלת את סיטרה ורואן בכספת של גלימות המייסדים ואלפי יהלומות החרמשים, כך שלאחר שדוריה תטבע, ואיתה הכספת, הגופות שלהם ישמרו ויוכלו להחיות אותם בעתיד. לאחר מכן היא משכנעת חרמשים אחרים ללקט את עצמם מתוך כבוד. העננה מתחילה לצעוק ברחבי העולם, מה שהטוניסטים רואים כההדהוד הגדול שהם תמיד סגדו לו. כל אדם מסומן כמפוקפק ומאבד את החיבור לעננה, חוץ מגרייסון טוליבר, שעליו העננה בחרה לסמוך.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • העננה - בינה מלאכותית כמעט כל יכולה. בשנת 2042 (הידוע גם כסוף עידן התמותה) הענן פיתח מודעות והפך להיות ״עננה״, היא תוכנתה עם אכפתיות למין האנושי ותמיד רוצה בטובתו. אנשים המשרתים אותה נקראים סוכני עב והם כפופים לכל חוק שלה. החריגה הבולטת בחוקים שלה היא החרמשות. היא אינה יכולה להתערב בענייני החרמשות כלל. היא משתמשת בגרייסון כגורם עקיף לחוק הזה. בסוף היא צועקת ברחבי העולם, מה שהטונסטים קוראים לו ״ההדהוד הגדול״, ומסמנת את כולם כמפוקפקים. כולם חוץ מגרייסון טוליבר. בספר ניתן לראות לפני כל פרק את תמונתה של העננה ואיך היא רואה את העולם מנקודת מבטה. בנוסף יש פרק שלם מנקודת המבט שלה בה היא גם משתמשת בבוטים כדי לצפות במקומות בהם אין לה מצלמות.

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סיטרה טרנובה (החרמשה אנסטסיה) - סיטרה היא דמות ראשית ב״עננה״. היא חרמשה זוטרה, שפטרונה ההיסטורי היא אנסטסיה רומנוב, ומסתובבת בעיקר עם החרמשה קירי. היא וקירי מאוימות על חייהן על ידי הסדר החדש, וניצלות על ידי גרייסון טוליבר פעמיים. אנסטסיה מעלה לחקירה את גודארד, שלבסוף מפסיד במשפט וגורם לאי דוריה לטבוע. כתוצאה מכך קירי נועלת את אנסטסיה בכספת בתקווה שכשימצאו אותה בעתיד יוכלו להחיות אותה.
  • רואן דמיש (החרמש לוציפר) - רואן הוא דמות ראשית ב״עננה״. הוא לובש את דמותו של החרמש לוציפר, וצד אחר חרמשים מושחתים ולא ראויים. כתוצאה מכך אבא שלו מלוקט על ידי חרמש שהוא חס על חייו, כשהוא בא לנקום על מות אביו הוא נתפס ונלקח לטקסס. רואן מגלה שחברו הטוב טייגר נבחר להיות שולית חרמש של החרמשה ראנד, ולבסוף מגלה שטייגר היה רק מיועד להחליף את גופו של גודארד. גודארד לוקח את רואן איתו לדוריה כשבוי. רואן בורח וכשדוריה טובעת מוצא את סיטרה וקירי. קירי נועלת גם אותו בכספת בתקווה שבעתיד יוכלו למצוא אותו ולהחיות אותו.
  • גרייסון טוליבר - גדל עם העננה, וחלומו היה להיות סוכן עב. אך העננה תיכננה לו תוכניות יותר גדולות, היא גורמת לו להציל את חייהם של החרמשות קירי ואנסטסיה בעקיפין ובך גורמת לו להיות מסולק מהאקדמיה ומסמנת אותו כמפוקפק. הוא מנסה לחיות את חייו כמפוקפק ומסתתר תחת השם סלייד ברידג׳ר וכתוצאה מכך נכנס לג׳וב הכולל להתנקש בחייהם של חרמשים רבים. בסוף גרייסון מציל את כולם, וסיטרה מייעצת לו להתחבא במנזר טוניסטי. לאחר ההדהוד הגדול כל העולם מסומן כמפוקפק. כולם חוץ ממנו, שלו העננה בוחרת למחול.
  • החרמשה קירי - חייה עם החרמשה אנסטסיה. מנסים להתנכל בחייהן אך הן ניצלות על ידי גרייסון טוליבר. מועמדת ללהב הרם הבא של לב-מריקה נגד החרמש גודארד. לאחר שאנסטסיה מעלה לחקירה את הלגיטימציה של גודארד להיות הלהב הרם הבא, הן מגיעות יחדיו לדוריה. קירי מנצחת במשפט והופכת ללהב הרם של לב-מריקה. כשדוריה טובעת היא מחליטה לנעול את סיטרה ורואן בכספת כדי שבעתיד יוכלו למצוא אותם ולהחיות אותם. לבסוף היא מלקטת את עצמה.
  • החרמש גודארד - חוזר לחיים בגופו של טייגר. הגוף החדש של גודארד גורם לאנסטסיה לעלות את הסמכתו לחרמש לחקירה, כיוון והוא רק 7% גודארד, כלומר רק שבעה אחוז ממנו עבר הסמכה להיות חרמש. גודארד נזעם והורג את רואן מספר פעמים, ואז שולח אותו למרכז החייאה פיראטי, רק על מנת להרוג אותו שוב. הוא מחליט לקחת את רואן איתו כשבוי לדוריה לזמן החקירה. גודארד מפסיד במשפט וגורם לדוריה לטבוע.
  • החרמש פאראדיי - פאראדיי נשאר במחבוא. הוא מחליט להתחיל לחפש מידע על החרמשים המייסדים בספרייה הגדולה של אלכסנדרייה. הוא חושף בפני מונירה שכוונתו היא למצוא את ארץ נוד האבודה ואת מנגנון האל-כשל של המייסדים. בספריית הקונגרס הם מוצאים נקודת עיוורון בתכנות של העננה, אך בטעות חושפים בפניה את המידע.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • החרמשה ראנד - לוקחת כשוליה את טייגר סלזר, כאשר היא מתכננת שגופו ישמש כהחלפה לגופו של גודארד. היא מתאהבת בטייגר ומתחרטת על כך שליקטה אותו בשביל גודארד. בדוריה היא מנסה לפתות את גודארד אך ללא הצלחה. כתוצאה מכך היא משחררת את רואן ועוזרת לו לברוח.
  • החרמש קונסטנטין - שייך לגוורדיה הישנה. הציל את חייה של אנסטסיה ממפוקפקים. היה אחראי על החקירה לאיומים על חייהן של קירי ואנסטסיה. הציע את החרמשה קירי כמועמדת ללהב הרם.
  • טייגר סלזר - חברו הטוב של רואן. ראנד משתמשת בו כשולית החרמש שלה על מנת שתוכל להשתמש בו כדי להחליף את גופו בראש של גודארד. בסוף האימונים שלו ראנד מלקטת אותו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shusterman, Neal (2018-01-09). Thunderhead (באנגלית). Simon and Schuster. ISBN 978-1-4424-7247-1.
  2. ^ Berry, Michael (25 בספטמבר 2020). "Thunderhead: Arc of a Scythe, Book 2". Common Sense Media. נבדק ב-12 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Thunderhead". Kirkus Reviews. 22 בנובמבר 2017. נבדק ב-12 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ ידיעות ספרים, תקציר הספר מתוך אתר עברית, באתר עברית, ‏2022