עבודה במשמרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עבודה במשמרות הוא צורת ארגון של יום העבודה שבה העבודה מתבצעת בכל שעות היממה (או בחלק ניכר מהן). לשם כך מחולק יום העבודה למשמרות (בדרך כלל שלוש משמרות), שכל אחת מהן מאוישת על ידי עובדים אחרים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודת משמרות נהוגה בשני מקרים:

  • אופי השירות הניתן במפעל מחייב הפעלה רצופה שלו (24/7). דוגמה לכך הם בתי חולים, בתי מלון ותחנות משטרה, שחלק ניכר מפעילותם נדרש במשך כל שעות היממה.
  • אופי המפעל מצדיק הפעלה שלו ביותר ממשמרת אחת, לשם ניצול יעיל יותר של ההשקעה בו. במקרה זה עבודת המשמרות אינה בהכרח בכל שעות היממה, והיקפה נקבע בהתאם לשיקולי עלות: החיסכון המושג בניצול הטוב יותר של הציוד, לעומת עלות העבודה הגבוהה יותר במשמרות השנייה והשלישית.

חלוקה נפוצה של היממה היא לשלוש משמרות:

  • משמרת ראשונה או משמרת בוקר - בשעות הבוקר והצהריים.
  • משמרת שנייה או משמרת ערב - בשעות אחר הצהריים והערב.
  • משמרת שלישית או משמרת לילה - בשעות הלילה.

תיתכן גם חלוקה אחרת, למשל חלוקת היממה לשתי משמרות של 12 שעות.

מבנה שבוע העבודה בעבודת משמרות נקבע על-פי מאפיינים אחדים:

  • סוגי המשמרות: משמרת בוקר, משמרת לילה וכו';
  • תחילתה ואורכה של כל משמרת;
  • אופן הקצאת המשמרות וימי המנוחה לכל עובד או לכל צוות. דוגמה: מחזור ובו עבודה של חמישה ימים רצופים במשמרת בוקר, שני ימי מנוחה, עבודה של חמישה ימים במשמרת צהריים, שני ימי מנוחה, עבודה של חמישה ימים במשמרת לילה ושני ימי מנוחה.

סוגי המשמרות, וכן תחילתה ואורכה של כל משמרת, נקבעים בדרך-כלל בהסכם העבודה. שיבוץ העובדים למשמרות אינו קבוע, אלא משתנה בהתאם לצרכים התפעוליים. חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר העבדת עובד בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שני שבועות.

שכר משמרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודה במשמרות חורגת מסדר היום המקובל ומחלוקתו בין שעות עבודה ושעות פנאי, ולכן פוגעת בתפקודו של עובד המשמרות במסגרת המשפחתית והחברתית. כפיצוי על כך וכתמריץ לעבודה במשמרות נהוג לשלם לעובד בעד עבודה במשמרת שנייה או שלישית תמורה גבוהה מאשר בעד עבודה במשמרת ראשונה. התמורה הנוספת ניתנת כשילוב של ההטבות הבאות (או חלקן):

  • בנוסף לשכר הרגיל מקבל העובד תוספת משמרות. דוגמה: צו הרחבה בענף תעשיית המתכת, החשמל והאלקטרוניקה משנת 2004 קובע תוספת של 22.5% לשכר בעד משמרת שנייה, ותוספת של 42.5% לשכר בעד משמרת שלישית.[1]
  • מספר השעות הנחשבות למשרה מלאה קטן במשמרת שלישית, ולעיתים גם במשמרת שנייה, מאשר במשמרת הראשונה. למשל, משרה מלאה במשמרת ראשונה היא שמונה שעות עבודה, בעוד שבמשמרת שלישית תיחשב עבודת שבע שעות למשרה מלאה, ובעד שעה שמינית במשמרת זו יקבל העובד גמול שעות נוספות. חוק שעות עבודה ומנוחה מגביל את אורך משמרת ששתי שעות מתוכה הן בין השעה 22:00 לשעה 6:00 לשבע שעות בלבד.
  • לעובד משמרות ניתנת מכסת חופשה מוגדלת.

כדי לעודד עובדי ייצור לעבודה במשמרות ובכך להגיע לניצול טוב יותר של ההשקעה בציוד, ניתן זיכוי ממס הכנסה לעובדי ייצור במפעל תעשייתי, על השכר המשולם להם בגין עבודה במשמרת שנייה ושלישית.[2]

שיקולי בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרים רבים הצביעו על הסיכון הבריאותי שבעבודת משמרות. לדוגמה, ב-2007 מחקר שביצעה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מיסודו של ארגון הבריאות העולמי, הצביע על קשר בין עבודת משמרות לתחלואה בסרטן. מחקרים אחרים דיווחו שלעובדי לילה סיכון גבוה ללקות בסוכרת מסוג 2,[3] במחלות לב, הפרעות במערכת העיכול והפרעות במחזור החודשי.[4] היות שדיאגנוזה רשמית לתסמונת עבודת המשמרות לא בוצעה במחקרים אלה, לא ברור האם על קבוצת הסיכון נמנים עובדי משמרות שעונים על הגדרות תסמונת עבודת המשמרות או שכל עובדי המשמרות נמנים עם קבוצת הסיכון.[דרוש מקור]

תסמונת עבודת המשמרות היא הפרעה במחזור השינה המתבטאת בנדודי שינה וישנוניות יתר. ההפרעות משתנות ותלויות באופי העבודה, בזמני המשמרות ובמחזוריותן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עבודה במשמרות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צו הרחבה בענף תעשיית המתכת החשמל והאלקטרוניקה, ילקוט הפרסומים 5332, 27 בספטמבר 2004
  2. ^ זיכוי ממס הכנסה לעובדים במשמרות בתעשייה, באתר כל זכות
  3. ^ Yong, Gan (2014). "Shift work and diabetes mellitus: a meta-analysis of observational studies". Occupational and Environmental Medicine. 72 (1): 72–78. doi:10.1136/oemed-2014-102150. PMID 25030030. נבדק ב-11 באוגוסט 2014. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Stock, D.; Hankinson, S. E.; Rosner, B.; Eliassen, A. H.; Willett, W.; Strohmaier, S.; Cotterchio, M.; Raboud, J.; Knight, J. A.; Schernhammer, E. (2019-03-01). "Rotating night shift work and menopausal age". Human Reproduction (באנגלית). 34 (3): 539–548. doi:10.1093/humrep/dey390. ISSN 0268-1161. PMC 7210710. PMID 30753548.