ספקטרום פרויקטיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בגאומטריה אלגברית ספקטרום פרויקטיבי הוא אנלוג פרויקטיבי של המושג ספקטרום של חוג. ספקטרום פרויקטיבי מתאים לחוג קומוטטיבי מדורג יריעה קוואזי-פרויקטיבית (או סכמה קוואזי-פרויקטיבית) , אם אלגברה נוצרת סופית מעל . למשל, אם הוא חוג הפולינומים, מדורג כך שכל המשתנים בעלי דרגה 1, אז הוא המרחב הפרויקטיבי . בגאומטריה אלגברית קלאסית יריעה פרויקטיבית המוגדרת על-ידי משוואות הומוגניות מתוארת על-ידי חוג מדורג עם הדירוג המושרה מהדירוג הסטנדרטי בחוג הפולינומים. בניית הספקטרום הפרויקטיבי משחזרת (בשפה של סכמות) את היריעה הפרויקטיבית מהחוג המדורג .

כקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהי חוג קומוטטיבי מדורג. אידיאל נקרא הומוגני אם . אוסף אברי בעלי דרגה חיובית הוא אידיאל הומוגני הקרוי לעיתים אידיאל לא רלוונטי (אנ'). איברי הם האידיאלים הראשוניים המדורגים של שלא מכילים את .

טופולוגיית זריצקי על [עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לטופולוגיה על הספקטרום של חוג קומוטטיבי, ניתן להגדיר על טופולוגיה על-ידי קביעת קבוצות , כאשר אידיאל הומוגני, כקבוצות סגורות. זה מגדיר טופולוגיה על הנקראת טופולוגיית זריצקי. בסיס של הטופולוגיה ניתן על-ידי הקבוצות הפתוחות כאשר איבר הומוגני ב-. נציין כי הומאומורפי לספקטרום של החוג , לוקליזציה הומוגנית של המוגדרת כאוסף שברים ב- בעלי דרגה .

מבנה של סכמה על [עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להגדיר מבנה של מרחב מחויג על , יש להגדיר עליו את אלומת המבנה , אלומת הפונקציות הרגולריות. כיוון שהקבוצות הפתוחות מהוות בסיס של טופולוגיה, מספיק להגדיר את חתכי אלומת המבנה רק על קבוצות אלה, וכן להגדיר את העתקות הצמצום לכל זוג איברים הומוגניים בחוג . הומאומורםיזם בין לבין הספקטרום של מאפשר להגדיר ולקבל את העתקות הצמצום באופן אוטומטי. כיוון שמרחב מחויג איזומורפי, לפי הבנייה, לסכמה אפינית , הוא סכמה.

מורפיזם סכמות מתקבל על-ידי הדבקה של המורפיסמים המוגדרים על-ידי מבנה של -אלגברה על . מורפיזם זה פרויקטיבי עם אלגברה נוצרת סופית מעל .

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרחב הפרויקטיבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוגמה הראשונה של ספקטרום פרויקטיבי היא כאשר . הקבוצות הפתוחות מזוהות עם ספקטרה של חוגי הפולינומים , כך שבמקרה הוא שדה סגור אלגברית, הנקודות הסגורות של מזוהות עם המרחב הפרויקטיבי הקלאסי . באופן כללי, הספקטרום הפרויקטיבי של כאשר חוג קומוטטיבי כלשהו והמשתנים בעלי דרגה , נקרא המרחב הפרויקטיבי מעל המסומן .

יריעות פרויקטיביות קלאסיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהי שדה סגור אלגברית, אלגברה מדורגת הנוצרת על-ידי איברים הומוגניים בעלי דרגה . זה גורר כי ניתן להציג כמנה של החוג המדורג מודולו אידיאל הומוגני . זה מאפשר להציג כתת-סכמה סגורה של . הנקודות הסגורות של הן נקודות של המקיימות משוואות של .

ניפוח של סכמה אפינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי סכמה אפינית ותהי תת-סכמה סגורה הניתנת על-ידי אידיאל . ניפוח של ב- אפשר לתאר כספקטרום פרויקטיבי של החוג המדורג

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]