נוחי מנדל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נוחי מנדל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1969 (בן 55 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת עטרת ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה אלוף-משנה  אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
האינתיפאדה השנייה
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע צוק איתן  מבצע צוק איתן
מלחמת חרבות ברזל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נחום (נוחי) מנדל (נולד ב-1969) הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת אלוף-משנה, המכהן כראש היחידה להתיישבות ותשתיות לאומיות במשרד הביטחון, כיהן כמ"מ ראש רשות חירום לאומית. בתפקידו האחרון בשירות סדיר בצה"ל שירת כסגן מפקד אוגדת עזה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באשקלון, לאם בת למשפחת חלוצים מגדרה, ולאב ניצול השואה. אביו, משה מנדל, נולד בהונגריה ב-1935 וחווה את השואה כילד יחד עם אביו, שבהמשך נרצח, ועם אמו[1]. מנדל למד בישיבת עטרת כהנים שבירושלים[2].

עם גיוסו לצה"ל החל לשרת בחטיבת גולני ושובץ בגדוד 12. עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר. עם תום הקורס שב לגדוד ושירת כמפקד מחלקה בפלוגה הרובאית, בהמשך שימש קצין המבצעים הגדודי, לאחר מכן שימש סגן מפקד הפלוגה הרובאית, ובהמשך כמפקד פלוגה. בתפקידו הבא שימש כמפקד פלוגה בבה"ד 1. לאחר מכן מונה לקצין אג"ם של יחידת מגלן בעת שפיקד עליה דרור וינברג. בהמשך עבר לשרת בחטיבת הנח"ל ומונה לסגן מפקד גדוד 50.

ב-2003 הועלה לדרגת סא"ל ומונה למפקד גדוד חרוב בחטיבת כפיר. בתפקיד זה שירת עד 2005 והוביל את הגדוד בלחימה מול הטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון, בין היתר במבצע אישית לוחצת[3]. לאחר מכן פיקד על בסיס האימונים החטיבתי של הנח"ל בשנים 20052007, וכסגן מפקד חטיבת יהודה. ב-2008 קודם לדרגת אל"ם ומונה למפקד חטיבת ירושלים, חטיבת חי"ר במילואים, במקביל למפקד בא"פ לכיש. ב-2010 מונה למפקד חטיבת הבקעה תפקיד אותו מילא עד 2012. בראיון שנערך עמו עם סיום תפקידו כמח"ט הבקעה גילה כי משוחררי עסקת שליט שגורשו לעזה עוסקים בשיקום תשתיות חמאס בבקעה ובשומרון[4]. לאחר לימודים במב"ל, מונה ב-2013 לסגן מפקד אוגדת עזה תפקיד אותו מילא בין היתר במהלך מבצע צוק איתן. בזמן המבצע נפטרה אחותו של מנדל, הוא השתתף בלוויה אך ישב שבעה רק מספר שעות, לאחריהן חזר ללחימה. בראיון לאחר המבצע הסביר מדוע במערכת הביטחון מעדיפים שחמאס ישלוט ברצועה: "זה חשוב כי אנרכיה היא הדבר הכי גרוע ... עדיף שיש שם מישהו שאפשר לנתח את הרצונות והיכולות שלו. ככלל, אנחנו יודעים להתעסק עם מערכת ממוסדת יותר מאשר עם ארגון שבו כל אחד עושה מה שהוא רוצה. זה לא בא מתוך אהבה או מתוך מחשבה שחמאס הוא ידיד. חמאס הוא אויב רע, ויש בו אנשים צמאי דם, אבל הוא מוכר ולכן עדיף." [5]. שירת בתפקידו זה עד 2016, ולאחריו השתחרר משירות קבע בצה"ל.

כיום מנדל משמש כראש היחידה להתיישבות ותשתיות לאומיות במשרד הביטחון. בפברואר 2020 החליט שר הביטחון נפתלי בנט, למנות אותו למ"מ ראש רשות חירום לאומית, וזאת למשך 3 חודשים. מנדל כיהן בתפקיד בזמן התפרצות נגיף הקורונה בישראל.

במלחמת חרבות ברזל שירת כראש מטה חטיבת הנח"ל. עם פתיחת מתקפת החמאס על ישראל, יצא מנדל מביתו לכיוון עוטף עזה, והשתתף בקרב הבלימה בקיבוץ כרם שלום, בו הצליחו חברי כיתת הכוננות מתוגברים בלוחמי חטיבת הנח"ל למנוע מהמחבלים מלערוך טבח בקיבוץ[6][7]. בהמשך, שירת קרוב לחצי שנה כרמ"ט חטיבת הנח"ל, בתקופה זו השתתפה החטיבה בתמרון הקרקעי בעזה, במסגרתו לחמה בקרבות רבים בעיר עזה ובסביבתה, במחנות המרכז, ובמבצע ניתוח מקומי.

ב-4 באפריל 2024 הודח מתפקידו בידי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בעקבות תקרית הריגת עובדי המטבח המרכזי העולמי.[8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדל נשוי ואב לשישה. מתגורר בישוב כרמי צור. בלחימה במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר נפצע בנו לוחם קומנדו אחרי שנלחם במחבלים בעוטף עזה[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]