נהר קרוטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר קרוטון
Croton River
מידע כללי
שפך הדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן הניקוז של נהר קרוטון, המשתרע על שטח בן 971 קמ"ר[1]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר קרוטוןאנגלית: Croton River) הוא נהר בדרום מדינת ניו יורק עם שלושה יובלים עיקריים (ראו במפה משמאל): היובל המערבי(אנ'), היובל התיכון(אנ') והיובל המזרחי(אנ'). מי הנהר, שהינם חלק ממערכת הובלת המים לעיר ניו יורק[2][3], מצטרפים למערכת במורד הזרם ממאגר מפלי קרוטון(אנ'). יחד עם מאגרי המים המקושרים אליהם, מייצגים מי הנהר את הקטע הצפוני של מערכת המים של העיר ניו יורק - היא אגן הניקוז של נהר קרוטון(אנ').

היובלים התיכון והמערבי של נהר הקרוטון נפגשים מדרום למאגר מפלי קרוטון (מסומן במפה) עם היובל המזרחי, ויוצרים את נהר קרוטון עצמו. הנהר, יחד עם יובלו, נהר מוסקוט(אנ'), מתנקזים אל מאגר מוסקוט(אנ'), ולאחר מכן מתנקז הנהר למאגר קרוטון החדש(אנ') (מסומן במפה), המזין את אמת המים קרוטון החדשה(אנ'), המספקת מים לעיר ניו יורק. עודפי מים עוזבים את הנהר בסכר ניו קרוטון (לא מסומן במפה - ראו ביאור אודות המיקום)[א], ונשפכים לנהר ההדסון בעיירה קרוטון און הדסון, ניו יורק(אנ'), בקרוטון פוינט(אנ'), כ-50 ק"מ צפונית לעיר ניו יורק. אגן הניקוז של הנהר משתרע על פני 971 קמ"ר[1].

תחריט משנת 1887 שהופיע בכתב העת סיינטיפיק אמריקן. מבט דרומה מצפון לנהר קרוטון. אמת המים החדשה מסומנת בקו עבה ורצוף, והעתיקה מסומנת בקו מקווקו (אין מיפוי חופשי עדכני יותר).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נהר קרוטון היה המקור העיקרי לאספקת המים של ניו יורק משנת 1842 ועד אמצע המאה ה-20. מים הובאו לעיר דרך אמת המים של קרוטון, שנקראה לימים אמת המים העתיקה של קרוטון(אנ')[4]. אמת המים החדשה(אנ'), הגדולה יותר של קרוטון, נפתחה ב-1890[5]. אמת המים העתיקה של קרוטון נשארה בשירות עד שנת 1955[6][ב].

בשאיפה להרחיב את אספקת המים של העיר, מהנדסי ועדת אקוודוקט העיר תכננו בשנת 1884 סכר בגובה 84 עד 91 מטר, המשתרע על נהר קרוטון ליד פתחו. מאגר האגירה שהתקבל, מאגן ניקוז של 41 קמ"ר, הכיל 54 מיליון מ"ק בתפוקה מלאה[7]. סכר זה, הידוע כיום כסכר ניו קרוטון החדש, הושלם בשנת 1906. במעלה הזרם נסכרו שני היובלים המערבי והתיכון של הקרוטון, ויצרו את מאגר מפלי קרוטון, שהוכנס לשירות ב-1911[8].

בסוף שנות ה-90, העיר הפסיקה להשתמש במים ממערכת הקרוטון, מכיוון שהם הפכו יותר ויותר לא ראויים לשתייה. בשנת 2004, החל פרויקט לשיקום אמת המים החדשה של קרוטון ובניית מפעל סינון המים קרוטון(אנ'), שהחל לפעול במאי 2015[4][9]. בתחילת המאה ה-21 מערכת הקרוטון סיפקה 10% מהמים של העיר[10][ג][ד].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הסכר ממוקם בקצה המערבי של מאגר קרוטון החדש, היכן שבמפה עובר גוף המים הגדול, לקו כחול דק.
  2. ^ ראו את מסלול שתי אמות המים, העתיקה והחדשה, בתחריט מסיינטיפיק אמריקן משמאל.
  3. ^ יתרת 90% של אספקת המים לעיר מסתמכת על אגן הניקוז המשולב של קטסקיל ודלאוור, שנמצאים ממערב לנהר ההדסון, ושטחם יחד הוא 4,135 קמ"ר. המים מגיעים באמצעות 3 אמות מים: זו של הקרוטון החדשה שמפורטת בערך זה, ואלה של הקטסקיל(אנ') והדלאוור(אנ'). סימוכין ראו כאן.
  4. ^ עוד על מערכת אספקת המים לניו יורק, ראו בפרק "ראו גם" להלן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Croton & Catskill/Delaware Watersheds, NYC Watershed Agriculture Concile
  2. ^ Croton Watershed Map, NYC Environmental Protection
  3. ^ Croton Dam, Reservoir, and Aqueduct, Britannica Encyclopedia
  4. ^ 1 2 NYC DEP Completes Rehab of 124 Year-old New Croton Aqueduct, TBM - Tunnel Business Magazine, February 25, 2014
  5. ^ The New Aqueduct Opened; Water Flowing at One-Third the Reservoir's Capacity, The New York Times. July 16, 1890
  6. ^ Dechillo, Suzanne, Old Croton Aqueduct For Walkers, Not Water, The New York Times. February 20, 1987
  7. ^ Wegmann, Edward, .Discussion on Design of Masonry Dams, . American Society of Civil Engineers, 75. pp. 163-164, 220, December 1912
  8. ^ Charles Merguerian, A History of the NYC Water Supply System, Charles Merguerian, Geology Department, Hofstra University, 2000
  9. ^ Croton Water Filtration Plant, Water-Technology
  10. ^ Emily S. Rueb, How New York Gets Its Water, The New York Times, March 24, 2016