משתמש:YoavRabi/מעבר ליקום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מעבר ליקוםאנגלית: Across the Universe) הוא סרט דרמה-רומנטית-מוזיקלית בריטי-אמריקאי בבימויה של ג'ולי טיימור. הסרט כולל 34 שירים שנכתבו במקור על ידי חברי להקת "הביטלס". בסרט מככבים ג'ים סטרג'ס, אוון רייצ'ל ווד, ג'ו אנדרסון, טרסה ויקטוריה, דנה פוקס ומרטין לותר מקוי. הופעות קמע נעשו בין היתר על ידי בונו, אדי איזרד, ג'ו קוקר וסלמה הייק.

"מעבר ליקום" הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורנטו ב-14 בספטמבר 2007 ויצא לאקרנים בארצות הברית ב-12 באוקטובר 2007 על ידי סרטי קולומביה. הסרט קיבל ביקורות מעורבות מהמבקרים, ורבים מהם שיבחו את חזות הסצינות וביצועי המשחק והשירה, אף שביקרו את העלילה ואת הכיוון שלה. הסרט היה מועמד לפרס גלובוס הזהב בקטגוריה "הסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי" וכן היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית עיצוב התלבושות הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בשנות השישים עם ג'וד, עובד מספנה צעיר שגר בליברפול, שמעלה זכרונות על נערה שפעם הכיר ואהב (עם השיר "Girl"). כמה חודשים קודם לכן, ג'וד התגייס לצי הסוחר של בריטניה ונטש את הספינה בניו ג'רזי, בתקווה למצוא את אביו החייל אמריקאי, שאותו מעולם לא פגש (מלווה בשירים "Hold Me Tight" ו-"All My Loving"). בינתיים, לוסי קריגן מודאגת מהחבר שלה, דניאל, שהלך לשרת במלחמת וויטנאם. בדייטון שבאוהיו פרודנס משתוקק לידידתו המעודדת ("I Want to Hold Your Hand"), ולאחר מכן נזרק מבית הספר בבושה. ג'וד פוגש את אביו, שכעת הוא עובד כשרת באוניברסיטת פרינסטון, ונהיה החבר של אחיה של לוסי, סטודנט מרדן בשם מקס ("With a Little Help from My Friends"). לוסי מקבלת מכתב מדניאל ("It Won't Be Long"), אבל כשמקס מביא את ג'וד לביתו בחג ההודיה, ג'וד נמשך ללוסי ("I've Just Seen a Face").

מקס נזרק מבית הספר הוא וג'וד עוברים למובלעת בהומיינית בגרינץ' וילג', וחיים עם הזמרת השאפתנית סאדי. דניאל נהרג בווייטנאם, ואחיו הצעיר של ג'ו-ג'ו נהרג במהומות דטרויט ב-1967 ("Let It Be"). הגיטריסט ג'ו-ג'ו הולך לניו יורק כדי להמשיך בתשוקה שלו ("Come Together"). בעוד ג'ו-ג'ו נבחן ללהקה של סאדי, מקס הופך לנהג מונית וג'וד מוצא עבודה כאמן עצמאי. עד מהרה מצטרפת אליהם פרודנס, שנסעה בטרמפים לניו יורק ועזבה את החבר המתעלל שלה.

לוסי מחליטה לבקר את מקס בניו יורק לפני תחילת הקולג' ("?Why Don't We Do It in the Road". היא וג'וד מתאהבים ("If I Fell"), בעוד מקס מגוייס לצבא ("(I Want You (She's So Heavy"). פרוידנס למשך אל סאדי, ונעשה מדוכא כאשר סאדי וג'ו-ג'ו מתחילים לנהל מערכת יחסים. פרודנס נועלת את עצמה בארון ("Dear Prudence"), ואז נעלמת לאחר ששוטטה במהלך עצרת שלום שבה פאקו, מנהיג הארגון "סטודנטים למען חברה דמוקרטית", מדבר.

מקס נפרס לוויטנאם, מה שמוביל את לוסי להיות מעורבת יותר ויותר בתנועה נגד המלחמה, בייחוד עם ה-SDR. ג'וד נשאר יחסית א-פוליטי אבל מתמסר ללוסי ("Something"). בחזרה לניו יורק, סאדי מקבלת הצעה לצאת לסיור (...)