לדלג לתוכן

משתמש:WikiJunkie/שנות ה-80 של המאה ה-20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שנות ה-80 (מבוטא "שנות השמונים", מקוצר ל"שנות ה-80 " או " שנות השמונים ") היו עשור שהחל ב-1 בינואר 1980 והסתיים ב-31 בדצמבר 1989.

העשור היה מאופיין בדומיננטיות של שמרנות וכלכלת השוק החופשי, ושינוי סוציו-אקונומי עקב התקדמות הטכנולוגיה והתרחקות עולמית מהכלכלות המתוכננות לכיוון קפיטליזם מסוג לסה פר. תאגידים רב לאומיים מרובים הקשורים לתעשיית הייצור העבירו את הפעילות שלהם לתאילנד, מקסיקו, קוריאה הדרומית, טאיוואן וסין. יפן וגרמניה המערבית חוו צמיחה כלכלית ניכרת במהלך העשור. במהלך העשור עלתה ההכרה ברחבי העולם לממדי מגפת האיידס ולכמות האנשים העצומה שמתו מאיידס. במהלך העשור עלתה גם ההכרה ברחבי העולם לתהליך ההתחממות העולמית.


שנות השמונים היו העשור האחרון של המלחמה הקרה. המתיחות בין ארצות הברית לברית המועצות הסלימה במיוחד בשנות השמונים לאחר שהנשיא האמריקני רונלד רייגן ביטל את מדיניות הדטנט ובמקום זאת נקט בעמדה אגרסיבית הרבה יותר כלפי ברית המועצות. בפעם הראשונה מאז משבר הטילים בקובה של 1962 הסיכון למלחמה גרעינית היה גבוה במיוחד, אך במחצית השנייה של העשור חלה הקלה דרמטית במתיחות בין ארצות הברית לברית המועצות כאשר בסוף העשור ברית המועצות התפרקה.

במהלך העשור מדינות מתפתחות שונות ברחבי העולם התמודדו עם קשיים כלכליים וחברתיים וסבלו ממשברי חוב מרובים, והדבר חייב מדינות מתפתחות רבות להגיש בקשה לסיוע כספי מקרן המטבע הבינלאומית ומהבנק העולמי. אתיופיה הייתה עדה לרעב נרחב לקראת אמצע העשור במהלך שלטונו המושחת של מנגיסטו היילה מריאם, וכתוצאה מכך המדינה נאלצה להיות תלויה בסיוע חוץ על מנת לספק מזון לאוכלוסייתה וברחבי העולם בוצעו מאמצים רבים לגייס כסף על מנת לעזור לאתיופים, כמו מופע לייב אייד ב-1985.

מלחמות בולטות במהלך העשור כללו בין היתר את מלחמת האזרחים באנגולה, מלחמת האזרחים האתיופית, הסכסוך בדרום הפיליפינים, מלחמת האזרחים האוגנדית, מלחמת איראן-עיראק, מלחמת ברית המועצות-אפגניסטן, מלחמת לבנון הראשונה, מלחמת האזרחים הסודאנית השנייה, ומלחמת נגורנו קרבאך הראשונה. האסלאמיזם הפך לכוח פוליטי רב עוצמה במהלך העשור ובעקבות כך הוקמו ארגונים ג'יהאדיסטים רבים ברחבי העולם בשנות השמונים, כולל ארגון הטרור אל-קאעדה.

במהלך שנות השמונים הלאומיות של מדינות מזרח אירופה התחזקה, וכמו גם השאיפה לממשלות דמוקרטיות. מגמות אלו בשילוב עם המיתון הכלכלי, הביאו לגלאסנוסט ולפרסטרויקה של מיכאיל גורבצ'וב, אשר הפחיתו את כוח המפלגה הקומוניסטית, והכלו לאפשר קיום צורות של קפיטליזם כגון מיזמים משותפים עם חברות ממדינות קפיטליסטיות. בעקבות כך, לקראת סוף העשור השתפרו באופן משמעותי היחסים בין המדינות הקומוניסטיות והמדינות הקפיטליסטיות, וברית המועצות לא הייתה מוכנה עוד להגן על ממשלותיה במדינות הלוויין.

בסוף העשור נעשו מספר ניסיונות להפיל ממשלות שונות שהונהגו על ידי מפלגות קומוניסטיות, כמו בהונגריה, במסגרת הפגנות כיכר טיין-אן-מן בסין, במסגרת מהפכת הקטיפה בצ'כוסלובקיה, וכמו גם במזרח גרמניה אשר הייתה תחת משטרו של אריך הונקר, הממשל הפולני שנתמך על ידי ברית המועצות, וההפלה האלימה של משטרו של ניקולאה צ'אושסקו ברומניה. נפילת חומת ברלין בסוף העשור היתה שינוי גיאופוליטי סיסמי. המלחמה הקרה הסתיימה בתחילת העשור הבא עם איחודה המחודש של גרמניה והתפרקות ברית המועצות.

פונדקאות בוצעה בפעם הראשונה בהיסטוריה בשנת 1985 כאשר הלידה הראשונה התקיימה בשנת 1986, והדבר אפשר לנשים לראשונה בהיסטוריה להפוך לאימהות ביולוגיות מבלי לחוות הריון.


במהלך העשור החל השימוש בפרקטיקה המתמשכת של הפלות סלקטיביות על סמך מין התינוק, בעיקר בסין ובהודו, כאשר טכנולוגיית האולטרה סאונד אפשרה להורים לראשונה להפיל תינוקות באופן סלקטיבי.

במחצית השנייה של העשור פותחה התשתית לאינטרנט הגלובלי, וכמו גם רשתות מחשבים רבות אחרות אשר בתחילה השימוש בהן היה בעיקר לצרכים אקדמיים ומסחריים כדוגמת USENET, Fidonet ומערכות BBS. עד סוף העשור האינטרנט והרשתות המקושרות אל האינטרנט הפכו למערכת גלובלית אשר היתה מקושרת באמצעות לווינים ואשר הגיעו גם לרוב המדינות המפותחות. בסוף העשור טים ברנרס-לי הגה את הקונספט המהפכני של ה-World Wide Web. במהלך העשור צפייה בטלוויזיה הפכה לדבר שבשגרה בעולם השלישי, כאשר במהלך שנות השמונים מספר מכשירי הטלוויזיה בסין גדל פי 15 ובהודו הוא גדל פי 10.


במהלך שנות ה-80 גדלה אוכלוסיית העולם מ-4.4 ל-5.3 מיליארד בני אדם. בסך הכל היו במהלך העשור כ-1.33 מיליארד לידות וכ-480 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם.

מפת העולם של בריתות צבאיות ב-1980:  נאט"ו ובעלי ברית מערביים,   ברית ורשה ובעלות ברית סובייטיות אחרות, מדינות לא מזדהות, סין ואלבניה (מדינות קומוניסטיות, אך לא מיושרות עם ברית המועצות), × × × התנגדות מזוינת

[[קטגוריה:המאה ה-20]] [[קטגוריה:שנות ה-1980]]