משתמש:TomLeshem2/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המיתולוגיה האטרוסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האטרוסקים היו אנשים עם (distinct) שפה ותרבות במהלך התקופה של הכתיבה האירופאית המוקדמת, בתקופת הברזל של הים התיכון במחצית השנייה של האלף הראשונה לפנ"הס. הם התפרסו על פני עמק הפו ועל כמה מהמדרונות ה(alpine), בדרום, על פני מערב החוף של איטליה, ( most intensely) ובעיקר באטרוריה (with enclaves as far south as Campania), ובפנים הארץ באלפים. ניתן לקבוע בודאות שהפרה היסטוריה שלהם היתה אלף שנים לפנה"ס. בשיאם, כ500 שנים לפנה"ס, היה להם כח ימי משמעותי בסרדיניה ובים האגאי.

בתחילת היווצרות וההתנהלות של המלוכה הרומית, האטרוסקים נלחמו מספר מלחמות באימפריה הרומית, ולבסוף הם נכבשו והשתלבו בתרבות הרומית. חלק גדול מהדת ומהמיתולוגיה האטרוסקית נהיו חלק מן התרבות הרומית הקלאסית, כולל הפנתיאון הרומי. בית המחוקקים סיגל אלמנטים עיקריים מדתם, שהונצחו ע"י מגדי עתידות רומים (haruspices) ומשפחות אצולה רומיות שטענו כי הן ממוצא אטרוסקי, הרבה זמן לאחר שהשפה נשכחה.

בשנותיה האחרונות של האימפריה הרומית הדת התחילה (fall out)...

מערכת האמונה באלילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת האמונה האטרוסקית באלילים היא אימננטית פוליתאיסטית, כלומר, כל התופעות הגלויות נחשבו להתממשות של כוח אלוהי, והכוח הזה היה גלום באלים שפעלו בעולם כל הזמן אבל הכוח יכל גם להתעכב או (persuaded) ע"י בני תמותה.

זמן רב לאחר התבוללות האטרוסקים, לוקיוס אנאוס סנקה אמר שההבדל בין הרומאים לאטרוסקים היה:

Whereas we believe lightning to be released as a result of the collision of clouds, they believe that the clouds collide so as to release lightning: for as they attribute all to deity, they are led to believe not that things have a meaning insofar as they occur, but rather that they occur because they must have a meaning.