משתמש:Sophie djan/אנדרטה ל"זכר הקורבנות רצח העם הארמני באימפריה העות'מאנית בשנים 1923-1915" בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Sophie djan.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Sophie djan.
אנדרטה ל"זכר הקורבנות רצח העם הארמני

אנדרטה לזכר הקורבנות התמימים של רצח העם הארמני באימפריה העות'מאנית בשנים 1915–1923 בישראל - הוקמה ב-24 באפריל 2020, העיר פתח תקווה, ישראל, האנדרטה תוכננה על ידי: האומן דוד גלפיאן, האדריכל רוברט אוגניאן.

סמליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרח "אל תשכחני" הפורץ דרך הסלעים שהאדמה הארמנית כל כך עשירה בם, מסמל את הזיכרון הבלתי ניתן לשכחה של 1.5 מיליון הקורבנות שלרצח העם הארמני, שנספו באימפריה העות'מאנית בשנים 1915–1923, ואת זכרם אשר יהיה נצחי כל עוד הסלעים הארמנים עומדים.על הסלע שממנו פרץ הפרח, מים זורמים. המססל את דמעות האבנים שמתאבלות על זכרן של הנשמות התמימות איבדו את חייהם בפשע הנורא הזה.

ההיסטוריה של יצירת האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדרטה בעיר פתח תקווה היא האנדרטה הראשונה לרצח העם הארמני שהוקמה בישראל. לאחר סדרת פגישות ודיונים, בשנת 2015, הקימו פעילי הקהילה הארמנית של העיר פתח תקווה ועדה לארגון מספר אירועים המוקדשים לציון מאה שנה לרצח העם הארמני שאורגן במרכז הארץ. מאוחר יותר, השם הזה שונה ל"ועדת אנדרטת רצח העם הארמני". ועדה זו קיימה מספר ישיבות, ומתוך מספר פרויקטים שהוצעו אושר פרויקט האנדרטה לרצח העם הארמני על ידי מר דוד גלפיאן. ביום 15.11.2017 הוחלט פה אחד לפנות למועצה לאישור אנדרטאות אגף התרבות בעיריית פתח תקווה מטעם הסופר דוד גלפיאן. ב-21 בדצמבר 2019 אישרה המועצה את הסקיצות ואישרה כי האנדרטה עומדת בסטנדרטים האמנותיים והאדריכליים של העיר. עיריית העיר סיפקה שטח ב"פארק הקהילות" (החל מ-02.04.2023 שונה שם הפארק לפארק ע"ש שארל אזנבור) של העיר. כמו כן, הוועדה להצבת אנדרטת רצח העם הארמני, לאחר מספר פגישות ודיונים בינואר 2018, החליטה למסור לאיגוד הארמנים של פתח תקווה "נאירי" את הארגון הרשמי של בניית האנדרטה. חבר האיגוד, האדריכל רוברט אוגניאן ואומן האנדרטה, יו"ר מרכז התרבות והחינוך הארמני של פתח תקווה "נויאן טאפאן" מר דוד גלפיאן, יחד עם חברי איגוד "נאירי": סמבט מחיטריאן, ארטיום צ'רנומוריאן, ויקטור ברל, נלי טרומיאן, גאיינה סאאקיאן, טיגרן ממדצ'יאן, קרן ארוטניאן, ויצ'סלב גריגוריאן

החלו להכין את המסמכים הדרושים להגשה לעירייה לקבלת היתר בנייה. לאחר מספר פגישות עם ראש עיריית פתח תקווה לשעבר, יצחק ברוורמן, התקבל אישור ראשוני לבנייה. בעזרת הקבלן ערן שילר, יועצי ניהול הקרקע דורון אשל ולבון סוקיאסיאן, פיתח וחישב האדריכל רוברט אוגניאן את עיצוב האנדרטה והציג את התכנון לרשויות המקומיות. לקח כשנה לקבל אישורים מהמחלקות הרלוונטיות בעירייה. לאחר מכן, לאחר בחירות חדשות לרשויות המקומיות, נפגש ראש העיר החדש רמי גרינברג עם חברי ועדת הבנייה של האנדרטה והבטיח לתמוך בפרויקט ולסיים את כל העבודות הנדרשות בהקדם האפשרי. ביום 16.5.2019 התקבלו כל ההיתרים הרלוונטיים מהעירייה לבניית האנדרטה. לאחר מכן הקימה הוועדה לבניית האנדרטה מועצה פיננסית לגיוס כספים לבנייה בארץ ובחו"ל. מאוחר יותר, החליטה הוועדה להפקיד את בניית האנדרטה בידי החברה "סטון אי-סרבסס" בבעלות מר. קארן פטרוסיאן והמומחה לעיצוב אבנים, מר. ארטבזד הובנסיאן, לאחר הייצור הגיעו חלקי האנדרטה לישראל דרך הנמל הגיאורגי בפוטי וב-27 בינואר 2020, לאחר עבודות ההתקנה, השלימו את התקנת האנדרטה. הפתיחה הרשמית של האנדרטה התקיימה ב-24 באפריל, יום הזיכרון לקורבנות רצח העם הארמני. בפתיחה נכחו הנהגת עיר הפטריארכיה הארמנית של ירושלים ואורחים מכל רחבי ישראל.

קישורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://www.facebook.com/armenianmemorial.il

https://museum.israrmedia.co.il/2020/12/30/אנדרטה-זו-מוקדשת-לקורבנות-התמימים-של-ר/

https://www.israelahayer.com/իսրայելում-կառուցվել-է-հայոց-ցեղասպա/

https://armenpress.am/rus/news/991206

https://www.radiovan.fm/station/article/39624