לדלג לתוכן

משתמש:RptProgrammers/אליזבת טומבילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חיים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת' ב. טומבילי נודלה בנובמבר 1941 בעיירה פז שבמרוקו. בת לג'יין וקלייטון טומבילי, אליזבת' הייתה הצעירה מבין תשע אחיות, ולמדה במוסד אמריקה לנערות צעירות. עם הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 עלתה משפחת טומבילי לארץ ישראל. בשנת 1953 התחילה אליזבת' את לימודיה בבית הספר החקלאי כדורי תוך הרחבה בנושאי הכימיה והנגינה בחליל. בשנת 1959 זומנה אליזבת' לוועדת פטורים מצבא ההגנה לישראל ונמצאה אי כשירה לשירות צבאי. החלטה זו פגעה עמוקות באליזבת' והיוותה אבן יסוד בהתפתחותה האישית. חוקרים מאמינים שבחירה זו של וועדת הפטורים היא שעודדה את אליזבת' להקים את "ק.ו.ל. - קול ועזר ללוחם" בשנת 1961, שמטרתה לרבות גיוס נשים לצבא ההגנה לישראל.

התחלת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1966 סיימה אליזבת' בהצלחה יתרה את לימודי הווטרינריה וזנחה את מעמדה כיו"ר ק.ו.ל (ראה למעלה) לטובת הקמת הקליניקה הציבורית הראשונה לבעלי חיים עש"ם פול ושרון דיל שם עבדה במשך תקופה של שנתיים. במשך הזמן הזה המשיכה אליזבת' להלחם למען זכויות הנשים גם בחוגים הפנימיים של הפקולטות ללימודים גבוהים ובזכות מאמצים רבים שלה ושל חווה מ. צנעני הוקמה הפקולטה על שם נירית אבן-צור לביולוגיה באוניברסיטה העברית. בגיל 27 בשנת 1968 ברקע מלחמת האזרחים הטנזנית החליטה אליזבת' לעזוב את מדינת ישראל ולהגר לטנזניה, שם ייחלה לסייע לבעלי החיים הנטושים בין שיירי הקרב.

החיים בטנזניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הגעתה של אליזבת' לדודומא שבטנזניה במרץ 1968 הצטרפה לבית המחסה ליונקים - דודומא והחלה לפעול כנגד הזנחת ושיעבוד המינים השכיחים במזרח אפריקה. בשנת 1970 בשלהי מלחמת האזרחים הטנזנית הוצא צו ממשלתי להלאמת כל הציוד הרפואי במדינה לטובת החיילים השומרים על הסדר. אליזבת' ועמיתיה התנגדו בכל תוקף לצו שכן הציוד הרפואי היה הכרחי לשמירה על הזנים הנפוצים יותר ופחות באזור. מסופר על אליזבת' שהייתה מחביאה מזרקים ודפיברליטורים מידי הממשל על מנת להעניק לבעלי החיים טיפול רפואי הולם. עם היוודעו של השלטון למעשיה של אליבזבת' וחבריה, יצאה הוראה ממשלתית של ראש הממשלה דאז יוליוס ניירהרה (Julius Nyerere) להרוס את בית המחסה ליונקים. עם זאת, כאשר הגיעו שליחי הממשל עם צווי ההריסה, הם הופתעו לגלות חתונה מתרחשת בתוך המבנה. מכיוון שכמעוגן בחוק הטנזני, חתונות הן טקס קדוש שאין להפריעו בשום צורה, החליטה לנצל אליזבת' את ההזדמנות להציל את בית המחסה. בניגוד לתחנוני המשפחה, בתאריך 3.4.72, נישאה אליזבת' טומבילי לקוף מזן שימפנזה בטקס צנוע במבנה בית המחסה, ובכך הבטיחה את שלום בית המחסה לעת עתה. המהלך גרר הד תקשורתי גדול במדינה וכן כעס ותסכול מפי בניה משפחתה, שבתגובה למעשה (שנחשב לטאבו ביהדות) החליטו לנדותה מהשושולת ונתק כל קשר עמה. בשנת 1974 הסתיימה מלחמת האזרחים והוסר האיום על בית המחסה.