משתמש:Rachelc/שיטת נוביצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rachelc.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rachelc.


שיטת נוביצקי היא שיטת לימוד שפותחה בשנת 2000 על ידי ד"ר בלה נוביצקי. את צעדיה הראשונים של השיטה, יישמה ד"ר בלה נוביצקי בסטודיו קטן בהרצליה בו איפשרה לאנשים להתבטא באמצעות טכניקות ושיטות שונות של אומנות. השיטה מבוססת על תפיסת עולם ייחודית של ד"ר נוביצקי ועל החיבור של תפיסת עולם זו עם ניסיונה כמרצה וכעובדת ציבור. במשך שנים ארוכות שימשה ד"ר נוביצקי כמרצה במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל ואף שימשה בתפקיד מרכזי של מפקחת ארצית על אומנות מטעם משרד החינוך.


חינוך באמצעות אומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתנגשות שבין תפיסת עולם מאוד אישית ופרסונלית ובין עבודה ציבורית ואקדמית נולדה שיטת נוביצקי הרואה בכל אדם עולם ומלואו ובאומנות כאמצעי האידיאלי להבעה עצמית, לשינוי, ללמידה ולתרפיה. כבוגרת המדרשה לאמנות של בית ברל, האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ובית הספר הגבוה לאומנות של הסורבון בפריז, היו בידיה של ד"ר נוביצקי את כל הכלים ליצירת שיטת נוביצקי שהלכה והתגבשה תוך כדי תנועה. שיטה זו מבוססת על הראיה על פיה החינוך היא הדרך הטובה ביותר להביא את האומנות אל האנשים, והאומנות והיצירה הם הכלים הטובים ביותר ליצירת אהבה לאדם ולסביבה.

התפתחות השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות הלימוד הקטנות שנוצרו בסטודיו הקטן בהרצליה היוו את הבסיס להתפתחות זרם של אנשים המעוניינים לבטא את עצמם, ולהכניס את היופי, האסתטיקה והתרפיה של האמנות אל חייהם. קבוצות אלה היוו חממה לגדילת, התגבשות והתפתחות שיטת נוביצקי, שלבסוף מצאה את דרכה אל ייסוד מכללת ביטוי בה מועברים שורה ארוכה של קורסים באומנות, קואצ'ינג באמצעות אומנות, תרפיה באמנות, לימודי אומנות ועוד, על פי שיטת נוביצקי.

הבעה באמצעות אומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון הבסיסי העומד מאחורי שיטת נוביצקי הוא שאומנות, יותר מכל, מאפשרת לנו להביע את עצמנו מהמקומות העמוקים והאותנטיים ביותר שבתוכנו, ועל ידי כך לסייע לנו לתקשר את עצמנו מול הסביבה, ולהוציא מתוכנו את שאנו רוצים וצריכים להוציא. ציור, רישום, פיסול או כל סוג אומנות חזותית אחרת מסייעת לנו להגיד את מה שאיננו יכולים לומר. בין שאנחנו מעוניינים לעסוק באומנות, בין שאנחנו מעוניינים לעבור טיפול אישי, ובין שאנחנו רוצים לעבור אימון אישי לצורך שינוי מציאות, היכולת שלנו להביע את עצמנו היא תנאי הכרחי להצלחה, ובהקשר זה האומנות היא כלי מרכזי וחשוב העומד לרשותנו לצורך זה.

שילוב עולם הקואצ'ינג ועולם האומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסכולת הקואצ'ינג באמצעות אומנות היא שילוב של שני עולמות: עולם הקואצ'ינג ועולם התרפיה באומנות. עולם הקואצ'ינג מכיל מגוון רחב של סוגי אימון ועבור מתאמנים רבים דווקא האומנות מאפשרת להם להשיג את התוצאות הטובות ביותר בתהליך האימון. שיטת נוביצקי מתאימה לכל אדם המעוניין להביע את עצמו, להכיר את עצמו ולתקשר את עצמו באמצעות אומנות, בין בגלל קושי להביע את עצמו באופן ורבאלי או מכל סיבה אחרת.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

* לורנד רות, על טבעה של האמנות,הוצאת דביר,1991.

* לנדאו אריקה,יצירתיות,צריקובר,1973.1978

* סטור אנטוני,הדינמיקה של היצירה,פועלים,ת"א,1983.

* בילסקי –כהן רחל וברוך בליך,המדיום באמנויות המאה העשרים,1998                                                  

* Biswas Goutam (1995). Art as Dialogue: Essays in Phenomenology of Aesthetic Experience. D.K. Printworld

* The phenomenological approach to art expression and art therapy

* 2002, The Arts in Psychotherapy