משתמש:Or.amaarav/אור המערב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הוצאת הספרים 'אור המערב' הינה הוצאה לאור המתמקדת בעיקר בחיבוריהם התורניים של חכמי מרוקו וצפון אפריקה, וכן בקצת מחכמי הספרדים. כמו כן עוסקת ההוצאה בספרי תפילות פיוטים ומנהגים עם דגש על מנהגי מרוקו, כשחלקם מתורגמים או כתובים בפונטיקה עבור יהודי התפוצות. הוקמה בשנת 1983.

מכון בני יששכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחת ההוצאה לאור פועל מכון בני יששכר כשהוא משמש כזרוע לביצוע פענוח כתבי יד ועריכתם, המכון לקח על עצמו לחקור ולפרסם מורשת יהדות ספרד שלא זכתה עד כה לתודעה הראויה לה. בגלל שבתי דפוס הגיעו למדינות ספרד והמזרח באיחור רב, הדבר גרם לפיגור בנוגע להדפסת יצירותיהם של הרבנים, אפילו אלה שהודפסו, ביטול יישובם הטבעי גרם לשכחת המורשת, דבר שהיה מובן מאליו לפני הפיזור הגדול של הקהילות הספרדיות במאה ה-20.

דאגת הפרנסה וההשכלה הכללית גרמו לשכחה הזאת ונותר דור שחושב שלא היו חכמים במדינותיהם. מכון בני יששכר בא לחשוף את כל העבר המפואר של כל קהילה ספרדית, חכמיה, פרנסיה ומנהיגיה המבוססים על אדני פז.

החיבורים שיצאו לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד כה יצאו לאור ע"י הוצאת הספרים כ-300 ספרים בכל מקצועות התורה, מכמה קהילות מפוארות.

יהדות מרוקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרוקו מחולקת לשתי קהילות נפרדות: בצפון הקהילה דוברת ספרדית והמרכז והדרום דוברי צרפתית וערבית. טיטואן היא העיר המרכזית של מרוקו הספרדית ובה היו חכמים ענקי רוח שהשאירו יצירות מאוד חשובות. מתוכם הודפסו עשרות ספרים ביניהם ניתן למצוא את רבי שלמה הכהן אצאבאן, רבי יוסף משאש, רבי שמואל הצרפתי, רבי עמור אביטבול, רבי משה בן צור, רבי שאול נחמיאס, רבי שלמה ששפורטס ועוד.

חכמי אלג'יריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חריצותם של יהודי אלג'יריה הוציאה מתוכה את יצירותיהן של משפחות מיוחסות: שוראקי, חלימי, גיג', ללום, זרקא, עייאש, מאיר דרמון וכו'... ומתוכם אפש למצוא את יצירותיהם של רבי אברהם חלימי, רבי יהודה צ'רמון,

שאר הקהילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משאר הקהילות יצאו לאור ספריהם של רבי יעקב יצחקי מדרבנד, רבי חיים הכהן מארם צובה. רבי עמנואל חי ריקי ועוד.

פעולות המכון השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תש"ן החל לצאת כתב העת אור המערב שהוא גליון תורני הנסוב על ההלכות, המנהגים, החכמים בצפון אפריקה והמערב.

בשנת תשס"ח קיבלה ההוצאה את פרס גאון על מפעליה השונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Or.amaarav - שיחה 08:56, 19 בדצמבר 2018 (IST))