משתמש:ORENPELED/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להציל את מנגו - סיפורו של חתול
בימוי אורן פלד
הופק בידי שרית פלד
תסריט אורן פלד
עריכה אורן פלד
שחקנים ראשיים סימבה החתול, ג'וש בלומברג, אלי גורנשטיין, מיכל גולדברג, אייל נעמה פלד, סביון פלד, שרית פלד, אורן פלד
מוזיקה פילמסטרו
צילום אורן פלד
מדינה ישראל
הקרנת בכורה 24 במרץ 2023
משך הקרנה 78 דקות
שפת הסרט אנגלית
תקציב כ 65,000 ש"ח
https://www.savingmango.com
דף הסרט ב־IMDb

להציל את מנגו – סיפורו של חתול (באנגלית: Saving Mango - A Cat's Story) הוא סרט דרמה ישראלי עצמאי דובר אנגלית באורך מלא משנת 2023 בבימויו של אורן פלד. (זהו סרטו השני באורך מלא של פלד לאחר עושים רוח משנת 2006). בתפקידים הראשיים: סימבה החתול בתפקיד מנגו, ג'וש בלומברג בקולו של מנגו, אלי גורנשטיין, מיכל גולדברג אייל, נעמה סביון שרית ואורן פלד.

הסרט הוקרן בהצלחה בפסטיבלים ברחבי העולם ובהם אנגליה, ארצות הברית, אוקריאנה (התקיים ב Online), יון, הודו ורומניה, כשבשלושה מהם זכה בפרס סרט הילדים הטוב ביותר, פרס ה Best Storytelling Award ופרס השני לסרטי ילדים באורך מלא. בנוסף הסרט הוקרן במסגרת אירוע התרמה לרווחת בעלי חיים אשר התקיים בעיר צ'נגדו בסין ביום החיות הבינלאומי (4.10.23) ובבית ספר בכפר בנפאל כחלק מפרויקט רווחה לתלמידים המקומיים סביב נושא בעלי החיים, אירוע אשר הופק על ידי INFFF ו Rainbow Volunteer Club.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמשפחתו המאמצת מעורבת בתאונת דרכים קשה, מנגו החתול נאלץ ללמוד לשרוד לבדו ולהתגעגע אליהם, בתקווה שיחזרו יום אחד הביתה.

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בתחילתה של הפקת הסרט, שארכה למעלה מחמש שנים והחלה עוד ביולי 2017, החליט פלד שהוא לא מעוניין להשתמש באנימציה כלל, כך שכדי להשיג אותנטיות רבה ככל שניתן בכל הקשור לדמותו הראשית של החתול מנגו - כל מה שייראה על המסך יהיו צילומים חיים של חתול אמיתי בשר ודם. כתוצאה מכך רובם הכמעט מוחלט של האפקטים בסרט הם תוצאה של מניפולציות על צילום החתול (כמו גרין סקרין, רוטוסקופ וכדומה ולא אנימציית CGI). בסיומה של ההפקה, מתוך 78 דקות של עלילה, הסרט הכיל כ 40 דקות של אפקטים, אשר רובם נוצרו בתוכנת Mocha Pro.

כדי להשיג תגובות אותנטיות מסימבה החתול שלו לאורך הצילומים, וכדי ליצור מגוון גדול ומשכנע של הבעות פנים שלו שיביעו פחד, שמחה, חשש ותקווה, הקיף אותו פלד בארבע מצלמות לאורך כ-120 ימי צילום לא רצופים. כך הוא יצר מאגר גדול מאוד של חומרי גלם שמהם הרכיב את התוצאה הסופית. חמש שנים מאוחר יותר, בסשן שאלות ותשובות מהקהל בפסטיבל International Animal Future Film Festival, שהתקיים בלונדון בקיץ 2023, סיפר פלד שבמקרים רבים סימבה עצמו "שיכתב" את התסריט תוך כדי צילומים, ושלא פעם תגובות לא צפויות שלו לסיטואציות מתוסרטות מראש, יצרו רגעים שלקחו את הסרט למקומות טובים יותר ממה שתכנן.[1] כך לדוגמה בסצנת הסיום של הסרט, כאשר מנגו מביט בהשתאות לכיוון החניה ומגלה את הרכב שחונה שם. (בזמן הצילומים סימבה פשוט קפץ ממקומו מסיבה לא ברורה ונעץ בחניה מבט סקרן - המבט הזה הפך בסרט עצמו למבט של מנגו על המכונית של המשפחה שנמצאת בחניה, מה שלמעשה מספק לצופים הוכחה ודאית שהמשפחה אכן חזרה סוף סוף הביתה).

ברגע שפלד ראה את זה, כל גישת העבודה על הפקת הסרט השתנתה והוא הבין שבעצם לא יצא לצלם סרט אלא "לדוג" אותו. לדוג כמה שיותר רגעים אותנטיים שיתחברו בסופו של דבר עם המון מזל לסרט שלם וקוהרנטי, מעצם העובדה שחתול הרי אי אפשר לאלף, אלא רק להפעיל עליו מניפולציות ושהדרך הטובה ביותר להשיג ממנו הבעות אותנטיות ואמינות היא פשוט להתייחס להסרטה עצמה פחות כאל סרט עלילתי ויותר כאל סרט טבע דוקומנטרי.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב 22.10.2022 שוחרר הסרט למכירה מוקדמת בשירות הצפייה הישירה בתשלום Vimeo" On Demand". השיווק במהדורה המוגבלת והמיוחדת הזו כוון במיוחד לקהל אוהבי חתולים וכלל חומרים על תהליך ההפקה ומוצרים נלווים מהסרט. תאריך היעד המקורי להפצה היה 4.10.22 (יום בעלי החיים הבינלאומי) אך פלד לא הספיק לסיים את המיקס סאונד והצבע לסרט בזמן, והעבודה עליו הסתיימה שבועיים אחר כך.

כעבור חמישה חודשים, ובתוספת 4 דקות נוספות וחדשות שלא נכללו בגרסה הקודמת, הסרט הוקרן לראשונה בפני קהל בגרסתו הסופית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במרילנד ארצות הברית ב 24.3.2023.[2]

משם המשיך לפסטיבלים הבאיםː[2]

  • International Animal Future Film Festival - בלונדון, אנגליה. הסרט זכה שם בפרס הסיפור הטוב ביותר.[1][3]
  • Buzz iff international film festival - בבוזו, רומניה. הסרט זכה שם בפרס סרט הילדים הטוב ביותר.[4]
  • Bridges International Film Festival Greece - בקורינת', יוון.
  • Upstate New York Film Festival - בניו יורק, ארצות הברית.
  • Ukraine Kids First Film Festival - באוקראינה (הפסטיבל התקיים אונליין).
  • Chinh India Kids Film Festival בהודו. הסרט זכה שם בפרס השני לסרטי ילדים באורך מלא.[5]

בנוסף הסרט לקח חלק בשני פרויקטים נוספים:

  • הסרט הוקרן במסגרת אירוע התרמה לרווחת בעלי חיים שנערך ביום החיות הבינלאומי, 4.10.23, על ידי IAFFF, Honi and the Animals Asia Foundation בעיר צ'נגדו שבסין.
  • הסרט הוקרן במיזם חינוכי בנושא בעלי חיים מטעם IAFFF I Rainbow Volunteer Club בנפאל.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סימבה – מנגו החתול
  • ג'וש בלומברג – בקולו של מנגו
  • אלי גורנשטיין – סבא גידעון
  • מיכל גולדברג אייל – סבתא עדנה
  • נעמה, סביון ושרית פלד – המשפחה
  • אורן פלד - ההומלס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 mango, saving (2024-02-15), Saving Mango - A Cat's Story (Q & A after winning the Best Storytelling Award)., נבדק ב-2024-05-28
  2. ^ 欧洲时报–欧时网-欧时大参-国际动物未来生态影展(IAFFF)开幕, www.oushinet.com
  3. ^ Liliana Kipper, Câștigătorii competiției BUZZ IFF din cadrul Buzău International Arts Festival, PRwave.ro - stiri afaceri, marketing, financiare, business, case studies, interviuri etc. din 2005, ‏2023-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ CIKFF | Chinh Web Channel, chinh.in (באנגלית)