משתמש:Nizzan Cohen/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יהודה פז (נולד ב-1930, נפטר ב-2013 בקיבוץ כיסופים) היה מומחה לפיתוח כלכלי וחוקר של תחום הקואופרציה בישראל ובעולם. לאורך שנים ארוכות עמד בראש תוכניות רבות לשיתופי פעולה בינלאומיים של מדינת ישראל, והיה פעיל בארגון ברית הקואופרציה העולמית (ICA). ממקימי מכון ון ליר ומכון אג'יק בנגב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בברוקלין, ניו יורק, בשנת 1930 למשפחה בעלת שורשים רבניים. רכש תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת קולומביה, תואר שני בסוציולוגיה ותואר דוקטור פילוסופיה חברתית מאוניברסיטת לונדון. בשנת 1950 עלה לישראל עם אישתו רות כחלק מגרעין עליה של תנועת הנוער דרור אשר הקים את קיבוץ כיסופים שבנגב המערבי.

לאורך השנים מילא שורה של תפקידים בקיבוץ בהם גזבר ומזכיר. בשנות ה-50 החל להשתלב בפעילות הקיבוץ המאוחד וניהל את מוסדות ההכשרה שלו, את מחלקת החינוך הגבוה ואת תוכניות המנהיגות של התנועה, ובמקביל עסק בפיתוח תוכניות לניהול כלכלי של קיבוצים.

היה ממקימי בית הספר האזורי מעלה הבשור וממנהליו הראשונים - בית הספר הראשון בו למדו יחדיו תלמידים משלושת התנועות הקיבוציות (הקיבוץ המאוחד, איחוד הקיבוצים והקבוצות והקיבוץ הארצי השומר הצעיר). לאחר מלחמת ששת ימים נתמנה למנכ"ל חטיבת הצעירים ותנועות הנוער של הסוכנות היהודית, ועבד בין היתר עם צביה לובטקין.

בשנים 1973-1975 ניהל בפועל את מכון ון ליר בירושלים, ובהמשך הוסיף לכהן לאורך שנים רבות כיועץ לקרן ון ליר, וכנציגה בישראל.

בשנים 1980-1997 שימש כמנכ"ל וכמנהל האקדמי של המכון האפרו-אסיאני של הסתדרות, שהפך בהמשך למכון הבינלאומי לעבודה ולקואופרציה. במסגרת תפקידו זה עסק בהטמעת תוכניות פיתוח ישראליות בעשרות מדינות עולם שלישי ברחבי העולם, תוך הכשרת מנהיגות מקומית וחיזוק קשריה הבינלאומיים של ישראל.

בשנת 1993 היה לישראלי הראשון שנבחר לכהן בצוות ההנהלה של ברית הקואופרטיבים הבינלאומיים, ובשנת 1997 נבחר לתפקיד פעם נוספת. במסגרת תפקידו זה הקים את מרכז החינוך והלימידה של הברית בשנת 1998.

בשנת 1998 הקים פז את מכון הנגב לאסטרטגיות של שלום ופיתוח במטרה לשלב חינוך והכשרה מקצועית כם פרוייקטים קואופרטיביים המקדמים חיים משותפים יהודים ערביים בנגב. בשנת 2000 חבר לד"ר אמל אלסנע אלחג'וג' והמכון שינה בהמשך את שמו למכון אג'יק. פז כיהן כראש המכון עד יום מותו בשנת 2013.


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקואופרציה בישראל: עבר, הווה עתיד, בעריכת מנחם טופל, הוצאת יד טבנקין ומוסד ביאליק, 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]