לדלג לתוכן

משתמש:Netanel488/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Netanel488.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Netanel488.

לפני המסקנות המעשיות, כמה מבטים חדשים על ויקיפדיה שיאירו את הבעיות והפתרונות באור אחר.

ויקיפדיה לא[עריכת קוד מקור | עריכה]

או

ויקיפדיה כדינוזאור במרחב האינטרנטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נניח לרגע בצד את ההגדרה "אנציקלופדיה" ונתבונן על ויקיפדיה, כאתר וכמותג, כחלק מ*האינטרנט* הממוסחר ברובו וביחס לאתרים האחרים שממלאים אותו.

ביחס לאינטרנט בצורתו הנוכחית, ויקיפדיה היא דינוזאור, סלע קדמון הזוי.

במרחב ציבורי פתוח לכולם, נזיל ומלא מאבקים, ויקיפדיה שואפת לאובייקטיביות. ברור, גם כאן יהיו אנשים שמודעים לכך שאולי אין כזה דבר, והגורם למימוש השאיפה הוא "חכמת ההמונים" ולא סמכות מדעית, אבל השאיפה היא אובייקטיביות ונייטרליות. גורם הזמן והמיידיות פשוט לא קיים כאן. ערכים בויקיפדיה נכתבו לפני יותר מעשר שנים, נצח כפול תשע במונחי תוכן אינטרנטי, ויש להם אותו מעמד כמו לערך מהיום. ממשק העריכה, עם כל השיפורים הטכניים וכו, רחוק מאוד מהנוחות והפשטות שיכולה לאפשר הטכנולוגיה ושהגיעו אליה אתרים מסחריים. ויקיפדיה היא מופת של עיצוב בינוני. ויקיפדיה לא מפרסמת את עצמה. אין לה מדיניות שיווק או הסברה מגובשת. מבנה האתר לא אינטואיטיבי לקורא הלא-גיק הממוצע. בונה האתרים, המעצב, חברת המיתוג, היועץ האסטרטגי, כולם פישלו בענק: הם לא קיימים. ובכל זאת מדובר באתר בחמישי בעולם במספר הכניסות.

דובר כבר המון על הנגישות של ויקיפדיה, על הגמישות שמאפשרת יכולת העריכה הפתוחה לכל אחד, על הכח של המספרים הגדולים ועל העיניים הרבות שמשפרות את המידע, ועל כל אלה כגורמים המחוללים של ויקיפדיה וכסיבות ההצלחה שלה. אני כופר בעיקרי הגישה הזו. לדעתי לא זה הדי.אן.איי האמיתי של ויקיפדיה ולא אלו הגורמים העיקריים הראשוניים להצלחה המתמשכת שלה.

לדעתי ויקיפדיה מצליחה בגלל המונוליטיות שלה. ויקיפדיה לא מנסה לספק הכל, להקיף את כל הצרכים שלנו, להשיג עלינו מידע, לשכנע אותנו במשהו, לספר סיפור, למשוך גולשים, להגיע לצרכן, לעניין, להינעל על כיוון מסוים, לפתח קהילה, להחליף רעיונות, לשתף את החיים, ליצור קשרים חברתייים, כלום. ויקיפדיה מנסה לעשות דבר אחד, פשוט מאוד ומזוקק מאוד - אנציקלופדיה, ולא שום דבר אחר. ויקיפדיה היא האנטיתזה של ענקיות האינטרנט המסחריות.

אנציקלופדיה היא מידע. המידע באנציקלופדיה (שאינה לא עיתון ולא אתר מעריצים וכו) מזוקק לחלוטין, אחוד, לא "זורם" ולא מעוצב ולא עכשווי ולאו דווקא נגיש לגולש המצוי, שרוצה את הכל מעניין, אישי ומוגש בכפית לפה. המידע האנציקלופדי הוא חסר כל יומרה של "מוצר"; הוא חומר גלם לא מעובד, חומר הגלם שמשמש אחר כך את כל המטרות והפעילויות המסחריות והחברתיות שממלאות את האינטרנט, כל אלו שויקיפדיה לא מנסה לעשות.

כמו מלכת-אנגליה טובה, ויקיפדיה לא אומרת שום דבר (בשאיפה, כמובן) עקרוני, ולכן כולם תומכים בה ומשתמשים בה. הטענות נגד ויקיפיה, מכיוונים שונים, הן בד"כ א. זניחות מבחינ השפעה על מעמד הויקיפדיה כמקור עיקרי לתוכן, וב. מגיעות מצד אנשים או קבוצות בעלי אידאווגיה או אורח חיים מובחן מאוד (מה שאומרת שהביקורת טבעית:


כחיכעבהס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום , ראיתי שביקשת עזרה מכמה משתמשים ולא נענית. אין לי שום הבנה בנושא אבל אשתדל להסביר קצת איך הדברים עובדים בויקיפדיה ומה קורה עם הערך שכתבת.
א. ויקיפדיה היא לא מקום לשיווק. אם וכאשר הערך ישוכתב ויעלה כערך רגיל למרחב הראשי, יוסר ממנו כל מידע או קישור פרסומי, כולל לאתר החברה שלך. כל מה שיוכלו לראות זה את שמך כתורם לערך, ברשימת הגרסאות הקודמות של הדף (מופיע בצד שמאל למעלה). אם אתה מחפש לקדם את האתר שלך, ויקיפדיה היא כנראה לא המקום. תנחומי ובהצלחה.
ב. אם אתה עדיין מעוניין לכתוב ולהעלות את הערך, תצטרך לשכתב אותו מהיסוד. הערך כרגע לא כתוב בצורה אנציקלופדית, ועד שלא יגיע לצורה ורמה מספקות הוא יישאר בטיוטה.
הפתיח דומה יותר מדי למצגת מנהלים: אוסף הרהורים "הוליסטיים" לא בדיוק מוגדרים, טיפים להצלחה וז'רגון מקצועי. טקסט בויקיפדיה צריך להיות מובן, ענייני, ממצה, מתומצת ממוסמך ועוד כל מיני דברים שאת חלקם תוכל למצוא כאן: ויקיפדיה: מדריך לכתיבת ערכים. בתחום חדש שמונחיו לא מוכרים לציבור הרחב צריך להקפיד עוד יותר על סימוכין למידע המובא בערך. מומלץ בכללי לעיין בדף ויקיפדיה: מה ויקיפדיה איננה. הדרך הכי טובה להבין איך צריך להיראות ערך בויקיפדיה היא לקרוא ערכים אחרים מהתחום, בעיקר ערכים מומלצים או ערכים שלא מופיעה בהם הודעת "דרוש שכתוב".
קצת עניינים טכניים: פסקאות בד"כ כוללות כמה משפטים, קפיצות שורה בכל משפט עדיף להסיר; קישורים ממילים בתוך הערך יקשרו לערכים אחרים בויקיפדיה בלבד, קישורים לאתר שאינו ויקיפדיה יופיעו בפסקה נפרדת בסוף בשם "קישורים חיצוניים". כדי להוסיף קישורים כאלה: לחץ על "עריכה", סמן מילה ולחץ על סמליל הקישור שנראה כשתי טבעות שלובות ומופיע בשורת הכלים למעלה, משמאל לכפתור "הערת שוליים". תיפתח חלונית בה צריך להקליד את שם הערך אליו מקשרים. דרך אחרת להוסיף קישור היא ללחוץ על "עריכת קוד מקור", ובתיבת העריכה להקיף את המילה המקשרת בזוגות סוגריים מרובעים, ככה: "[[קישור]]"
עוד עזרה ומידע תמצא בויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד ובעזרה:תפריט ראשיֿ, ויש גם חונכים שיכולים לעזור. מקווה שעזרתי, בהצלחה בויקיפדיה ובעסקים,