משתמש:Moavital/ארגז חול/גישה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע – הינו ארגון זכויות אדם ישראלי שנוסד בשנת 2005, ומגדיר את מטרתו כ"שמירה על חופש התנועה של אנשים וסחורות, בעיקר לרצועת עזה וממנה, על מנת לאפשר לתושבי השטחים לממש זכויות יסוד נוספות שמימושן תלוי באפשרות לנוע".

עקרונות יסוד ומטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון דוגל בתפיסה על פיה חופש תנועה הוא זכות יסוד, שמופיעה בהכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות האדם, והמעוגנת במשפט הבינלאומי ובמשפט הישראלי.

בארגון טוענים כי "חופש התנועה הינו תנאי מוקדם למימוש זכויות יסוד נוספות", ולכן לפעילותו יש השפעה רחבה "על הבטחת גישה לחינוך, למקורות פרנסה, לטיפול רפואי ולאיחוד משפחות עבור תושבים פלסטינים". בנוסף, הארגון פועל לאפשר הכנסת סחורות לרצועת עזה והוצאתן ממנה כמענה לצרכים הומניטריים ולמטרת פיתוח כלכלי. מטרה נוספת של הארגון היא להביא לשקיפות מירבית במדיניות ישראל בכל הנוגע לאפשרויות התנועה של פלסטינים תושבי השטחים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון פועל במישור המשפטי והציבורי. במישור המשפטי מייצג הארגון אנשים וארגונים מהשטחים, בהתבסס על המשפט הישראלי, על המשפט הבינלאומי בדבר זכויות אדם ועל המשפט ההומניטרי. בנוסף, מגבש הארגון חוות דעת משפטיות על מדיניות ישראל ברצועת עזה, ומעדכן אותן ככל שמדיניות זו משתנה.

בינואר 2007 פרסם הארגון נייר עמדה בו נטען כי גם לאחר השלמת תוכנית ההתנתקות ישראל ממשיכה לשלוט ברצועת עזה באספקטים שונים: על הגבולות, המרחב האווירי, המים הטריטוריאליים, מרשם האוכלוסין, מערכת המיסוי, אספקת טובין וביטויים נוספים של שליטה. לפיכך, טוען הארגון כי מכוח שליטה זו חלים על ישראל חובות כלפי האוכלוסייה האזרחית ברצועה. בנובמבר 2011 פרסם הארגון נייר עמדה נוסף, בו נבחן מה שהארגון מכנה "מדד השליטה" של ישראל ברצועת עזה לאור האירועים שהתרחשו בה בשנים האחרונות.

פרט להפצת המידע והפרשנות המשפטית שלו באמצעות האינטרנט והעיתונות, ארגון 'גישה' נענה להזמנת גופים רשמיים וועדות חקירה – כמו וועדת גולדסטון וועדת טירקל - להציג בפניהן את עמדתו המקצועית בנוגע למדיניות ישראל כלפי עזה.

במישור הציבורי פועל הארגון להגברת המודעות לזכויות האדם בשטחים ולהרחבתו של שיח ציבורי מיודע בנושא. מאחר שלטענת גישה ההגבלות על תנועת הפלסטינים, במיוחד בעזה, פוגעות באופן קשה ביכולתם לרכוש השכלה גבוהה, עתר הארגון מספר פעמים לבית המשפט העליון נגד הגבלות אלה, בניסיון לבטל את האיסור הגורף על לימודיהם של תושבי עזה בגדה המערבית. בשנת 2007 יצא הארגון בקמפיין למען חופש אקדמי לסטודנטים פלסטינים, אליו הצטרפו בכירי הסופרים בישראל, ביניהם עמוס עוז, דוד גרוסמן וא.ב. יהושוע. פרופ' קנת מן, יו"ר הוועד המנהל של הארגון, יזם מכתב הדורש משר הביטחון לבטל את איסור הלימודים הגורף. במכתב, עליו חתמו סופרים ידועים ונשיאי אוניברסיטאות בישראל, ציינו החותמים כי "חסימת הגישה להשכלה גבוהה של סטודנטים פלסטינים מעזה, הבוחרים ללמוד בגדה המערבית, מטילה צל כבד על תדמיתה של ישראל כמדינה המכבדת ומקיימת את עקרון החופש האקדמי והזכות לחינוך".

קמפיין נוסף של הארגון משנת 2010 קרא לפרסום המסמכים הנוגעים למדיניות הכנסת סחורות לרצועה. הארגון עתר לבית המשפט בדרישה שמשרד הביטחון יחשוף את רשימות המוצרים המותרים להכנסה לרצועה לאחר הטלת הסגר עליה ביוני 2007. בעקבות המשט לרצועה במאי 2010 פרסם הארגון רשימות של מוצרים שאותם מערכת הבטחון אסרה להכניס לרצועה, שכללו בין השאר ספרי לימוד, כסאות גלגלים וכוסברה, אותן הרכיב על בסיס מחקר שערך בנושא.

צוות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המייסדים השותפים של גישה הם עו"ד שרי בשי, מנכ"ל הארגון, ופרופ' קנת מן, שממלא גם את תפקיד יו"ר הוועד המנהל של הארגון. בוועד המנהל חברים נדרה שלהוב-קוורקיאן, ישי בלנק, עלאא מסארווה ודני רבינוביץ. בנוסף, בארגון עובד צוות מקצועי, שכולל גם חוקר שטח ברצועת עזה.

תקציב[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הדו"חות הכספיים של הארגון ומידע על הקרנות התומכות בו ניתן למצוא כאן

רשימת פרסומים חלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]