משתמש:Mchalgalili/חומר ארכיוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Mchalgalili.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Mchalgalili.


חומר ארכיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

חומר ארכיוני (archival records) הוא מונח המתייחס למידע מקורי, שנוצר תוך כדי התנהלות יומיומית של ארגונים, גופים או אנשים והופקד לשמירה, בשל ערכו ההיסטורי, התרבותי או החברתי, או כעדות לפעילות של אותם גופים או אנשים שהפקידו אותו. חומר ארכיוני נקרא בשפה המקצועית 'רשומה ארכיונית'. חוק הארכיונים לשנת 1955 מגדיר מהו חומר ארכיוני הראוי לשימור ומתייחס בין היתר לכך שחומרים ארכיוניים יכולים להיווצר בכל צורה או מדיום.

מכיוון שמטרת החומר הארכיוני היא לספק עדות לפעילות של הארגון או הפרט, עליו להיות חומר מקורי (אותנטי), ראשוני ובעל מקור מובהק. חומר מקורי הוא כזה שניתן לאמת שהוא שמור בכל עת בדיוק כפי שהוא נוצר, התקבל ונשמר לראשונה.  

בניגוד לחומר המצוי בספריות למשל, חומר ארכיוני הנו ייחודי, מקורי ובדרך כלל אין לו עותקים. יחד עם זאת, ישנן ספריות שיש בהן אוספים ארכיוניים.

רשומות ארכיוניות נשמרות לפי שני עקרונות בסיסיים:

א.     עקרון המוצא (principle of provenance, respect des fonds) -  לפיו כדי לשמור על ההקשר ולתעד את התהליכים, צריך לשמור יחד רשומות שמוצאן זהה.

ב.     עקרון השמירה על הסדר המקורי (sanctity of the original order) – לפיו ישנה משמעות לרצף ההיווצרות ולסדר שבו סודרו הרשומות.