משתמש:Hannamoalem/מפרצת אבי העורקים בבטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Hannamoalem/מפרצת אבי העורקים בבטן
קישורים ומאגרי מידע
DiseasesDB 792
MedlinePlus 000162
OMIM 100070
סיווגים
ICD-10 I71.3, I71.4

מפרצת אבי העורקים בבטן (בלוגזית: AAA או טריפל A) הוא ההתרחבות מקומית של אבי העורקים הבטני בקוטר גדול מ-3 סנטימטרים או גדול יותר מ-50% מקוטר נורמלי. היא בדרך כללא-סימפטומטים עד שאבי העורקים נקרע. מדי פעם, כאבי בטן, גב או כאב ברגל יכול להתרחש. לפעמים, בעת התרחבות אבי העורקים יכול להיות מורגש על ידי לחיצה על הבטן. קרע עלול לגרום לכאב בבטן או בגב, לחץ דם נמוך, או אובדן הכרה, ולעתים קרובות גורם למוות.

מפרצת אבי העורקים שכיחה הכי באנשים מעל גיל 50, אצל גברים, ובקרב אלה עם היסטוריה משפחתית. גורמי סיכון נוספים כוללים עישון, לחץ דם גבוה, ועוד מחלות לב או כלי דם. תנאים גנטיים עם סיכון מוגבר כוללים תסמונת מרפן, תסמונת אהלרס-דנלוס.  מפרצת אבי העורקים היא הצורה הנפוצה ביותר של התרחבות אבי העורקים.

הפסקת עישון היא הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה. שיטות אחרות של מניעה כוללים טיפול בלחץ דם גבוה, טיפול בכולסטרול גבוה בדם ולא להיות בעלי משקל עודף. הניתוח מומלץ בדרך כלל כאשר  קוטר אבי העורקים גדל ל >5.5 ס "מ אצל גברים,  ו- >5.0 ס" מ אצל נשים. טיפול יכול להיות גם על ידי ניתוח פתוח או תיקון פנימי של המפרצת שנקראת בלעוזית EVAR. לעומת ניתוח פתוח, ב-EVAR יש סיכון נמוך יותר למוות בטווח הקצר וגם השהות בבית החולים קצרה יותר, אך ייתכן שלא תמיד תתאפשר.  לטווח ארוך אין הבדל בתוצאות בין השניים.

מפרצת אבי העורקים משפיעה על  2% ל-8% מהגברים מעל גיל 65. תעריפים בקרב נשים הם אחד-הרביעי הכי גבוה. בחולים עם מפרצת פחות מ-5.5 ס"מ הסיכון של קרע בשנה הבאה הוא פחות מ-1%. בין אלה עם מפרצת בין 5.5 ו-7 ס"מ, הסיכון הוא כ-10%, ואילו עבור אלה עם מפרצת גדול מ-7 ס"מ. הסיכון על 33%. שיעור תמותה עקב קרע עומדת על-85% ל-90%.

סימנים וסימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפרצת אבי העורקים הבטני

הרוב המכריע של מפרצות הם אסימפטומטיים. עם זאת, כמו מפרצת אבי העורקים בבטן, הם עשויים להפוך למכאיבות, להוביל  לתחושת פעימות בבטן או כאב בחזה, בגב התחתון או בשק האשכים. הסיכון של קרע גבוה ב-טיפול סימפטומטי של מפרצת, אשר נחשב כאינדיקציה לניתוח. הסיבוכים כוללים קרע, חסימת כלי דם פריפיריים, חסימת עורקים חריפה, ופיסטולה ובוריד נבוב תחתון. בבדיקה גופנית, ממשית וניתן לזהות גוש בבטן. Bruits יכול להיות נוכח במקרה של היצרות כליות או היצרות בעורקי הבטן.

קרע באבי העורקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסימנים והתסמינים של קרע במפרצת אבי העורקים הבטני עשויים לכלול כאבים עזים בגב התחתון, באגף, בבטן או במפשעה. את הדימום יכול להוביל להלם תת-נפחי עם לחץ דם נמוך וקצב לב מהיר. זה עלול להוביל להתעלפות לזמן קצר.

התמותה של קרע במפרצת אבי העורקים הבטני גבוה והיא עומדת על 90%. 65 ל-75 אחוזים מהחולים מתים לפני שהם מגיעים לבית החולים. עד 90% מתים לפני שהם מגיעים לחדר הניתוח. את הדימום יכול להיות מחוץ או לתוך חלל הבטן. קרע יכול גם ליצור חיבור בין אבי העורקים, המעי או נחות הווריד הנבוב. הופעת דם תת-עורי (המראה של חבורה) הוא סימן לדימום חוץ בטני, והוא נקרא גם גריי טרנר סימן.

מפרצת אבי העורקים קרע עלול לטעות את הכאב של אבנים בכליות, או שרירים הקשורים כאבי גב.

הגורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורמים המדויקים של תהליך הניוון נותר לא ברור. עם זאת, קיימות מספר השערות וגורמי סיכון ידועים.

  • עישון טבק: יותר מ-90% מהאנשים שפיתחו AAA עישנו בשלב כלשהו בחייהם.
  • אלכוהול ויתר לחץ דם: הדלקת הנגרמת על ידי שימוש ממושך של אלכוהול והשפעות של יתר לחץ דם עקב בצקת בבטן, שמובילה להיווצרות טחורים, דליות בוושט, ומצבים אחרים, נחשבים כגורם מתמשך להיווצרות AAA.
  • השפעות גנטיות: ההשפעה של גורמים גנטיים גבוהה. AAA שכיח פי ארבעה עד שש פעמים בצצאצים זכרים של חולים מוכרים, עם סיכון של 20-30%. השכיחות המשפחתית בולטת יותר אצל הזכרים . יש הרבה השערות לגבי הפגם הגנטי המדויק שיכול לגרום לשכיחות מוגברת של AAA בזכרים של משפחות חולות. יש שמניחים כי ההשפעה של חוסר אלפא-1 antitrypsin היא קריטית, אילו עבודות נסיוניות אחרות הנם בעד העדפת ההנחה של מוטציה קשור X, דבר שמסביר את השכיחות הנמוכה בנקבות הטרוזיגוטיות. השערות אחרות של גורמים גינטיים גם כן גובשו. פגמים ברקמת החיבור, כמו תסמונת מרפן, ותסמונת  Ehlers-Danlos, קשורים חזק עם AAA.  relapsing polychondritis ו- pseudoxanthoma elasticum עלולים לגרום למפרצת אבי העורקים הבטני.
  • טרשת עורקים: AAA נחשב זמן רב כנגרם מטרשת עורקים, כי הקירות של AAA לעתים קרובות נושאים של הנטל הטרשתי. עם זאת, השערה זו יכולה לשמש כהסבר הפגם הראשוני, והתפתחות של החסימה, הנצפית בתהליך.
  • גורמים אחרים להתפתחות AAA כוללים: זיהום, טראומה, דלקת בעורקים, ונמק של הסיסטיק המדיאלי.

הפתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלחת מ "האנטומיה של גריי" עם צהוב קווי המתאר הנפוצים ביותר infrarenal מיקום AAA

השינויים ההיסטופתלוגיים הבולטים ביותר במפרצת של אבי העורקים נראים בשכבות של ה- tunica media והאינטימה . שינויים אלה כוללים ההצטברות של שומנים בתוך תאים קצפיים foam cells, קריסטלים חופשיים של כולסטרול חוץ-תאי , הסתיידויות, התכיבויות וקרעים של השכבות. נוכחות של אינפלטראטים דלקתיים באדונטיציה . עם זאת, את הדיגרטציה של הטוניקה מידיה-tunica media באמצעות תהליכים פרוטאוליטים הנה התהליך הפתופזיולוגי הבסיסי להתפתחות של AAA .לפי כמה מחקרים דווח על עליה בביטוי פעילות של matrix metalloproteinases אצל אנשים עם AAA. זה מוביל להוצאת האלסטין מהמידיה, ואז דופן אב העורקים נעשה יותר רגיש ומושפע מלחץ הדם. דיווחים אחרים הציעו את serine protease granzyme B  עשוי לתרום לקרע של מפרצת אבי העורקים דרך פיצול של ה-decorin, שמביא לשיבוש הסדר של הקולגן והורדת חוזק המתיחה של adventitia. /> ישנה גם ירידה בכמות ה-vasa vasorum באאורטה הבטנית (בהשוואה לאאורטה הטורקלית); אי לכך, ה-tunica media חייבת להסתמך בעיקר על דיפוזיה של חומרי מזון, מה שהופך אתה לרגישה יותר  לנזק. הפרמטרים ההימודינמיים משפיעים על ההתפתחות של AAA, ונטייה ליתר השפעה על האאורטה האינפרארינלית. המבנה היסטולוגי והמאפיינים המכניים  של אב העורקים האינפרארינלי שונים מאלה של אב העורקים הטורקאלי. הקוטר הולך ויורד מהשורש עד להתפצלות של אב העורקים, הדופן של אבי העורקים האינפרארינלי מכיל פחות אלסטין. המתיחות המכנית על דופן האאורטה הבטנית גבוהה יותר מזו על דופן האאורטה הטורקאלית . עם הגיל ישנה ירידה בגמישות דבר שגורם להרחבה הדרגתית של הקטע. לחץ מוגבר אינטראלומינלי אצל חולים עם יתר לחץ דם עורקי תורמת להתקדמות של התהליך הפתולוגי. בתנאים המודינמיים מתאימים עשויה להיות קשורה ספציפית לטרומבוסאינטראלומינלי  לאורך הלומן של אבי העורקים, שעשויה לתרום להתפתחות AAA .

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפרצת באב העורקים הבטנימאובחנת בדרך כלל על ידי בדיקה גופנית, אולטרסאונד או CT .צילומי בטן רגילים עשויים להראות את קווי המתאר של מפרצת כאשר הקירות שלה מסוידים. עם זאת, זה קורה בפחות ממחצית המפרצות. בדיקת אולטרה סאונד משמשת כסינון לגילוי מפרצות, וקביעת הגודל. בנוסף, ניתן לגלות נוכחות נוזל פרטוניאלי חופשי. הינה בדיקה לא פולשנית, רגישה, אבל הנוכחות של גז במעי או השמנת יתר עלולה להגביל את השימושבה. בדיקת CT רגישה בכ- 100% לגילוי מפרצת והוא גם שימושי לתכנון טרום ניתוחי, המפרט את האנטומיה ואת האפשרות לתיקון אינדוסקולרי. במקרה של חשד לקרע, זה גם יכול באופן מהימן לזהות נוזל רטרופריטוניאלי. חלופה פחות שימושית לאיבחון מפרצת , MRI ואנגיוגרפיה .

קרע של המפרצת מתרחש אם המתיחות המכנית (מתיחות לכל שטח) עולה על חוזק הדופן המקומית; כתוצאה מכך, שיא המתיחות בקיר (PWS) /> ואת שיא הסיכון לקרע הדופן (PWRR) /> כבר נמצאו כפרמטרים יותר אמינים  להעריך את הסיכון לקרע של ה- AAA מאשר הקוטר. תוכנה רפואית מאפשרת חישוב מדדי הסיכון לקרע מתוך ניתוני CT קלינים סטנדרטיים דבר המאפשר חישוב הסיכון לקרע של AAA בחולה ספיציפי. גישה ביומכנית זו הראתה  שניתן לחזות את המיקום המדויק של קרע AAA .

מניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניהול[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשרויות הטיפול של חולים אסימפטומטים תסמינים עם AAA הנו ניהול שמרני , מעקב במטרה לתיקון סופי ומיידי. קיימות שתי שיטות של תיקון זמינים עבור AAA: תיקון פתוח של המפרצת (OR) או תיקון אנדוסקולארי של המפרצת (EVAR). ההתערבות מומלצת אם המפרצת גדלה ביותר מ 1 ס "מ לשנה, או אם הינה גדולה יותר מ-5.5 ס" מ. מומלץ תיקון גם באנוריזמות סימפטומטיות .

שמרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול שמרני מומלץ לאנשים שבהם התיקון גורם לתמותה גבוהה ובחולים שהתיקון לא מביא שיפור בתוחלת החיים. את עמוד התווך של טיפול השמרני הוא הפסקת עישון.

מומלץ מעקב באנוריזמות קטנות אסמפטומטיות (פחות מ-5.5 ס"מ) בהן הסיכון בתיקון עולה על הסיכון לקרע. ככל שהקוטר של AAA עולה, כך עולה הסיכון לקרע,  הראו שמעקב אחרי המפרצת עד שמגיעה לקוטר של 5.5 ס"מ לא הראתה עליה בסיכון לעומת התערבות מוקדמת.

תרופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא נמצא טיפול תרופתי יעיל להורד קצב הגדילה או הקרע של AAA אסימפטומטים .יש לטפל בלחץ דם ובשומנים כמקובל. צריך, עם זאת, להיות מטופלים כרגיל.

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתוח מפרצת באב העורקים הבטני ידוע בתור ניתוח AAA או תיקון AAA .

הסף לתיקון משתנה מעט מאדם לאדם, זה תלוי באיזון בין הסיכונים והתועלת בין תיקון למעקב. הגודל של אבי העורקים המקורי עשוי להשפיע, יחד עם נוכחותם של מחלות רקע שיכולות להגדיל את הסיכון הניתוחי או להקטין את תוחלת החיים. הראיות; עם זאת, אינן תומכות בתיקון אם הגודל הוא בין 4 ס "מ, 5.5 ס" מ.

פורגנוזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהסטנדרט היום של סיכון לקרע בקביעה מבוסס על קוטר מרבי, ידוע כי מפרצת באבי העורקים הבטני קטנה שנופלת מתחת לסף זה (קוטר <5.5 סנטימטרים) עשויה להתפקע, ומפרצת אבי העורקים הבטני גדולה (קוטר> 5.5 סנטימטרים) עשוי להישאר יציבה. [50 ] [51] באחד הדו"ח, רואים שכי 10-24% של מפרצת אבי העורקים הבטני מקרע היו מקוטר פחות מ-5 ס"מ . [51] כמו כן דווח כי 473 מפרצות שלא טופלו בוחנו מדוחות הנתיחה, היו 118 מקרים של קרע, 13% מהם היו בעלות קוטר פחות מ -5 ס"מ . גם מחקר זה הראה כי 60% של מפרצת אבי העורקים הבטני היו יותר מ -5 ס"מ (כולל 54% של מפרצות אבי העורקים הבטני אלה היו בין 7.1 ו -10 ס"מ) לא חוו קרע.[52]. מאוחר יותר הוסק מהממצאים של דרלינג, כי אם קריטריון הקוטר המרבי היו במעקב עבור 473 נבדקים, רק 7% (34/473) של המקרים, היו מוכרעים להתפקע לפני התערבות כירורגית אשר הקוטר היה פחות מ -5 ס"מ, אצל 25% (116/473) מהמקרים אולי עברו ניתוח מיותר מאז מפרצת אבי העורקים וייתכן שמעולם לא ייקרע. [52]

שיטות חלופיות של הערכת קרע דווחו לאחרונה. רוב הגישות הללו כללו האנליזה הנומרית של מפרצת אבי העורקים באמצעות טכניקת ההנדסה המשותפת של שיטת האלמנטים הסופית (פאם) כדי לקבוע את חלוקת מתח קיר. דיווחים אחרים הראו כי הפצות מתח אלו הוכחו כדי לתאם את הגאומטריה הכוללת של מפרצת אבי העורקים ולא רק לקוטר המקסימלי. [53] [54] [55] כמו כן ידוע כי לחץ קיר לבד אינו שולט כשל לחלוטין ואבי העורקים הבטני נוטה בדרך כלל להיקרע כאשר לחץ הקיר חורג כוח הקיר. לאור זאת, הערכת קרע יכולה להיות מדויקת יותר אם הן לחץ קיר המטופל ספציפי מצמיד יחד עם כוח קיר מטופל ספציפי. שיטה לא פולשנית של קביעת חוזק קיר תלויה חולה לאחרונה דווחה, [56] עם גישות מסורתיות יותר להגדרת כוח באמצעות בדיקות מתיחות שבוצעו על ידי חוקרים אחרים בתחום. [57] [58] [59] חלק משיטות הערכה קרע בסיכון מפרצת אבי העורקים הבטני המוצע ולאחרונה כולל: מתח קיר ; [27] [60] [61] קצב התפשטות ; [62] אסימטריה; [55] בנוכחות פקיק ; [ 63] מדד פוטנציאל קרע (); [64] [65] מדד קרע ניתוח אלמנטים סופיים (); [66] גורמים ביומכניים בשילוב עם ניתוח המחשב; [67] גידול של ; [68] פרמטרים גאומטריים של ;. [69] וגם שיטה בקביעת צמיחת מפרצת אבי העורקים וקרע מבוסס על מודלים מתמטיים [70] [71]

התמותה שלאחר הניתוח עבור כבר מקרע של אבי העורקים הבטיני ירדה לאט במשך כמה עשרות שנים, אך היא עדיין גבוהה מ -40%. [33] עם זאת, אם מפרצת אבי העורקים מתוקנת בניתוח לפני הקרע, שיעור התמותה שלאחר הניתוח הוא נמוך משמעותית:. כ 1-6% [72]

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המופע של מפרצת אבי העורקים הבטני משתנה לפי מוצא אתני. בבריטניה שיעור מפרצת אבי העורקים הבטני בגברים קווקזי מעל גיל 65 שנים הוא כ -4.7%, בעוד גברים אסיאתיים זה 0.45%. [73] זה גם פחות נפוץ אצל אנשים ממוצא אפריקאי, ומורשת היספני. [2] הם מתרחשים ארבע פעמים בתדירות גבוהה יותר אצל גברים מאשר נשים. [2]

ישנם לפחות 13,000 מקרי מוות בשנה בארצות הברית משנית לקרע . [2] מספר השיא של מקרים חדשים בשנה בקרב זכרים הוא כ -70 שנים של גיל, אחוז הגברים המושפע יותר מ -60 שנה הוא 2-6%. התדירות גבוהה בהרבה אצל מעשנים מאשר לא מעשנים (8: 1)., ואת הסיכון יורד לאט לאחר הפסקת עישון [74] בארצות הברית, ההיארעות של מפרצת אבי העורקים הבטני הוא 2-4% באוכלוסייה הבוגרת. [14]

קרע של אבי העורקים הבטני מתרחשת 1-3% מהגברים בני 65 ומעלה, שיעור התמותה הוא 70-95%. [32]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשומות ההיסטוריות הראשונות על מפרצת אבי העורקים הבטני מרומא עתיק לספירת המאה ה -2, כאשר מנתח יווני "אנטילוס" ניסה לטפל במפרצת אבי העורקים הבטני עם הפרוקסימלית ומ ליגטורה דיסטלי, חתך מרכזי והסרת חומר טרומבוטיים מן מהפרצה. עם זאת, ניסיונות לטפל במפרצת אבי העורקים הבטני בניתוח לא צלח עד 1923. באותה השנה, רודולף מטאס (שגם הציע את הרעיון של endoaneurysmorrhaphy), בצע את קשירת אב עורקים המוצלחת הראשונה על אדם. [75] שיטות אחרות שהיו מוצלחים בטיפול מפרצת אבי העורקים הבטני כלול גלישת האאורטה עם צלופן פוליתן, אשר המושרה סיסטיק והגביל את הצמיחה של המפרצת. אלברט איינשטיין נותח על ידי רודולף ניסן עם השימוש בטכניקה זו בשנת 1949, ושרד חמש שנים לאחר הניתוח, אם כי בסופו של דבר הוא מת כאשר מקרע המפרצת. [76] תיקון מפרצת בכלי הדם הוצג לראשונה בשנות ה -1980 המאוחרות ו אומצה באופן נרחב בעשורים הבאים. תיקון מפרצת בכלי הדם שימש לראשונה לטיפול במפרצת מקרע בנוטינגהאם בשנת 1994 [77]

היה מועמד לנשיאות לשעבר בוב דול מפרצת אבי העורקים בבטן בשנת 2001 וטופל בניתוח ידי כירורג כלי דם קנת אוריאל. הניתוח עבר בהצלחה. בשנת 1993, הזמרת מוזיקת ​​קאנטרי קונווי טוויטי מת ממפרצת אבי העורקים הבטני, והשחקן ג'ורג 'סי סקוט גם מת מפרצת בטן. [78]

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערכת סיכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו קריאות רבות לשימוש בגישות חלופיות להערכת הסיכונים על פני מספר השנים האחרונים, עם הרבה אמונה שגישה מבוססת ביומכניקה עשויה להיות מתאימה יותר מאשר הגישה בקוטר הנוכחי, מודל נומרית היו כלי רב ערך לחוקרים המאפשר מדגיש קיר משוער להיות מחושב, ובכך חושף את פוטנציאל הקרע של מפרצה בפרט. דגמים ניסיוניים נדרשים לאמת תוצאות מספריות אלה ולספק תובנה נוספת לתוך התנהגות ביומכנית של מפרצת אבי העורקים הבטני. ביצור חי, תערוכת מפרצת אבי העורקים הבטני מגוון משתנה של עוצמות חומר [79] מאזורים היפוקסי חלשים מקומיים [80] כדי הרבה יותר חזקים אזורים ותחומי הסתיידויות. [81]

דגמים ניסיוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגמים ניסיוניים עכשיו יכולים להיות מיוצרים בשיטה חדשנית מעורבת בתהליך הייצור אבדה שעוות היציקה ליצור העתקי מפרצת אבי העורקים הבטני במטופלים ספציפיים אנטומית נכונה. [82] עבודה גם התמקדה בפיתוח אנלוגים חומר מציאותיים יותר לאלו in vivo, ולאחרונה מגוון רומן של גומי סיליקון נוצר המאפשר את תכונות חומר המשתנות של מפרצת אבי העורקים הבטני להיות מיוצג באופן מדויק יותר. [83] מודלי גומי אלה יכולים לשמש גם במגוון בדיקה ניסיונית מניתוח מתח בשיטת photoelastic [84] כדי לקבוע אם המיקומים של קרע לתאם באופן ניסיוני אלה עם חזה מספרי. [85] התקנים endovascular חדשים מפותחים כי הם מסוגלים לטפל יותר באנטומיות מורכבות ומפותלות. [86]

מניעה וטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקר בבעלי חיים הראו כי הסרת חלבון יחיד מונע נזק מוקדם על כלי הדם מפני מפעילה א-בשלב מאוחר יותר, סיבוכים. על ידי ביטול הגן לחלבון איתות הנקראות cyclophilin A (CypA) מן זן של עכברים, החוקרים הצליחו לספק הגנה מלאה מפני מפרצת אבי העורקים בבטן. [87]

מחקר שנעשה לאחרונה אחרים שזוהו Granzyme B (GZMB) (אנזים פירוקם של חלבונים) להיות מטרה פוטנציאלית לטיפול מפרצת אבי העורקים בבטן. ביעור של אנזים זה במודלי עכברים הן האט את ההתפתחות מפרצה והישרדות משופרת. [88] [89]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מפרצת באבי העורקים - ד"ר מיכאל יונש

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[1] ref name=Kent2014>Kent KC (27 בנובמבר 2014). "Clinical practice. Abdominal aortic aneurysms". The New England Journal of Medicine. 371 (22): 2101–8. doi:10.1056/NEJMcp1401430. PMID 25427112. {{cite journal}}: (עזרה) ref name=Kent2014/> Occasionally, abdominal, back, or leg pain may occur.[2] [1] [3] [3][4] [5] [6][7][8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16][17] [18] [19] [20] [21] [16]

[22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34][35] [36] [37][38][39][40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47][48] [49] [50][51][52] ref>Vande Geest JP, Wang DH, Wisniewski SR, Makaroun MS, Vorp DA (2006). "Towards A Noninvasive Method for Determination of Patient-Specific Wall Strength Distribution in Abdominal Aortic Aneurysms". Annals of Biomedical Engineering. 34 (7): 1098–1106. doi:10.1007/s10439-006-9132-6. PMID 16786395.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link) [53][54][55] [56][57] [58] [59] [60][61] [62] [63] [64] [65] [66][67] [68] [69] [70] [71] [16] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86][87]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

  1. ^ 1 2 Logan, Carolynn M.; Rice, M. Katherine (1987). Logan's Medical and Scientific Abbreviations. Philadelphia: J. B. Lippincott Company. p. 3. ISBN 0-397-54589-4.
  2. ^ Upchurch GR, Schaub TA (2006). "Abdominal aortic aneurysm". Am Fam Physician. 73 (7): 1198–204. PMID 16623206.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  3. ^ 1 2 Kent KC (27 בנובמבר 2014). "Clinical practice. Abdominal aortic aneurysms". The New England Journal of Medicine. 371 (22): 2101–8. doi:10.1056/NEJMcp1401430. PMID 25427112. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Spangler R, Van Pham T, Khoujah D, Martinez JP (2014). "Abdominal emergencies in the geriatric patient". International journal of emergency medicine. 7 (1): 43. doi:10.1186/s12245-014-0043-2. PMID 25635203.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  5. ^ Wittels K (בנובמבר 2011). "Aortic emergencies". Emergency medicine clinics of North America. 29 (4): 789–800, vii. doi:10.1016/j.emc.2011.09.015. PMID 22040707. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ LeFevre ML (19 באוגוסט 2014). "Screening for abdominal aortic aneurysm: U.S. Preventive Services Task Force recommendation statement". Annals of Internal Medicine. 161 (4): 281–90. doi:10.7326/m14-1204. PMID 24957320. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ Thomas DM, Hulten EA, Ellis ST, Anderson DM, Anderson N, McRae F, Malik JA, Villines TC, Slim AM (2014). "Open versus Endovascular Repair of Abdominal Aortic Aneurysm in the Elective and Emergent Setting in a Pooled Population of 37,781 Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis". ISRN cardiology. 2014: 149243. doi:10.1155/2014/149243. PMID 25006502.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  8. ^ Biancari F, Catania A, D'Andrea V (בנובמבר 2011). "Elective endovascular vs. open repair for abdominal aortic aneurysm in patients aged 80 years and older: systematic review and meta-analysis". European Journal of Vascular and Endovascular Surgery. 42 (5): 571–6. doi:10.1016/j.ejvs.2011.07.011. PMID 21820922. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  9. ^ Paravastu SC, Jayarajasingam R, Cottam R, Palfreyman SJ, Michaels JA, Thomas SM (23 בינואר 2014). "Endovascular repair of abdominal aortic aneurysm". The Cochrane database of systematic reviews. 1: CD004178. doi:10.1002/14651858.CD004178.pub2. PMID 24453068. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  10. ^ Ilyas S, Shaida N, Thakor AS, Winterbottom A, Cousins C (בפברואר 2015). "Endovascular aneurysm repair (EVAR) follow-up imaging: the assessment and treatment of common postoperative complications". Clinical radiology. 70 (2): 183–196. doi:10.1016/j.crad.2014.09.010. PMID 25443774. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  11. ^ GBD 2013 Mortality Causes of Death Collaborators (17 בדצמבר 2014). "Global, regional, and national age-sex specific all-cause and cause-specific mortality for 240 causes of death, 1990-2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013". Lancet. 385 (9963): 117–71. doi:10.1016/S0140-6736(14)61682-2. PMC 4340604. PMID 25530442. {{cite journal}}: (עזרה); |author1= has generic name (עזרה)
  12. ^ "Aortic Aneurysm Fact Sheet". cdc.gov. 22 ביולי 2014. נבדק ב-3 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Fauci, Anthony (2008-03-06). "242". Harrison's Principles of Internal Medicine (17 ed.). McGraw-Hill Professional. ISBN 0-07-146633-9.
  14. ^ Brown LC, Powell JT (בספטמבר 1999). "Risk Factors for Aneurysm Rupture in Patients Kept Under Ultrasound Surveillance". Annals of Surgery. 230 (3): 289–96, discussion 296–7. doi:10.1097/00000658-199909000-00002. PMC 1420874. PMID 10493476. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  15. ^ 1 2 Treska V. et al.:Aneuryzma břišní aorty, Prague, 1999, ISBN 80-7169-724-9
  16. ^ 1 2 3
    שגיאות פרמטריות בתבנית:EMedicine

    פרמטרים [ 1, 2, 3 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    {{{Subj}}}/{{{Topic}}} 
  17. ^ Goldman, Lee. Goldman's Cecil Medicine (24th ed.). Philadelphia: Elsevier Saunders. p. 837. ISBN 1437727883.
  18. ^ Greenhalgh RM, Powell JT (בינואר 2008). "Endovascular repair of abdominal aortic aneurysm". N. Engl. J. Med. 358 (5): 494–501. doi:10.1056/NEJMct0707524. PMID 18234753. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  19. ^ Baird PA, Sadovnick AD, Yee IM, Cole CW, Cole L (ספט' 1995). "Sibling risks of abdominal aortic aneurysm". Lancet. 346 (8975): 601–4. doi:10.1016/S0140-6736(95)91436-6. PMID 7651004. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  20. ^ Clifton MA (נוב' 1977). "Familial abdominal aortic aneurysms". Br J Surg. 64 (11): 765–6. doi:10.1002/bjs.1800641102. PMID 588966. {{cite journal}}: (עזרה)
  21. ^ Rapini, Ronald P.; Bolognia, Jean L.; Jorizzo, Joseph L. (2007). Dermatology: 2-Volume Set. St. Louis: Mosby. ISBN 1-4160-2999-0.
  22. ^ Chamberlain CM, Ang LS, Boivin WA, Cooper DM, Williams SJ, Zhao H, Hendel A, Folkesson M, Swedenborg J, Allard MF, McManus BM, Granville DJ (2010). "Perforin-independent extracellular granzyme B activity contributes to abdominal aortic aneurysm". Am. J. Pathol. 176 (2): 1038–49. doi:10.2353/ajpath.2010.090700. PMC 2808106. PMID 20035050.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  23. ^ Ang LS, Boivin WA, Williams SJ, Zhao H, Abraham T, Carmine-Simmen K, McManus BM, Bleackley RC, Granville DJ (2011). "Serpina3n attenuates granzyme B-mediated decorin cleavage and rupture in a murine model of aortic aneurysm". Cell Death Dis. 2 (9): e209. doi:10.1038/cddis.2011.88. PMC 3186906. PMID 21900960.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  24. ^ MacSweeney ST, Powell JT, Greenhalgh RM (1994). "Pathogenesis of abdominal aortic aneurysm". Br J Surg. 81 (7): 935–41. doi:10.1002/bjs.1800810704. PMID 7922083.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  25. ^ Biasetti J, Hussain F, Gasser TC (2011). "Blood flow and coherent vortices in the normal and aneurysmatic aortas: a fluid dynamical approach to intra-luminal thrombus formation". J R Soc Interface. 8 (63): 1449–61. doi:10.1098/rsif.2011.0041. PMC 3163425. PMID 21471188.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  26. ^ Fillinger MF, Marra SP, Raghavan ML, Kennedy FE (באפריל 2003). "Prediction of rupture risk in abdominal aortic aneurysm during observation: wall stress versus diameter". Journal of Vascular Surgery. 37 (4): 724–32. doi:10.1067/mva.2003.213. PMID 12663969. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  27. ^ Gasser TC, Auer M, Labruto F, Swedenborg J, Roy J (2010). "Biomechanical rupture risk assessment of abdominal aortic aneurysms: model complexity versus predictability of finite element simulations". Eur J Vasc Endovasc Surg. 40 (2): 176–185. doi:10.1016/j.ejvs.2010.04.003. PMID 20447844.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  28. ^ http://www.vascops.com/en/vascops-A4clinics.html
  29. ^ Doyle BJ, McGloughlin TM, Miller K, Powell JT, Norman PE (2014). "Regions of high wall stress can predict the future location of rupture in abdominal aortic aneurysm". Cardiovasc Intervent Radiol. 37 (3): 815–818. doi:10.1007/s00270-014-0864-7. PMID 24554200.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  30. ^ Cinà CS, Devereaux PJ (2005). "Review: population-based screening for abdominal aortic aneurysm reduces cause-specific mortality in older men". ACP J. Club. 143 (1): 11. PMID 15989299.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  31. ^ Bown MJ, Sweeting MJ, Brown LC, Powell JT, Thompson SG (בפברואר 2013). "Surveillance intervals for small abdominal aortic aneurysms: a meta-analysis". JAMA. 309 (8): 806–13. doi:10.1001/jama.2013.950. PMID 23443444. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  32. ^ Robinson, D; Mees, B; Verhagen, H; Chuen, J (ביוני 2013). "Aortic aneurysms - screening, surveillance and referral". Australian family physician. 42 (6): 364–9. PMID 23781541. {{cite journal}}: (עזרה)
  33. ^ Filardo, G; Powell, JT; Martinez, MA; Ballard, DJ (8 בפברואר 2015). "Surgery for small asymptomatic abdominal aortic aneurysms". The Cochrane database of systematic reviews. 2 (2): CD001835. doi:10.1002/14651858.CD001835.pub4. PMID 25927098. {{cite journal}}: (עזרה)
  34. ^ Powell JT, Brown LC, Forbes JF, Fowkes FG, Greenhalgh RM, Ruckley CV, Thompson SG (יוני 2007). "Final 12-year follow-up of surgery versus surveillance in the UK Small Aneurysm Trial". Br J Surg. 94 (6): 702–8. doi:10.1002/bjs.5778. PMID 17514693. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  35. ^ Lederle FA, Wilson SE, Johnson GR, Reinke DB, Littooy FN, Acher CW, Ballard DJ, Messina LM, Gordon IL, Chute EP, Krupski WC, Busuttil SJ, Barone GW, Sparks S, Graham LM, Rapp JH, Makaroun MS, Moneta GL, Cambria RA, Makhoul RG, Eton D, Ansel HJ, Freischlag JA, Bandyk D (במאי 2002). "Immediate repair compared with surveillance of small abdominal aortic aneurysms". N Engl J Med. 346 (19): 1437–44. doi:10.1056/NEJMoa012573. PMID 12000813. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  36. ^ Hirsch AT, Haskal ZJ, Hertzer NR, Bakal CW, Creager MA, Halperin JL, Hiratzka LF, Murphy WR, Olin JW, Puschett JB, Rosenfield KA, Sacks D, Stanley JC, Taylor LM, White CJ, White J, White RA, Antman EM, Smith SC, Adams CD, Anderson JL, Faxon DP, Fuster V, Gibbons RJ, Hunt SA, Jacobs AK, Nishimura R, Ornato JP, Page RL, Riegel B (בספטמבר 2006). "ACC/AHA Guidelines for the Management of Patients with Peripheral Arterial Disease (lower extremity, renal, mesenteric, and abdominal aortic): a collaborative report from the American Associations for Vascular Surgery/Society for Vascular Surgery, Society for Cardiovascular Angiography and Interventions, Society for Vascular Medicine and Biology, Society of Interventional Radiology, and the ACC/AHA Task Force on Practice Guidelines (writing committee to develop guidelines for the management of patients with peripheral arterial disease)—summary of recommendations". J Vasc Interv Radiol. 17 (9): 1383–97, quiz 1398. doi:10.1097/01.RVI.0000240426.53079.46. PMID 16990459. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  37. ^ Rutherford RB (יוני 2006). "Randomized EVAR trials and advent of level i evidence: a paradigm shift in management of large abdominal aortic aneurysms?". Semin Vasc Surg. 19 (2): 69–74. doi:10.1053/j.semvascsurg.2006.03.001. PMID 16782510. {{cite journal}}: (עזרה)
  38. ^ Lederle FA, Kane RL, MacDonald R, Wilt TJ (2007). "Systematic review: repair of unruptured abdominal aortic aneurysm". Annals of Internal Medicine. 146 (10): 735–41. doi:10.7326/0003-4819-146-10-200705150-00007. PMID 17502634.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  39. ^ Evar Trial Participants (2005). "Endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1): randomised controlled trial". Lancet. 365 (9478): 2179–86. doi:10.1016/S0140-6736(05)66627-5. PMID 15978925.
  40. ^ Blankensteijn JD, de Jong SE, Prinssen M, van der Ham AC, Buth J, van Sterkenburg SM, Verhagen HJ, Buskens E, Grobbee DE (יוני 2005). "Two-year outcomes after conventional or endovascular repair of abdominal aortic aneurysms". N Engl J Med. 352 (23): 2398–405. doi:10.1056/NEJMoa051255. PMID 15944424. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  41. ^ Evar Trial Participants (2005). "Endovascular aneurysm repair and outcome in patients unfit for open repair of abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 2): randomised controlled trial". Lancet. 365 (9478): 2187–92. doi:10.1016/S0140-6736(05)66628-7. PMID 15978926.
  42. ^ Amato AC, Kahlberg AK, Bertoglio LB, Melissano GM, Chiesa RC (2008). "Endovascular treatment of a triple paraanastomotic aneurysm after aortobiiliac reconstruction". J Vasc Bras. 7 (3): 1–3. doi:10.1590/S1677-54492008000300016.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  43. ^ Badger, S; Bedenis, R; Blair, PH; Ellis, P; Kee, F; Harkin, DW (21 ביולי 2014). "Endovascular treatment for ruptured abdominal aortic aneurysm". The Cochrane database of systematic reviews. 7 (7): CD005261. doi:10.1002/14651858.CD005261.pub3. PMID 25042123. {{cite journal}}: (עזרה)
  44. ^ Hamilton H, Constantinou J, Ivancev K (באפריל 2014). "The role of permissive hypotension in the management of ruptured abdominal aortic aneurysms". The Journal of cardiovascular surgery. 55 (2): 151–9. PMID 24670823. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  45. ^ Bernstein EF, Chan EL (בספטמבר 1984). "Abdominal aortic aneurysm in high-risk patients. Outcome of selective management based on size and expansion rate". Ann. Surg. 200 (3): 255–63. doi:10.1097/00000658-198409000-00003. PMC 1250467. PMID 6465980. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  46. ^ Brewster DC, Cronenwett JL, Hallett JW, Johnston KW, Krupski WC, Matsumura JS (במאי 2003). "Guidelines for the treatment of abdominal aortic aneurysms. Report of a subcommittee of the Joint Council of the American Association for Vascular Surgery and Society for Vascular Surgery". J. Vasc. Surg. 37 (5): 1106–17. doi:10.1067/mva.2003.363. PMID 12756363. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  47. ^ Darling RC, Messina CR, Brewster DC, Ottinger LW (בספטמבר 1977). "Autopsy study of unoperated abdominal aortic aneurysms. The case for early resection". Circulation. 56 (3 Suppl): II161–4. PMID 884821. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  48. ^ Nicholls SC, Gardner JB, Meissner MH, Johansen HK (בנובמבר 1998). "Rupture in small abdominal aortic aneurysms". Journal of Vascular Surgery. 28 (5): 884–8. doi:10.1016/S0741-5214(98)70065-5. PMID 9808857. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  49. ^ Vorp DA (2007). "BIOMECHANICS OF ABDOMINAL AORTIC ANEURYSM". Journal of Biomechanics. 40 (9): 1887–902. doi:10.1016/j.jbiomech.2006.09.003. PMC 2692528. PMID 17254589.
  50. ^ Vorp DA, Raghavan ML, Webster MW (באפריל 1998). "Mechanical wall stress in abdominal aortic aneurysm: influence of diameter and asymmetry". Journal of Vascular Surgery. 27 (4): 632–9. doi:10.1016/S0741-5214(98)70227-7. PMID 9576075. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  51. ^ Sacks MS, Vorp DA, Raghavan ML, Federle MP, Webster MW (1999). "In vivo three-dimensional surface geometry of abdominal aortic aneurysms". Annals of Biomedical Engineering. 27 (4): 469–79. doi:10.1114/1.202. PMID 10468231.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  52. ^ Doyle BJ, Callanan A, Burke PE, Grace PA, Walsh MT, Vorp DA, McGloughlin TM (בפברואר 2009). "Vessel Asymmetry as an Additional Diagnostic Tool in the Assessment of Abdominal Aortic Aneurysms". Journal of Vascular Surgery. 49 (2): 443–54. doi:10.1016/j.jvs.2008.08.064. PMC 2666821. PMID 19028061. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  53. ^ Raghavan ML, Kratzberg J, Castro de Tolosa EM, Hanaoka MM, Walker P, da Silva ES (2006). "Regional distribution of wall thickness and failure properties of human abdominal aortic aneurysm". Journal of Biomechanics. 39 (16): 3010–6. doi:10.1016/j.jbiomech.2005.10.021. PMID 16337949.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  54. ^ Raghavan ML, Webster MW, Vorp DA (1996). "Ex vivo biomechanical behavior of abdominal aortic aneurysm: assessment using a new mathematical model". Annals of Biomedical Engineering. 24 (5): 573–82. doi:10.1007/BF02684226. PMID 8886238.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  55. ^ Thubrikar MJ, Labrosse M, Robicsek F, Al-Soudi J, Fowler B (2001). "Mechanical properties of abdominal aortic aneurysm wall". Journal of Medical Engineering & Technology. 25 (4): 133–42. doi:10.1080/03091900110057806. PMID 11601439.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  56. ^ Fillinger MF, Raghavan ML, Marra SP, Cronenwett JL, Kennedy FE (בספטמבר 2002). "In vivo analysis of mechanical wall stress and abdominal aortic aneurysm rupture risk". Journal of Vascular Surgery. 36 (3): 589–97. doi:10.1067/mva.2002.125478. PMID 12218986. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  57. ^ Venkatasubramaniam AK, Fagan MJ, Mehta T, Mylankal KJ, Ray B, Kuhan G, Chetter IC, McCollum PT (באוגוסט 2004). "A comparative study of aortic wall stress using finite element analysis for ruptured and non-ruptured abdominal aortic aneurysms". European Journal of Vascular and Endovascular Surgery. 28 (2): 168–76. doi:10.1016/j.ejvs.2004.03.029. PMID 15234698. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  58. ^ Hirose Y, Takamiya M (בפברואר 1998). "Growth curve of ruptured aortic aneurysm". The Journal of Cardiovascular Surgery. 39 (1): 9–13. PMID 9537528. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  59. ^ Wang DH, Makaroun MS, Webster MW, Vorp DA (בספטמבר 2002). "Effect of intraluminal thrombus on wall stress in patient-specific models of abdominal aortic aneurysm". Journal of Vascular Surgery. 36 (3): 598–604. doi:10.1067/mva.2002.126087. PMID 12218961. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  60. ^ Vorp DA, Vande Geest JP (באוגוסט 2005). "Biomechanical determinants of abdominal aortic aneurysm rupture". Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 25 (8): 1558–66. doi:10.1161/01.ATV.0000174129.77391.55. PMID 16055757. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  61. ^ Vande Geest JP, Di Martino ES, Bohra A, Makaroun MS, Vorp DA (2006). "A biomechanics-based rupture potential index for abdominal aortic aneurysm risk asse ssment". Annals of the New York Academy of Sciences. 1085 (1): 11–21. Bibcode:2006NYASA1085...11V. doi:10.1196/annals.1383.046. PMID 17182918. {{cite journal}}: line feed character ב-|title= במיקום 85 (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  62. ^ Doyle BJ, Callanan A, Walsh MT, Grace PA, McGloughlin TM (2009). "A finite element analysis rupture index (FEARI) as an additional tool for abdominal aortic aneurysm rupture prediction". Vascular Disease Prevention. 6: 114–121. doi:10.2174/1567270000906010114.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  63. ^ Kleinstreuer C, Li Z (2006). "Analysis and computer program for rupture-risk prediction of abdominal aortic aneurysms". Biomedical Engineering Online. 5 (1): 19. doi:10.1186/1475-925X-5-19. PMC 1421417. PMID 16529648.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  64. ^ Stenbaek J, Kalin B, Swedenborg J (בנובמבר 2000). "Growth of thrombus may be a better predictor of rupture than diameter in patients with abdominal aortic aneurysms". European Journal of Vascular and Endovascular Surgery. 20 (5): 466–9. doi:10.1053/ejvs.2000.1217. PMID 11112467. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  65. ^ Giannoglou G, Giannakoulas G, Soulis J, Chatzizisis Y, Perdikides T, Melas N, Parcharidis G, Louridas G (2006). "Predicting the risk of rupture of abdominal aortic aneurysms by utilizing various geometrical parameters: revisiting the diameter criterion". Angiology. 57 (4): 487–94. doi:10.1177/0003319706290741. PMID 17022385.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  66. ^ Watton PN, Hill NA, Heil M (בנובמבר 2004). "A mathematical model for the growth of the abdominal aortic aneurysm". Biomechanics and Modeling in Mechanobiology. 3 (2): 98–113. doi:10.1007/s10237-004-0052-9. PMID 15452732. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  67. ^ Volokh KY, Vorp DA (2008). "A model of growth and rupture of abdominal aortic aneurysm". Journal of Biomechanics. 41 (5): 1015–21. doi:10.1016/j.jbiomech.2007.12.014. PMID 18255074.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  68. ^ Bown MJ, Sutton AJ, Bell PR, Sayers RD (ביוני 2002). "A meta-analysis of 50 years of ruptured abdominal aortic aneurysm repair". The British Journal of Surgery. 89 (6): 714–30. doi:10.1046/j.1365-2168.2002.02122.x. PMID 12027981. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  69. ^ Greenhalgh RM, Brown LC, Kwong GP, Powell JT, Thompson SG (2004). "Comparison of endovascular aneurysm repair with open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1), 30-day operative mortality results: randomised controlled trial". Lancet. 364 (9437): 843–8. doi:10.1016/S0140-6736(04)16979-1. PMID 15351191.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  70. ^ Salem MK, Rayt HS, Hussey G, Rafelt S, Nelson CP, Sayers RD, Naylor AR, Nasim A (בדצמבר 2009). "Should Asian men be included in abdominal aortic aneurysm screening programmes?". Eur J Vasc Endovasc Surg. 38 (6): 748–9. doi:10.1016/j.ejvs.2009.07.012. PMID 19666232. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  71. ^ Wilmink TB, Quick CR, Day NE (דצמ' 1999). "The association between cigarette smoking and abdominal aortic aneurysms". J Vasc Surg. 30 (6): 1099–105. doi:10.1016/S0741-5214(99)70049-2. PMID 10587395. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  72. ^ Lindholt JS, Juul S, Fasting H, Henneberg EW (אפר' 2005). "Screening for abdominal aortic aneurysms: single centre randomised controlled trial". BMJ. 330 (7494): 750. doi:10.1136/bmj.38369.620162.82. PMC 555873. PMID 15757960. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  73. ^ Livesay JJ, Messner GN, Vaughn WK (2005). "Milestones in Treatment of Aortic Aneurysm: Denton A. Cooley, MD, and the Texas Heart Institute". Tex Heart Inst J. 32 (2): 130–4. PMC 1163455. PMID 16107099.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  74. ^ Famous Patients, Famous Operations, 2002 — Part 3: The Case of the Scientist with a Pulsating Mass from Medscape Surgery
  75. ^ Yusuf SW, Whitaker SC, Chuter TA, Wenham PW, Hopkinson BR (בדצמבר 1994). "Emergency endovascular repair of leaking aortic aneurysm". Lancet. 344 (8937): 1645. doi:10.1016/S0140-6736(94)90443-X. PMID 7984027. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  76. ^ "Bob Dole has surgery to treat aneurysm". USA Today via Associated Press. 2001-06-27. נבדק ב-2009-09-22. {{cite news}}: כתב נטוי או מודגש אסור ב: |publisher= (עזרה)
  77. ^ Raghavan ML, Kratzberg J, Castro de Tolosa EM, Hanaoka MM, Walker P, da Silva ES (2006). "Regional distribution of wall thickness and failure properties of human abdominal aortic aneurysm". J. Biomech. 39 (16): 3010–3016. doi:10.1016/j.jbiomech.2005.10.021. PMID 16337949.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  78. ^ Vorp DA, Lee PC, Wang DH, Makaroun MS, Nemoto EM, Ogawa S, Webster MW (2001). "Association of intraluminal thrombus in abdominal aortic aneurysm with local hypoxia and wall weakening". Journal of Vascular Surgery. 34 (2): 291–299. doi:10.1067/mva.2001.114813. PMID 11496282.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  79. ^ Speelman L, Bohra A, Bosboom EM, Schurink GW, van de Vosse FN, Makaorun MS, Vorp DA (2007). "Effects of wall calcifications in patient-specific wall stress analyses of abdominal aortic aneurysms". Journal of Biomechanical Engineering. 129 (1): 105–109. doi:10.1115/1.2401189. PMID 17227104.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  80. ^ Doyle BJ, Morris LG, Callanan A, Kelly P, Vorp DA, McGloughlin TM (2008). "3D reconstruction and manufacture of real abdominal aortic aneurysms: From CT scan to silicone model". Journal of Biomechanical Engineering. 130 (3): 034501. doi:10.1115/1.2907765. PMID 18532870.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  81. ^ Doyle BJ, Corbett TJ, Cloonan AJ, O'Donnell MR, Walsh MT, Vorp DA, McGloughlin TM (2009). "Experimental mOdelling of Aortic Aneurysms: Novel applications of Silicone Rubbers". Medical Engineering & Physics. 31 (8): 1002–1012. doi:10.1016/j.medengphy.2009.06.002. PMC 2757445. PMID 19595622.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  82. ^ Morris L, O'Donnell P, Delassus P, McGloughlin TM (2004). "Experimental assessment of stress patterns in abdominal aortic aneurysms using the photoelastic method". Strain. 40 (4): 165–172. doi:10.1111/j.1475-1305.2004.tb01425.x.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  83. ^ Doyle BJ, Corbett TJ, Callanan A, Walsh MT, Vorp DA, McGloughlin TM (2009). "An Experimental and Numerical Comparison of the Rupture Locations of an Abdominal Aortic Aneurysm". Journal of Endovascular Therapy. 16 (3): 322–335. doi:10.1583/09-2697.1. PMC 2795364. PMID 19642790.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  84. ^ Albertini JN, Perdikides T, Soong CV, Hinchliffe RJ, Trojanowska M, Yusuf SW (יוני 2006). "Endovascular repair of abdominal aortic aneurysms in patients with severe angulation of the proximal neck using a flexible stent-graft: European Multicenter Experience". J Cardiovasc Surg (Torino). 47 (3): 245–50. PMID 16760860. {{cite journal}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  85. ^ "Study establishes major new treatment target in diseased arteries". U.S. News & World Report. 10 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  86. ^ Chamberlain CM, Ang LS, Boivin WA, Cooper DM, Williams SJ, Zhao H, Hendel A, Folkesson M, Swedenborg J, Allard MF, McManus BM, Granville DJ (2010). "Perforin-Independent Extracellular Granzyme B Activity Contributes to Abdominal Aortic Aneurysm". The American Journal of Pathology. 176 (2): 1038–1049. doi:10.2353/ajpath.2010.090700. PMC 2808106. PMID 20035050.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  87. ^ "Discovery points way for new treatment for aneurysms". University of British Columbia. 27 בינואר 2010. {{cite web}}: (עזרה)