משתמש:HaShumai/מועד רלוונטי לזכות הצבעה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זוהי סקיצה לקראת פרלמנט. אשמח לדעות לגבי הניסוחים בדף שיחה.

המצב הנוכחי:

זכות הצבעה ניתנת לכל מי שעונה על כל התנאים הבאים:

  1. משתמש רשום שאינו עורך בתשלום.
  2. משתמש בעל ותק של 30 ימי פעילות בוויקיפדיה בזמן פתיחת ההצבעה.
  3. משתמש שערך 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (עריכות של דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות).

השינוי המוצע:

הנוסח הנוכחי טוב ומשיג לא מעט ממטרותיו, אולם היו הצבעות לאחרונה בהן עלו חשדות ל"גיוסים", בהם חשבונות "רדומים" מושמשים במהירות לקראת תחילת הצבעות (למשל, כאשר נוצר דף מחלוקת, אך עוד לא החלה ההצבעה עצמה), צוברים במהירות עריכות (לעיתים כאלו שמידת תרומתן שנויה במחלוקת) ומשיגים בתוך יום אחד זכות הצבעה כדי להשתתף בהצבעה הקרבה. מוצע שינוי קל במטרה לסגור פרצה ספציפית זו.

השינוי המוצע נוגע לסעיף 3 בנוסח הקיים, כך ש־90 הימים הרלוונטיים לחישוב זכות ההצבעה לא יחושבו בהתאם למועד פתיחת ההצבעה עצמה, אלא ממועד מוקדם יותר.

שתי גישות אפשריות לפתרון הן: או לחשב את זכות ההצבעה בהתאם לתאריך של 30 ימים לפני פתיחת ההצבעה, או לחשב אותה בהתאם לתאריך שאינו של פתיחת ההצבעה, אלא של ההליך המחייב האחרון שקודם להצבעה (כלומר, בהצבעת מחיקה לא נבדוק את 90 הימים שקדמו למועד פתיחת ההצבעה, אלא למועד פתיחת דיון החשיבות; בהצבעת מחלוקת נבדוק את הימים טרם מועד יצירת דף ההצבעה עצמו; וכיו"ב. ניתן להחליט שמיישמים זאת רק עבור חלק מסוגי ההצבעות או כולן).

מכיוון שזהו שינוי מדיניות שנקבעה בפרלמנט בעבר, דרוש רוב מיוחס של 60% ממשתתפי ההצבעה (למעט נמנעים).

מבנה ההצבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבעת שולצה על האפשרות שתיבחר:

אפשרות 1

שינוי התאריך הרלוונטי לחישוב זכות ההצבעה ל־30 ימים טרם ההצבעה. אם תיבחר אפשרות זו, ישתנה הניסוח בדף המדיניות כך:

משתמש שערך 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו (עריכות של דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) במהלך 90 הימים, נכון למועד 30 ימים שקדמו לתחילת ההצבעה (עריכות של דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות).

אפשרות 2 שינוי התאריך הרלוונטי לחישוב זכות ההצבעה למועד ההליך המחייב האחרון שקודם להצבעה (כלומר, לא מועד פתיחת הצבעת המחלוקת, אלא מועד יצירת דף המחלוקת, וכדומה). ניתן להחליט ליישם שינוי זה רק בחלק מההצבעות או בכולן (ראו בהמשך). אם תיבחר אפשרות זו, ויוחלט ליישמה בכל ההצבעות, ישתנה הניסוח בדף המדיניות כך:

משתמש שערך 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו (עריכות של דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) במהלך 90 הימים שקדמו למהלך המחייב המקדים להצבעה (בהצבעת מחיקה יש לספור 90 ימים לפני מועד פתיחת דיון החשיבות; בהצבעת מחלוקת יש לספור טרם מועד יצירת דף ההצבעה עצמו; וכיו"ב).

הצבעה פנימית על יישום אפשרות 2

אם אפשרות זו תהייה האפשרות שתתקבל, ניתן להחליט באילו מקרים יחול השינוי:

  • קבלת השינוי לגבי הצבעות מחלוקת – כך שבמקום לחשב את הזכאות לזכות ההצבעה בהתאם למועד פתיחת הצבעת המחלוקת, נחשב זאת בהתאם למועד יצירת דף ההצבעה. הצבעת בעד/נגד
  • קבלת השינוי לגבי הצבעות מחיקה – כך שבמקום לחשב את הזכאות לזכות ההצבעה בהתאם למועד פתיחת הצבעת המחיקה, נחשב זאת בהתאם למועד פתיחת דיון החשיבות. הצבעת בעד/נגד
  • קבלת השינוי לגבי שאר סוגי ההצבעות (הצבעות פרלמנט, מינוי בודקים/ביורוקרטים ומקרים נוספים) – בהתאמה לאפשרויות הקודמות, בהצבעות פרלמנט המועד הרלוונטי יהיה מועד הצבת הקישור בפרלמנט על ידי מפעילים לקראת ההצבעה; במינוי בודקים המועד הרלוונטי יהיה היום בו נפתחת האפשרות להציג את המועמדות הרשמית, וכן הלאה. אפשרות זו יכולה להתקבל רק אם שתי האפשרויות הקודמות מתקבלות. הצבעת בעד/נגד

הערה טכנית: אם לא יהיה רוב ליישום באף אחד מהמקרים, אפשרות 2 לא תוכל להתקבל, וגם אם תנצח בהצבעת השולצה, האפשרות שתתבצע בפועל תהייה האפשרות הבאה בשולצה.

אפשרות 3

השארת המצב הקיים, כלומר, המועד הרלוונטי לחישוב זכות ההצבעה יהיה מועד פתיחת ההצבעה.