משתמש:Elimshak/היאבקות סנגלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היאבקות סנגלית (Senegalese Wrestling) היא ענף ספורט פופולארי ומסורתי, שמקורו בקרב תושבי כפר סררה (Serer), וכיום מהווה ספורט לאומי בסנגל ובחלקים מגמביה[1][2].

ספורט זה משלב ממד פיזי, רוחני, תרבותי ופולקלורי. אלמנט מרכזי בהיאבקות הסנגלית הוא טקס אומנותי מסורתי המתקיים לפני תחילת הקרב הידוע בשם באק[2][3].

מתאבק סנגלי

סגנון היאבקות זה מהווה חלק ממגוון רחב של סגנונות היאבקות מסורתיים הקיימים במערב אפריקה. ייחודו בכך, שבהיאבקות זו יש להדוף עם הידיים בלבד במהלך הקרב. ההיאבקות משלבת אסטרטגיות אתלטיות מורכבות וטכניקות אקרובטיות[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית ההיאבקות הסנגלית החלה בקרב תושבי הכפר סררה (Serer) ובקרב הדיולים (Diolas) לשם תרגול הלוחמים לקראת מלחמה. כמו-כן קרבות ההיאבקות היוו למתאבקים מקור להוכחת גבריותם, לקביעת האדם החזק ביותר בכפר, למשיכת נשים ומתן כבוד לקהילתם[1].

המילה 'היאבקות' בשפה סרר (Serer) נקראת Njom על שם עקרון הג'ום (Jom). ההיאבקות נחשבת בין היתר גם כטקס חניכה מסורתי בקרב אנשי הכפר, המבוסס על-פי עיקרון הג'ום (Jom) המייצג מכלול רחב של אמונות וערכים אישיים, חברתיים וכלכליים.

התחרויות בכפרים מתקיימות במהלך פסטיבלים בכפר בתום עונת הקציר ולאחר העונה הגשומה.

לפני תחילת הקרב המתאבקים עורכים טקס אומנותי מסורתי הידוע בשם באק (Bakk). הבאק הוא הופעה אומנותית. ההופעה כוללת זמרים, רקדנים ומתופפים. מטרתה להעצים את המתאבק, כדי לגרום ליריב לחשוש מההתמודדות. בנוסף הבאק משמש גם כדי לרכוש כבוד לזקן השבט. כחלק מההופעה המתאבק לבוש בקמעות, שאמורים להגן עליו מפני רוחות רעות וכישופים מצד מתאבקים אחרים[3][2].

חגיגות לפני תחילת הקרב


פופולאריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1950 היאבקות סנגלית הפכה להיות מוקד תרבותי וספורטיבי עבור צופים רבים[1].

אליפויות ההיאבקות הסנגלית הן חגיגות גדולות בסנגל. מיטב המתחרים הידועים משתתפים באירועי האליפויות וצופים רבים מגיעים לצפות בקרבות. כמו כן פרסי תחרויות ההיאבקות גדולים ומפוארים[4][1].

האזורים העיקריים בסנגל בהם ישנה פעילות רחבה של היאבקות סנגלית הם בקסמנק (Casamance), זיגונצ'ור (Ziguinchor) וסיין-סלום (Sine-Saloum)[5].

בנוסף קם איחוד המארגן קרבות מתאבקים מסנגל, חוף אייבורי (Ivory Coast), ניגריה ובורקינה פאסו[5].

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתאבקים נלחמים אחד נגד השני בעזרת הידיים בלבד ומטרתם היא להפיל את המתחרה. הקרב מוכרע והמתחרה מפסיד אם ראשו, גבו או עכוזו נוגעים באדמה[5].

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה 'היאבקות' בשפת סרר (Serer) היא נג'ום (Njom), והיא מבוססת על המילה ג'ום (Jom) שמשמעותה 'לב של כבוד'.

בשפה הסנגלית (Wolof) משמעות המילה 'היאבקות' היא לאאמב (Laamb) הלקוחה בהשאלה מהשפה הכפרית סרר (Serer). לאאמב היה שמו של מנצח הנגנים, המתופף בתוף התם-תם בקרבות בסנגל.

שיפוט במהלך הקרב

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:היאבקות מקצועית קטגוריה:היאבקות (ספורט) קטגוריה:אפריקה קטגוריה:מערב אפריקה קטגוריה:סנגל

  1. ^ 1 2 3 4 Senegal: Wrestling with Reality, www.aljazeera.com
  2. ^ 1 2 3 4 Babacar M’Baye, Verbal and Acrobatic Strategies in Senegalese Wolof Wrestling, Storytelling, Self, Society 9, 2013, עמ' 188–216 doi: 10.13110/storselfsoci.9.2.0188
  3. ^ 1 2 M. P. G. Hann, Sporting aspirations: Football, wrestling, and neoliberal subjectivity in urban Senegal, 2018
  4. ^ Ciku Kimeria, How Senegalese Wrestling Became a Modern Martial Arts Sensation, OZY, ‏2018-04-16 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ 1 2 3 4 Shiny Iris, My Title, Afroculture.net (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Men's Health, The Fighting Spirit and Mysticism of Senegalese Wrestlers, Men's Health, ‏2018-09-07 (באנגלית בריטית)