משתמש:Eitan.ne/המכינה הקדם צבאית בארי - ע"ש ברל כצנלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המכינה הקדם צבאית בארי - ע"ש ברל כצנלסון היא מכינה כלל ישראלית אשר משמשת בית להכשרת מנהיגות צעירה, מובילה ומשלבת מקרב כלל החברה הישראלית על שלל מרכיביה וגווניה. המכינה משלבת יהודים ולא יהודים, עולים ובני עולים, יוצאי אתיופיה ומדינות חבר העמים, תושבי המרכז והפריפריה החברתית והגיאוגרפית, קיבוצניקים, מושבניקים ועירוניים. כאשר המכנה המשותף של כולם הוא הרצון להכיר ולדעת את החברה הישראלית על כל מרכיביה ולעשות שרות צבאי משמועתי בצה"ל. המכינה נמצאת בתוך מכללת בית ברל, אשר בדרום השרון. החניכים במכינה נקראים "מכיניסטים".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה הוקמה בשנת 2016 על ידי קרן ברל כצנלסון, קרן אשר נוסדה ב-1944, זמן קצר לאחר פטירתו של ברל כצנלסון, כמוסד כספי, עליו הוטל התפקיד להקים בית-מדרש ע"ש ברל כצנלסון, ולהגשים את חלומו להקים בית מדרש תנועתי-חינוכי מרכזי. ברל שנפטר באותה שנה, לא זכה להגשים את תכניתו זו בימי חייו. קרן ברל כצנלסון מפעילה פרוייקטים חינוכיים רבים ברחבי הארץ ברוחו של ברל.

תחומי המכינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעורבות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעורבות בקהילה הינה אחת מאבני היסוד של המכינה. חניכי המכינה מתנדבים פעמיים בשבוע במוסדות שונים בערים השכנות כפר סבא וטירה - בתי ספר יסודיים, בתי גיל הזהב, פרויקט היל"ה, מתנ"סים עירוניים, חונכות לבעלי צרכים מיוחדים ועוד.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכינה מלמדים בכירי המרצים ממכללת בית ברל במגוון נושאים רחב המכסה תחומים שונים בחברה הישראלית. הלימודים עוסקים בהסטוריה, כלכלה, סוציולוגיה, מנהיגות, חלוציות, ורבים נוספים.

בנוסף ללימודי השגרה המכינה מפעילה סדרות לימודים האורכות בדרך כלל כשבוע שהם החלק המשלים ללימודים שבמכינה. כל סדרה ניבנית עצמאית על ידי מספר חניכים, ומתמקדת בנושא ספציפי כגון: עדות וקהילות, חלוציות, ירושלים, צבא וביטחון, מין ומגדר, ערביי ישראל, איכות הסביבה וחברה וכלכלה. בסדרה החניכים עוברים לימוד עיוני עם המרצים הקבועים, ואחר כך יוצאים לשטח לפגוש, לטייל, לטעום, ולראות. בסדרה משתדלים להעמיק את הידע בנושא על ידי לימוד מרוכז ובחינת הנושא מצדדים שונים.

חיי קבוצה ופיתוח אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החניכים במכינה גרים יחד ומנהלים אורח חיים משותף, כקבוצה המתקיימת באופן רציף ואינטנסיבי לאורך כל תקופת המכינה וכל החברים בה קשורים זה בזה באופן עמוק ואמיתי מבחינת הערבות ההדדית, החברות והמחויבות לאורחות החיים במכינה.

ניהול משותף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתפקודה היום-יומי של המכינה לוקחים החניכים חלק פעיל בניהול הלו”ז ע”י שותפות בצוותים שונים, כל חניך , ע”פ העדפתו האישית וצרכי הקבוצה, משתבץ בצוותים השונים ועובד יחד עם חבריו לצוות בליווי איש צוות. הצוותים אחראיים לנושאים כגון; אוכל ולוגיסטיקה, תרבות, לימודים, מליאה ועוד. ככל שהשנה מתקדמת כך נצברים סמכויות וכלי הניהול העצמי ובמקביל גדלים תחומי האוטונומיה עד לכדי ניהול עצמאי כמעט לחלוטין בשליש האחרון של השנה.

הכנה לשירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמירה על כושר גופני הנה ערך בסיס במכינה עם וללא קשר לתהליך ההכנה לצה”ל. במהלך השבוע מתקיימים שני אימוני ספורט מלאים באורך של שעה וחצי כל אחד ושני אימונים קצרים יותר באורך של 45 דק’. האימונים מותאמים לרמות הכושר הגופני השונות וליעד הגיוס ומועברים על ידי אנשי מקצוע. בנוסף במהלך השנה מתנסים החניכים בתחומים רבים מתוך חיי המכינה המכינים אותם למצבים דומים בצבא כגון: מערך חיים אינטנסיבי עם קב’ אנשים, תפקוד במסגרת הירארכית, הובלה והנהגה, דילמות מוסריות, הדרכה והעברת תכנים וכו’. עם זאת מתקיימות פעילויות במסגרת מערך ההכנה לצה”ל המכוונות ספציפית לפיתוח יכולות ותכונות הנדרשות בשירות הצבאי כגון סדרת ניווטים וסדרת שטח/הישרדות, שיעורים ושיחות בנושא המעבר מאזרח לחייל והחוסן המנטאלי הנדרש ומפגשים עם דמויות בעלות עבר צבאי המהוות דוגמה אישית. מעבר לתהליך ההכנה הכללי אנו מלווים כל חניך וחניך בתהליכי המיון והגיוס לצה”ל ומסייעים בפתרון בעיות בדרך לשירות משמעותי ויציאה לפיקוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]



קטגוריה:מכינות קדם-צבאיות