משתמש:Ehadar2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נישואי מסיאר הם נישואים ללא מחויבות שבהם האישה מוותרת על חלק מהזכויות המגיעות לה, כגון מגורים ופרנסת הבעל. התופעה התפשטת בעולם המוסלמי הסוני כבר למעלה מעשור [דרוש מקור], בעיקר בסעודיה ובמדינות המפרץ. זוהי הפעם הראשונה שנישואים מסוג זה מותרים במדינות מוסלמיות הידועות בשמרנותן. החברה המוסלמית בבסיסה הנה חברה בעלת אדיקות דתית אינה נוטה לקבל חידושים, ועל כן נישואי המסיאר הנם בבחן אבן פינה.

"המכון להלכה אסלאמית" התיר בחוות דעת הלכתית שפורסמה ב-10 באפריל 2006 את נישואי המסיאר שבהם האישה מוותרת על מגורים ופרנסה ומסכימה שהגבר יבוא לביתה בכל זמן שחפץ. נישואי המסיאר פופולריים ומקובלים באתרי ההכרויות באיטרנט ובאמצעי התקשורת השונים, כגון דואר אלקטרוני ואפילו הודעות טקסט שדרכיהן מועברות הצעות הנישואין .

האסלאם מעודד נישואים, אולם הוא מתנה וקושר אותם במספר תנאים שעשויים לעזור למוסד הנישואים להצליח. כגון יכולת כלכלית, גופנית ונפשית של הבעל לקיים בית ולהביא פרנסה. היכולת הזו מבחינה הלכתית נקראת "באאה" , الباءة . בנוסף על הבעל לדאוג לקורת גג פרטית בה יוכל לגור עם אשתו לאחר הנישואים. בהסכמת האישה יוכלו הזוג להתגורר אצל הורי הבעל. בנישואי המסיאר האישה מוותרת על ה"באאה". נשואים אלו מתקיימים לרוב בחשאי מבלי שנשותיו האחרות של הגבר תדענה. ולמרות זאת, עדיין נערך חוזה בנוכחות עדים ומבוצע רישום ותיעוד של נישואים אלו בבית הדין.

התנגדות לנישואי המסיאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש המצודדים בנישואי המסיאר, בטענה שהם באים לתת מענה לנשים שסיכויין למצוא בן זוג לנישואים רגילים קטן כמו נשים אלמנות, גרושות ובמיוחד לנשים שהן רווקות, אך מעבר לגיל הנישואין המקובל. מאידך גיסא, יש המתנגדים לנישואים אלו בטענה כי מדובר בניצול מצבן הקשה של הנשים. וכי במקום לדאוג לצורכי האישה, נישואים אלו באו לשרת את הצד הגברי. נשות האסלאם ברובן מתנגדות לתופעה של נישואי המסיאר. מסקרים עולה כי רק אחוז קטן של נשים תומך בנישואים אלו, אם כי חלקו תומך רק בנסיבות מסוימות. הסיבות לתמיכה בנישואי המסיאר בקרב הנשים הן: שאלו ממלאים צורך רגשי, ישנה מחויבות מעטה כלפי הבעל, מה שמשאיר הרבה זמן פנוי לאישה לעסוק בענייניה ומחויבויותיה האחרים. כמו כן האישה נשארת אצל משפחתה, לכן במידה והנישואים נכשלים תהא הפרידה קלה יותר. הסיבות להתנגדות לנישואי המסיאר עולות על הסיבות לתמיכה, והן: האישה לא מקבלת את זכויותיה כבנישואים רגילים, מה שמראה על זלזול באישה ותלות ברצונו של הבעל; במקרים מסוימים מונע הבעל מהאישה ללדת ילדים; האישה חשה כי נישואים אלו הם בגדר חטא בשל חשאיותם. כמו כן יש לנישואי המסיאר השפעות שליליות כגון: פגיעה בילדים בשל חוסר בסיס משפחתי והעדר דמות אב, פגיעה בנשים מאחר שלבעל אין אחריות כלפיהן, גידול במספר הגרושות במיוחד אחרי שהדבר נודע לאישה הראשונה, בעיות כלכליות לנשים שילדו במסגרת נישואים אלו וכן ביקרות חברתית על אותן נשים שהסכימו להינשא בדרך זו. ההתנגדות לנישואים אלה באה לידי ביטוי בעיתונות, בספרות ובקרב אנשי הרוח, במספר טענות :

  • נישואי המסיאר פסולים משום שהם נישואים עם כוונת גירושים, שכן אלו מקפחים את האישה וההוכחה לכך היא שעד היום לא נמצאו נישואי מסיאר שהתקיימו לאורך זמן, הם נמשכים תקופה מסוימת, קצרה יחסית, ואז הגבר מגרש את האישה. זכויותיה של האישה מקופחות בנישואים אלו היות שאין לה ולבעלה בית משותף שיכולה להשתקע בו, בדרך כלל אין לה צאצאים ממנו ודעתה לא נשמעת. היא נועדה כדי לספק את יצריו של הגבר.
  • נישואי המסיאר אינם שונים מנישואי ההנאה המקובלים באסלאם השיעי שכן נוצר כיום מצב שבאתרי ההכרויות אנו רואים בחורים רווקים בגילאי 21-29 (בעיקר מסעודיה) המבקשים להינשא בנישואי מסיאר. באופן טבעי גברים אלו ינשאו לנשים בעלות יכולות כלכליות אשר לרוב גם מבוגרות מהם, כאשר ברור כי אותו צעיר בן 24 לא מתכוון להישאר עם אישה בת 40-50 לנצח. והרי שמדובר בנישואי הנאה. ומה גם, שכאשר מתגרש ומתחתן עם אישה אחרת בנישואים רגילים צפוי שנישואים אלו ינחלו כישלון בשל הרגלי הגבר מנישואיו הקודמים. כמו חוסר האחריות הניכרת בנישואי המסיאר.
  • נישואי המסיאר גרועים מזנות היות שזנות הינה לפחות בתשלום. אין פלא כי בחברות השובניסטיות יש הצדקה לקיפוח זכויות הנשים למען הנאת הגבר. אין זה צודק כי קיים ניצול של "הרווקות המבוגרות", אלו שעברו את גיל הנישואים, כדי לכפות על האישה לוותר על זכויותיה וזכויות ילדיה.
  • נישואי המסיאר יוצרים מצב בו הילדים הנולדים לתוך נישואים אלו הינם עשוקים ופגועים, שכן האב שסביר להניח, מחויב כבר לאישה ולבית אחרים לא יוכל למלא את חובותיו כלפי ילדיו, מנישואים אלו, כמו שצריך משום שאינו נוכח רוב זמן ההתבגרות של ילדיו. כמו כן, צריך לזכור כי כל העת הנישואים הללו נשמרים בסתר וכי הילדים חיים בצל משפחתו הקודמת של הגבר. סביר להניח כי ילדים אלו יגדלו עם חסך באהבה, בדאגה, ודמות אב. לכן סביר גם שינטרו לאביהם כי הזניח אותם ושלל מהם זכויותיהם הבסיסיות.

תפוצת נישואי המסיאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצתם של נישואי המסיאר גדלה בשנים האחרונות הודות לאמצעי התקשורת המודרניים, באמצעות מודעות המתפרסמות באתרי שידוכים אסלאמים באינטרנט. מכך גם, ניתן ללמוד על אופיים של נישואים מסוג זה, לדוגמה : "צעיר משכיל בן 28 נמרץ, ובעל אישיות כובשת, מחפש אישה רווקה או אלמנה בגיל 18-50 המתגוררת בסוריה, לנישואי מסיאר". "פקיד סעודי בן 38 ממשפחה ידועה מחפש אשת עסקים או פקידה יפה, לבנה ועדינה לנישואי מסיאר. בעזרת אללה, אם העניינים יסתדרו, הנישואים יהיו רשמים". דרך נוספת להתקשרות בנישואי מסיאר היא השידוך המסורתי. מדיווחיה של שדכנית סעודית ותיקה עולה כי מאז חוות הדעת ההלכתית המתירה נישואי מסיאר מתקבלות אצלה מידי יום לא פחות מ 15-20 פניות מגברים בגילאים שונים המעוניינים בנישואים מסוג זה. לדבריה, מחצית מהבקשות מגיעות מבחורים צעירים בשנות ה-20 לחייהם. בנוסף ניתן לראות כי מאז פרסום חוות הדעת ההלכתית, נישואי מסיאר התרבו גם בעיר ג'דה, בעיקר ברקב נשים בגילאי 30-40 ומרביתן הן נשות עסקים, מורות, רופאות, אחיות ואלמנות .

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]