משתמש:Dror Zerem/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרופ' יַעֲקֹב זֶרֶם (נולד ב-23 ביולי 1940, י"ז בתמוז ה'ת"ש) הוא פיזיקאי ישראלי, פרופסור לאלקטרואופטיקה ויזם, לשעבר נשיא חברת אופיר אופטרוניקה.

יעקב זרם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 23 ביולי 1940 (גיל: 83)
י"ז בתמוז ה'ת"ש
ישראל
מדינה ישראל
מקום מגורים ירושלים
פעילות בולטת פרופסור לפיזיקה, מנכ"ל ומייסד חברת אופיר אופטרוניקה, חבר בוועד המנהל של המרכז האקדמי לב, יו"ר דירקטוריון במספר חברות, משקיע
השכלה דוקטור לפיזיקה ניסיונית
בת זוג חיה זרם
פרסים והוקרה פרס התעשייה, אות עמית כבוד מהמרכז האקדמי לב, יקיר ירושלים

קורות חייו[1][עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בגבעתיים להוריו קדיש ושרה שטרום, עולים חדשים מפולין ומבלארוס, שֶׁעִבְרְתוּ את שם משפחתם לזֶרֶם בעת עלייתם ארצה. הוריו היו בעלי רקע חסידי, אך חינוכו היה ציוני-דתי. היה מתלמידיו של הרב משה צבי נריה בישיבת כפר הרא"ה, כאשר בסיום לימודיו התגייס ושירת כלוחם וכקצין במסגרת הנח"ל. עם שחרורו מצה"ל התחיל את לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים, בה השלים תואר בוגר, מוסמך ודוקטור בפיזיקה ניסיונית. בתקופת היותו סטודנט עסק בחינוך ולימוד מדעים מדויקים בבתי ספר שונים בעיר. בסיום לימודיו היה ממקימי המרכז האקדמי לב (לשעבר מכון לב) בירושלים, שם שימש במשך 13 שנים כמרצה בכיר וכפרופסור במחלקה לאלקטרואופטיקה. בשנת 1976 יזם את הקמת חברת "אופיר אופטרוניקה בע"מ" יחד עם ד"ר אפרים גרינפילד וד"ר אפרים סכמסקי.

אופיר אופטרוניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקב הוביל את החברה כיו"ר וכמנכ"ל במשך שלושים ושבע שנים. בתקופה זו הקימה החברה חברות-בנות בארה"ב, באירופה, ביפן, בסין ובמדינות נוספות, וכן הגיעה להיקף מכירות של מעל חצי מיליארד ₪. החברה הייתה אחת מהחברות הראשונות בהר חוצבים, ומשם ניהלה את כל פעילותה המקומית והבינלאומית, תוך שהיא שותפה פעילה בקידום אזור התעשייה יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים והעמותה לפיתוח הר חוצבים, שיעקב היה ממקימיה. החברה, יחד עם החברות הבנות שעסקו בפעילות פיתוח, שיווק וייצור בעולם, הפכה למובילה עולמית בתחומי עיסוקה, בהם מכשירי מדידה ללייזרים ואופטיקה בתחום האינפרה אדום. בשנת 1991 הונפקה אופיר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ובשנת 2011 נמכרה בסכום של 230 מיליון דולר לחברת ניופורט האמריקאית.[2][3][4]

על הצלחתו בקידום התעשייה הישראלית ועל מיצובה בצמרת הטכנולוגיה העולמית קיבל את פרס התעשייה לשנת 2003.[5] בנימוקי השופטים נכתב כי הפרס הוענק כ"אות הערכה על חזון וכושר ביצוע, אשר הפכו מיזם פרטי קטן למפעל עם פריסה בינלאומית, על הישגים טכנולוגיים ומוניטין שתרמו למיצוב התעשייה הישראלית כחברה שוות-זכויות בצמרת הטכנולוגיה העולמית".[6]

חינוך טכנולוגי-אקדמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לעבודתו באופיר היה יעקב בעל מעורבות והשפעה על החינוך הטכנולוגי והאקדמי בירושלים. זאת, הן כחבר בוועד המנהל של המרכז האקדמי לב וחבר הוועד המנהל וחבר המועצה האקדמית של עזריאלי - מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, הן באמצעות שיתופי פעולה בין האקדמיה בירושלים לבין התעשייה הירושלמית.

על פועלו ותרומתו למרכז האקדמי לב הוענק לו אות עמית כבוד לשנת תש"ע.[7]

לאחר אופיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום משמש יעקב במגוון תפקידים ציבוריים, ביניהם משקיע בחברות הֶזְנֵק ודירקטור בחברות "פי.אר.סי. מדיקל" ו"פי.אר.סי. קארדיו אופטיק". בנוסף, הוא עודנו משמש בתפקידיו במכון לב ובמכללה האקדמית עזריאלי. עד שנת 2021 שימש כיו"ר הדירקטוריון של חברת "רייקול גבישים".

על תרומתו רבת השנים לפיתוח התעשייה עתירת הידע בירושלים ועל קידום החינוך הטכנולוגי-תעשייתי-אקדמי בה הוענק לו עיטור הכבוד יקיר ירושלים לשנת תש"פ.[8]

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגורר בירושלים. נשוי לחיה לבית לקסמן, ולהם ארבעה ילדים: דרור, נשוי לאלישבע לבית כהן; ורדית, נשואה לחגי אולמן; אילת, נשואה לדורון שיינמן; שרית, נשואה לנעם חביב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Dror Zerem.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Dror Zerem.
  1. ^ ניר צליק, יעקב זרם יקבל 24 מיליון דולר ממכירת אופיר אופטרוניקה, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2011-07-10
  2. ^ גולן חזני, אקזיט ענק לישי דוידי: אופיר אופטרוניקה נמכרת ב-230 מיליון דולר, באתר כלכליסט, ‏8-7-2011
  3. ^ קובי ישעיהו, אופיר אופטרוניקה: הסכם למיזוג עם ניופורט בפרמיה של 92%, באתר גלובס, ‏8-7-2011
  4. ^ שלמה פיוטרקובסקי, מחדר קטן ב'מכון לב' לאקזיט של 230 מיליון ד', באתר ערוץ 7, ‏12-7-11
  5. ^ פרס התעשייה, באתר industry.org.il
  6. ^ מנור, הדס (2003-10-27). "יעקב זרם, עמרם זפרן וחיים רוסו - בין הזוכים בפרס התעשייה לשנת 2003". Globes. נבדק ב-2023-04-19.
  7. ^ מחדר קטן ב'מכון לב' לאקזיט של 230 מיליון ד', באתר ערוץ 7, ‏2011-07-12
  8. ^ יקירי ירושלים לשנת תש"פ, באתר עיריית ירושלים