משתמש:Dormaoz/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המרכז העירוני לקהילה הגאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה וסביבתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הגאה ממוקם במבנה הנמצא בחלקו הדרומי של הגן הציבורי- 'מאיר', בצידה המערבי של העיר תל אביב, ברחוב המלך ג'ורג'. המרכז הגאה נוסד בתוך מבנה בסגנון הבאוהאוס שתכנן שמואל מסטצ'קין והוקם ב-1920. המבנה שימש במרוצת השנים כבית ספר על שם דב הוז, ואחר כך כמרכז פעילות לתנועת 'הנוער העובד והלומד'. המרכז אינו מתוחם על ידי גדר או חומה והוא מתפקד כמרכז קהילתי רחב ופעיל- בכניסתו ישנו בית קפה "לנדוור" ובנוסף, בקומת הכניסה ישנו אולם תיאטרון, דלפק קבלה ושירותים. עוד, המבנה מכיל כשלוש קומות עליונות, ובכל קומה בין שלושה לארבעה חדרים רב שימושיים המשמשים את כלל חברי המרכז ואת קשת האוכלוסייה (לאו דווקא את קהילת הלהט"ב). בקומה הראשונה ישנו חדר ישיבות, בהמשך המסדרון מרכז ג'מבורי להורה ולילד בשם 'צוציק גן'. כמו כן, ישנו חדר המיועד לפעילות הקשישים הגאים- קבוצת "קשת מזהב". בקומה השנייה ישנו פרוזדור שבקצהו האחד חדר חזרות המושכר לקבוצת משחק חיצונית, ובקצהו השני ממוקמים המוסדות חברתיים הכוללים את משרדי הארגונים – 'האגודה', חוש"ן ואיג"י (העובדה שהם חולקים חלל משותף אחד, מעידה על הקשר והפעילות המשותפת ביניהם), ומרפאת "כללית", אשר בתכליתה מיועדת לקהילת ההומולסבית [1], אך בפועל היא פונה לכלל הציבור. לבסוף, בקומת הגג ישנו חדר פעילות ייעודי לנוער גאה בשם 'המטבחון', משרד מדריכים, וגג. באשר לגג, הוא אינו מקורה וקירותיו מכוסים בכתובות גרפיטי שנוצרו מתוך שיתוף פעולה בין איג"י לארגון "השגרירים של רוטשילד" (-ארגון מנהיגים הטרוסקסואלים צעירים).

פעילויות המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הוא גוף עירוני המתוקצב על ידי עיריית תל אביב אשר השקיעה כארבעה מליון שקלים בשיפוץ והכשרת המבנה. הוא הוקם בחודש ינואר, בשנת 2008, בגן 'מאיר' בתל אביב, בעקבות סקר שנערך בשנת 2004, לאיתור צרכיה של הקהילה הגאה (פזמוני-לוי, שילה, ופנחסי, 2011)[2] ונחכך בחודש יוני באותה השנה (בפתיחת מצעד הגאווה שציין עשר שנים למצעד הראשון בתל אביב). ממצאי הסקר מתמקדים בשישה תחומים שלימים קיבלו ביטוי הלכה למעשה במרכז הגאה: מרכז לתרבות גאה (העלאת מופעי תיאטרון ,קולנוע ,ערבי מוזיקה ומחול), פעולות חברה (קבוצות חברתיות רב גילאיות לתמיכה, המתמודדות עם קשיי הזהות המינית), העצמת ארגוני קהילה (נוער גאה, נשים, דתיים, הורים, טראנס סקסואליים, קשישים, נשאי H.I.V. היינו איידס, ובני-משפחותיהם), שירותי תמיכה (תמיכה נפשית ויעוץ משפטי ובריאותי), השכלה ופנאי (סדנאות וחוגים), ובית קפה- כמקום בטוח לקהילה. המרכז כפי שמעיד על עצמו, הוקם מתוך תפיסה הומאנית שבה לכל אדם בכל גיל, הזכות הבסיסית למקורות תמיכה המקנים לו- מרחב מוגן, נוחות, בטחון אישי, מימוש עצמי, ומענה למצוקותיו בקבלת נטייתו המינית . כיום המרכז הקהילתי הגאה משמש כבית לכשלושת הארגונים הגאים הגדולים בישראל- חוש"ן (ארגון הפועל לחינוך ושינוי תפיסות קיימות בנוגע לאוכלוסיית הלהט"ב), איג"י (ארגון נוער גאה) והאגודה לשמירת זכויות הפרט המכונה- האגודה הלהט"בית. בשל תפקידו המכריע של המרכז בחיי הקהילה הלהט"בית בישראל נעריך אותו כבעל חשיבות עליונה בכל הקשור לפעולות הגאווה. בנוסף לו, חשוב לציין כי מצוי בתל אביב גם ה'בר נוער'- סניף ה'אגודה" שממוקם ברחוב נחמני בתל אביב.

נדגיש אפוא, כי מתוך סקר הצרכים הקהילתי הבין דורי, שנועד לענות על צורכי הקהילה הלהט"בית, עולה כי בשל שינויים חברתיים ותרבותיים לאורך הזמן, קהילת הלהט"בים אינה שונה במידת מה מקהילת הרוב ההטרוסקסואלית. עם זאת, יש לאמר כי לקהילה ישנם צרכים ייחודיים והיא עדיין חשופה לקשיים, על כן המרכז מספק שירותי משפחתיות, חברה, יעוץ ותמיכה, וחוגי העשרה[3]

==הערות שוליים==
  1. ^ ארז רומס, רק בריאות, באתר GoGay,‏ 7 ביוני 2009
  2. ^ פזמוני-לוי, א', שילה, ג', ופנחסי, ב' (2011). בעקבות הזמן הוורוד: השוואה בין- דורית בין צרכים של נוער להט"בי לבין צורכיהם של להט"בים בוגרים. מפגש לעבודה חינוכית- סוציאלית, 33, עמ' 122-103.
  3. ^ פזמוני-לוי, א', שילה, ג', ופנחסי, ב' (2011). בעקבות הזמן הוורוד: השוואה בין- דורית בין צרכים של נוער להט"בי לבין צורכיהם של להט"בים בוגרים. מפגש לעבודה חינוכית- סוציאלית, 33, עמ' 122-103.