משתמש:Danny-w/מדפיו של Erezo/סביבת הזמן - גיאוגרפית הזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיעור מתאריך 20/02/08

גישה חדשה ומעניינת שפיתח "הגסטרן", שבשנות ה-50 וה-60 פיתח את הגירסא הג"ג של הדיפוזיה. הוא קישר בין הדיפוזיה והמרחב – "דיפוזיה מרחבית".

דיפוזיה מרחבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. כל דבר שמתרחש במרחב מתרחש גם בזמן – הם ישות אחת.

הגישות האחרות בודק איך אנשים מתנהגים בממוצע, עד עכשיו הסתכלנו על אדם ממוצע, הגיוני ורציונאלי, כאשר רצינו לקחת תיאוריה באמצעות נתונים אמפיריים היינו צריכים לבדוק האם יש לנו מדגם מייצג.

2. הגסטרן שואל מה בדבר ב"מדעי האזור"? הוא מציע להסתכל על אנשים בודדים. אנחנו רוצים למפות את התנועה של אנשים ספציפיים בזמן-מרחב, ניתן לייצג זאת בגרף : כאשר יש גרף שציריו מתארים את הזמן (Y) והמרחב (X).
ניתן לייצג גרף "מסלול יומי" בזמן-מרחב. ניתן ללמוד מהמסלול היומי על מערכת האילוצים שבמסגרתה מתנהלת שלנו בזמן-מרחב.

שלושה סוגי אילוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילוצי יכולת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מה היכולת שלך להתגבר על המרחק, יכולתו של הולך רגל להתגבר על המרחק היא איטית. ככל שהיכולת שלך להתגבר על המרחק היא יותר משוכללת, הזוית או העקומה תהייה שטוחה (מעבר מרחק מהיר במעט זמן). היכולת כוללת בתוכה יכולת כלכלית, לדוגמא, לא כל אחד מסוגל להחזיק רכב פרטי. המערכת האילוצים הזאת כוללת אילוצים פיסים, כלכליים ועוד. דוגמא תרבותית: כאשר המסלול עובר דרך בית קברות יהודי עתיק, כהן יאלץ לבצע מעקף.

אילוצי חיבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נובעים מהעובדה שבני אדם הם יצורים חברתיים, כדי לבצע משימות אנו צריכים אנשים אחרים. כמה אנשים צריכים להגיע לאותו מקום על מנת שפעולה מסויימת תתקיים. ניתן לתאר מספר מסלולים בדיאגרמת זמן-מרחב אחת. מתוך הדיאגרמה ניתן ללמוד על האינטראקציה בין האנשים שעובדים באותו מקום.

אילוצי סמכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילוצי הסמכות מבטאים החלטה קולקטיבית, לדוגמא אישור העירייה לפתוח בתי עסק בשעות מסויימות, בשנים האחרונות בתי עסק עובדים מסביב לשעון. אילוצים אלה הם גם תלויי תרבות, לדוגמא, "שבת". דוגמא נוספת היא "סייסטה" - לקראת הצהרים סוגרים את כל העסקים, אוכלים ארוחת צהריים וישנים. לאחר הצהרים חוזרים חזרה לעבודה.
יש השפעה לאילוצים אלה על המבנה העירוני: לא ניתן לקיים "סייסטה" בעיר אמריקאית, מאחר ויש הפרדה בין מקום העבודה והמגורים ומאחר וזמן ההגעה לעבודה יכול לקחת שעה.

סיכום נושא האילוצים ומושגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגסטרן אומר שניתן למפות את המסלולים, לאתר את שגרת היומיום ומתוך המיפוי של אנשים ספציפיים על שלושת סוגי האילוצים במרחב שנבדק. הגסטרן דיבר על שתי צורות של תנועה בזמן מרחב: מסלול יומי ומסלול חיים. מסלול חיים הוא מיפוי המתאר את התנועה האיטית יותר בזמן-מרחב. מסלול חיים לא חייב להיות מחזורי ויכול להיות חד כיווני.
פריזמה: מרחב האפשרויות. לדוגמא, לאדם בעל רכב יש מרחב אפשרויות גדול יותר ביחס לאדם שנע ברגל. יהיו לו יותר אפשרויות בחירה. בנוסף, מי שנע במרחבים גדולים מכיר מרחבים גדולים אך עלול להפסיד את מה שיראה האדם שנע ברגל. אילוצי הזמן יכולים להשפיע על הפריזמה.
דוגמא: משפחה שהאב עובד רחוק יותר מחוץ לעיר ומכיר פחות את שכונת המגורים, לעומתו, האם והבת מכירות פחות את העיר הגדולה אך הן מחוברות יותר לשכונת המגורים.