משתמש:Daniel Zukerman/ציינו את שם הערך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אדריכלות אתרים באינטרנט הוא תחום חדש העוסק בתכנון כולל של אתר האינטרנט גם עסקית ושיווקית, בנוסף לתכנון הפונקציונלי והטכנולוגי המוכרים בתהליך של בניית אתר אינטרנט.

אדריכלות אתרים באינטרנט באינטרנט היא מושג חדש המתפתח יחד עם התפתחות האינטרנט כזירה שיווקית ועסקית. בדומה לתפקיד האדריכלות בתכנון של מבנים וערים, אדריכלות אתרים היא תחום העוסק בתכנון, או עיצוב אתר אינטרנט מסחרי ברמת המקרו והמיקרו. תפקידו של אדריכל אתרים הוא לתכנן אתר אינטרנט מסחרי נכון, כך שהוא ישיג את מטרותיו השיווקיות והעסקיות כפי שהוגדרו. בבסיס העניין עומדת ההבנה כי כפי שהבית שלך הוא לא מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי לחיים טובים, לנוחות, לאירוח, לגידול משפחה ועוד, כך גם אתר אינטרנט מסחרי הוא לא מטרה, אלא אמצעי עסקי ושיווקי. כלומר, אתר אינטרנט מסחרי הוא אמצעי להרחבת הפעילות העסקית ולהגדלת הרווחים באינטרנט. אדריכל אתרים לוקח בחשבון את המטרות, את קהלי היעד הרלוונטיים, את הרגלי הגלישה והצריכה שלהם, ואת מערכת האפשרויות והאילוצים הקיימים, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה תקציבית והופך אותם לתוכנית ברורה, המתייחסת למרכיבים הבאים בתהליך עיצוב אתר אינטרנט מסחרי:

  1. הגדרה של פעולות ותוצאות כמדדים עסקיים ושיווקיים לפעילות הגולשים באתר
  2. הגדרה של עולמות תוכן
  3. אפיון תסריטי גלישה עפ"י סוגי הלקוחות
  4. אפיון סרגלי ניווט ליצירת סביבת גלישה ידידותית ויעילה
  5. תכנון ממשק משתמש פונקציונאלי (UI)
  6. עיצוב ממשק משתמש גרפי (GUI)
  7. תכנון חווית משתמש (UI)

זאת, להבדיל מחברות לבניית אתרי אינטרנט, שלרוב יודעות ומוכשרות להתמקד רק בשלושת הסעיפים האחרונים.


אדריכלות אתרים באינטרנט - צמצום הפער בין הרצוי לתוצאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו של אדריכל אתרים הוא לצמצם את הפער בין החזון למציאות ולהפוך אותו מחלום לחלום בר השגה. אדריכל אתרים מומחה מסוגל לראות את המאקרו, את התמונה הכוללת של העסק באינטרנט, הוא מכיר את השטח, האילוצים, המגבלות העסקיות והשיווקיות והאפשרויות הטכנולוגיות. אדריכל אתרים גם לומד בכל פרויקט את המטרות והיעדים של היזם, או בעל העסק ומתאים את תוכנית עיצוב אתר האינטרנט לצרכים אלה. אדריכל אתרים מכיר קבלני משנה מומחים, כמו חברות בניית אתרי אינטרנט, מומחים של עיצוב אתרים, מיתוג, חווית משתמש ואנשי תוכן באינטרנט ויודע לתאם ביניהם ולפקח על עבודתם בכדי לממש את המטרות העסקיות והשיווקיות של היזם או בעל העסק

מאפייני הסביבה האינטרנטית והאתגרים שבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסביבה האינטרנטית היא זירה עסקית ושיווקית מוכחת ויעילה ובעלת חשיפה להיקפים גדולים של קהלי יעד פוטנציאליים, מאידך, היא טומנת בחובה אילוצים רבים שאדריכל אתרים צריך לקחת בחשבון ולהתגבר עליהם. חלק מהאילוצים שאדריכל אתרים מתמודד איתם בתהליך של עיצוב אתר אינטרנט מסחרי כוללים את:

  1. היעדר חוויה אנושית - בסביבה האינטרנטית האינטראקציה בין בעל העסק, או החברה ללקוח היא וירטואלית ונעשית באמצעות ממשק תוכנה מתווך – אין חוויה אנושית ישירה. אדריכל אתרים צריך לתכנן את חווית המשתמש באינטרנט (UX) של אתר אינטרנט מסחרי האתר כך שתפצה על היעדר נוכחות אנושית ועדיין תבטיח תחושה של אינטראקציה אמיתית. לכן, חווית המשתמש באינטרנט (UX) צריכה להיות כזו שפונה לחושים מסוימים (בעיקר ראייה ושמיעה), מעוררת חושים אחרים (כמו טעם וריח), מרגשת שיווקית ומניעה לפעולה עסקית.
  2. היעדר תעבורה טבעית – אתר אינטרנט מסחרי אין לו תעבורה טבעית של אנשים, כמו לחנות בקניון, או במדרחוב, שרואים חלון ראווה ונכנסים להתבונן מקרוב. עיצוב אתר אינטרנט מסחרי מוצלח הוא רק מחצית מנוסחת העשייה, החלק השני חייב לעסוק בתוכנית השיווק של אתר האינטרנט לקהלים רלוונטיים באינטרנט ומחוצה לו.
  3. אחוז הנטישה – שיווק אתר אינטרנט מזמין אליו סוגי גולשים שונים, חלקם רלוונטיים לקהל היעד וחלקם לא. מחקרים מראים שגולשים נשארים פחות מ 10 שניות באתר הנתפס בעיניהם כלא רלוונטי ביחס למה שחיפשו – מדד זה נקרא אחוז הנטישה. גולש שנטש, לרוב לא יחזור לאתר זה שנית. בתהליך של עיצוב אתר אינטרנט מסחרי, אדריכל אתרים צריך לקחת בחשבון שאלות הקשורות לקהל היעד, כמו מיהם הגולשים הרלוונטיים לאתר, ומהי חוויית המשתמש (UX) המיטבית עבורם בכדי להשאיר אותם באתר. תהליך תכנון, או עיצוב אתר אינטרנט מסחרי חייב להתייחס לתסריטי גלישה נפרדים עבור סוגי לקוחות שונים, בכדי להתמודד עם האתגר של אחוז הנטישה. זאת אומרת, לגרום לגולש הרלוונטי להישאר די זמן בכדי שניתן יהיה להניע אותו לפעולה, כמו רישום לרשימת תפוצה, פנייה לקבלת הצעת מחיר, או ביצוע רכישה באתר. היענות לביצוע אחת מהפעולות האלה יבטיחו גם את חזרתו של הגולש לאתר שוב ושוב.

תהליך העבודה של אדריכל אתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך תכנון, או עיצוב אתר אינטרנט מסחרי על ידי אדריכל אתרים מומחה מבטיח יעילות שיווקית ותוצאות עסקיות באתר. מה כולל תכנון נכון או עיצוב אתר אינטרנט מסחרי ?

  1. מחקר מושגים שיווקי באינטרנט וניתוח התעבורה האורגנית
  2. בדיקת שוק ותחרות באינטרנט
  3. אפיון שלד התכנים לאתר
  4. הגדרת המודל השיווקי של האתר
  5. אפיון חווית המשתמש ובניית תסריטי הגלישה
  6. אפיון פונקציונאלי של ממשק המשתמש

תפקידם של מעצב האתרים, המתכנת והכותב להוציא לפועל את התוכניות של אדריכל האתרים. הם בונים את אתר האינטרנט, כותבים ומעצבים, בהתאם לאפיון אתר האינטרנט שנעשה על-ידי אדריכל אתרים מומחה ומותאם לצרכים העסקיים והשיווקיים של כל עסק בנפרד, בכדי להבטיח הצלחה שיווקית ותוצאה עסקית מדידה של המיזם באינטרנט.


קטגוריה:עיצוב אתרי אינטרנט