משתמש:Aqunamag/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Aqunamag.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Aqunamag.


 חידוש (של פטנט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידוש הוא אחת הדרישות לכשירות לפטנט. מי שרוצה לקבל פטנט על האמצאה, צריך לעמוד על כמה תנאים בסיסיים. ללא עמידה בתנאים אלה, לא יתאפשר מתן פטנט. אמצאה תחשב חדשה וכשירה לפטנט אם היא לא פורסמה לציבור בדרך לכשהיא לפני שהממציא יגיש את הבקשה לפטנט לרשות הפטנטים. לפני תאריך הגשה של בקשה לפטנט, או לפני תאריך בכורה, בתנאי שזכות הבכורה של בקשה קודמת לפטנט מומשה. המטרה של דרישת חידוש היא למנוע מהידע שכבר פורסם לציבור לקבל הגנה בפטנט חדש. דרישת חידוש קיימת בחוקי פטנטים בעולם. חוק הפטנטים תשכ"ז-1967 דורש בסעיף 4 שהאמצאה תעמוד בדרישת חידוש.

רציונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטנט נותן לממציא זכות למנוע מאחרים להשתמש באמצאה שלו באמצעים חוקיים. מערכת פטנטים לא נועדה למנוע מהציבור לעשות מה שהוא היה רגיל אליו לפני רישום הפטנט. למשל, אי אפשר לרשום פטנט על גלגל, כי זה היה מונע מכל אחד שמשתמש בו חופשי. המבחן החוקי הוא שהאמצאה צריכה להיות משהו חדש, ושיש בה "חידוש". המצאת גלגל אינה חדשה, מאחר וגלגל מהווה חלק מהידע הקודם.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת חסד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות מסוימות, כגון ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה ויפן, קיימת תקופת חסד שנועדה להגן על הממציא או בעל הזכויות על האמצאה מפרסום מורשה או בלתי מורשה לפני תאריך ההגשה של בקשה לפטנט. כלומר, אם הממציא או בעל הזכויות על האמצאה מפרסם את האמצאה, עדיין ניתן להגיש את הבקשה לפטנט והיא תיחשב כחדשה למרות הפרסום, בתנאי שהפרסום נעשה בתוך הזמן המוגדר בתקופת חסד. משך תקופת חסד נע בין 6 ל-12 חודשים.

בארצות אחרות כולל אירופה, כל חשיפה של האמצאה לציבור, בכל מקום בעולם, ומבוצע לפני תאריך הגשת הבקשה לפטנט או לפני תאריך בכורה, שולל חידוש מאמצאה והופך אותה ללא כשירה לפטנט. דוגמאות לפרסום יכולות להיות: פרסום כתוב, מכירה, פרסום פומבי בעל פה והדגמה או שימוש הפומבי. חשוב להבדיל בין תקופת חסד וזכות הבכורה שמוגדרת על פי כללים של אמנת פריז להגנה על קניין תעשייתי. שנת הבכורה מתחילה כשנעשית הגשה ראשנה במדינה חברה באמנה, כאשר תקופת חסד מתחילה לפני ההגשה של בקשה לפטנט.

בישראל אין תקופת חסד, אך סעיף 6 לחוק הפטנטים תשכ"ז-1967 אומר שזכותו של בעל האמצאה לא תיפגע על ידי פרסום אם יתקיימו כמה מהתנאים, כגון חוסר ידיעתו של הממציא על פרסום או חוסר הכסמה לפרסום,

או תוך מתן הודעה מוקדמת לרשם - הצגה בתערוכה או הרצאה בפני אגודה מדעית או פרסום בכתבים רשמיים של האגודה, בתנאי שבקשת פטנט תוגש תוך שישה חודשים לאחר הפרסום.

דרישות חידוש במדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל דרישה לחידוש מעוגנת בחוק הפטנטים תשכ"ז-1967. סעיף 4 של חוק הפטנטים אומר[1]: אמצאה נחשבת לחדשה, אם לא נתפרסמה בפומבי, בין בישראל ובין מחוצה לה, לפני תאריך הבקשה – (1)   על ידי תיאור, בכתב או במראה או בקול או בדרך אחרת, באופן שבעל מקצוע יכול לבצע אותה לפי פרטי התיאור; (2)   על ידי ניצול או הצגה, באופן שבעל מקצוע יכול לבצע אותה לפי הפרטים שנודעו בדרך זו.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקנדה דרישות החידוש מעוגנות בסעיף 28.2 של Patent Act (R.S.C., 1985, c. P-4).[2] הסעיף לא מגביל פרסום לפטנטים קודמים, ונותן הגדרה רחבה של מה כולל פרסום קודם; כל עוד שנושא האמצאה נחשף בפומבי והפך להיות זמין. פרסום כזה שולל חידוש האמצאה.[3] זה כולל פטנטים קודמים, פרסומים או הצגה של אמצאה עצמה. פרסום המסמך פרטי, כמו פתק פנימי שלא נגיש לציבור, לא נחשב לפרסום.[4] יש מבחן שמונה שלבים לקביעה האם יש חידוש או לא בקנדה. על הידע הקודם:

  1. לתת תיאור מדויק;
  2. לתת הוראות שיביאו לתוצאה שנתבעת בתביעות;
  1. לתת הוראות ברורות ומכוונות;
  1. לתת מידע שמבחינה פרקטית שווה לזה של הפטנט;
  2. להעביר מידע בצורה כזאת שבן אדם המחפש פתרון לאותה בעיה יוכל להגיד "זה נותן לי את מה שאני צריך";
  3. לתת מידע לבן אדם של ידע ממוצא בצורה כזאת שהוא מיד יבין את האמצאה;
  4. בהיעדר הוראות ממצאות, ללמד "תוצאה בלתי ניתנת למניעה" ש"ניתן להוכיח אותה בניסויים";
  5. לספק את כל הדרישות הנ"ל במסמך אחד ללא צורך בבניית פסיפס[5]. מבחן עכשווי דורש עמידה במבחן אחד בין ה-8 על מנת לשלול חידוש [6].

אמנת פטנטים אירופאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנת פטנטים אירופאית (EPC), פטנטים אירופאים יינתנו לאמצאות חדשות, כאחד התנאים. סעיף חוק מרכזי שמעגן את הדרישה לחידוש הוא Article 54 EPC. ראו גם חידוש באמנת פטנטים אירופית.

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סעיף 102 של חוק פטנטים אמריקאי קובע את דרישת החידוש. ארבע דרכים הכי נפוצות לשלילת חידוש מאמצאה הן:

  1. לחשוף את האמצאה או לתת לציבור להשתמש באמצאה; או
  2. לפרסם אמצאה באמצעים קבועים כגון פטנט, בקשה לפטנט, כתבה בעיתון; או
  3. אם האמצאה הומצאה בארצות הברית קודם לכן, והממציא האחר לא הזניח, ביטל או הסתיר את האמצאה, או
  4. אם האמצאה מתוארת בבקשה לפטנט שהוגשה על ידי ממציא אחר, והבקשה מתקבלת והופכת לפטנט בארצות הברית.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציטוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nevo.co.il, www.nevo.co.il
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Patent Act (Canada), Wikipedia, 2016-09-07
  3. ^ Patent Act, RSC 1985, c P-4, s. 28.2(1)(a) and (b)., Patent Act, RSC 1985, c P-4, s. 28.2(1)(a) and (b)., Patent Act, RSC 1985, c P-4, s. 28.2(1)(a) and (b).
  4. ^ David Vaver, Intellectual Property Law: Copyright Patents Trade-Marks, Toronto: Irwin Law Inc., 2011
  5. ^ Reeves Brothers Inc. v. Toronto Quilting & Embroidery Ltd, 43 C.P.R. (2d), 145
  6. ^ Tye-Sil Corp. v. Diversified Products Corp., (1991), 35 CPR, (3d) 350 at 361, 362 (FCA)
  7. ^ MoneyIN, Inc. v. VeriSign, Inc., 545 F.3d 1359, 1371 (Fed. Cir. 2008)