משתמש:Annak100/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טקסטיל בתרבות הפזיריק

תרבות הפאזיריק התקיימה במאות ה3-4 לפנה"ס , הייתה תרבות שהתגלתה באתר ארכיאולוגי הנמצא ברפובליקת אלטאי

אנשי הפזיריק היו נוודים שרכבו על סוסים באזור הרי אלטאי, עמק הפזיריק , היה ממוקם בין נתיבי סחר פעילים ברחבי העולם העתיק, עם סין במזרח ומרכז אסיה בדרום מערב . התרבות זוהתה בשנת 1865 ע"י גילוי וחפירה של תלי הקבורה שלהם אשר נקראים קורגנים.

חפירת קבורות אלו של אנשי תרבות פזיריק עוררה עניין רב בגלל עושרן הרב של שרידים אורגניים שכללו גופות מקועקעות , סוסים , גילופי עץ מעולים , עור פרוות וטקסטיל צבעוני. על גבי כל קבר הועלתה האדמה מהבור בתלולית, שעליה נערמו אבנים. האבנים הגנו על הקרקע תחתן מחום השמש, וגרמו לפרמפרסט , מצב שבו מצטבר קרח בתוך הקרקע , מצב זה עיכב את ריקבון החומרים האורגניים. סיבה נוספת לשימור המפליא של הממצאים בקורגנים הינה שהקברים נפרצו זמן קצר לאחר ביצוע הקבורות , דבר שגרם למי תהום לזרום לתוך תאי העץ השבורים מתחת לתלי אבן יצרו קרח ששמר על העושר האורגני של הקברים עד לחפירה ארכיאולוגית במאה זו. הממצאים אלה מספרים לנו רבות על טקסטיל האזיריק ,ההעדפות האמנותיות והמאפיינים התרבותיים של הנקברים במקום. הממצאים ממחישים את התהליך הסקטיבי של העברת מוטיבים אמנותיים- אילו מוטיבים מיובאים הועתקו ומאילו התעלמו, .האופן שבו מוטיבים מיובאים שונו, ממחיש את האופי התמידי של העדפות סגנוניות איקונוגרפיות מקומיות.




טקסטיל בתרבות הפזיריק

מן הבדים המצויים ניכר שחלקם יוצרו במקום וחלקם יובאו. בדים מתוצרת מקומית כללו לבד , צמר ארוג וסיבי ירקות, האריגים המיובאים כללו שטיח ערימה ( נקרא כך על שם לולאות הבד בתוך שטיח, המוסיפות לו עובי ), בדי טפסטרי ארוגים ובדים ארוגים בתוספת רקמה ידנית, כמו גם משי רקום. ישנן שתי קטגוריות דומיננטיות של בדים מיובאים: האחת היא משי סיני והשנייה בדי צמר, כולל שטיח הערימה הממחיש מוטיבים בהשראת האמנות של איראן האחמנית (המאה ה-8-4 לפנה"ס).

חלק משמיכת האוכף (Shabrak) , שנמצא בקברים מראה רקמה עדינה על בד משי סיני מיובא . המשי דהוי אבל הצבעים המקוריים נותרו באזורים מסוימים . נוודי הפזיריק הוסיפו רצועות של אורנמנטים של לבד בכחול ואדום , משולבים בגזרי כסף, מיריעת האוכף המקורית, שחלקם חסרים כעת.  


משי סיני בתרבות הפזיריק

בדי המשי שנמצאו היו פשוטים ומעוטרים כאחד.  באחד הקברים נמצא נרתיק פשוט עשוי משי ארוג ועדין.  ממצא משי נוסף מעוצב בדוגמא גיאומטרית שנוצרה מאריג ברוקד, בדוגמאות של מעוינים ומשולשים שהשתמרו בצבעי אפור וירוק.

(, Karen S Rubinson, The Textiles from Pazyryk,page 53 ,1990)

בקבר נוסף נמצא הפריט הגדול והמשוכלל מבין המשי הסיני, אשר שימש כנראה כשמיכת אוכף. זו יריעה של משי גולמי שצבעיו מעוטר ברקמה סינית של ציפורים בתוספת אלמנטים פרחוניים .

חלק משמיכת אוכף , עשוי ממשי

השימוש במשי בקרב אנשי הפזיריק היה שילוב בשמיכת אוכף, שנחתכו ונתפרו יחד , ללא קשר לדוגמא, על מנת להתאים לבסיס הלבד המקומי.

חלקו האחורי של השברק, מסתיים בשלושה גדילים עשויים משיער יאק .שילובי הסיני העדין, תואם את האסתטיקה הנראית באמנות של פאזיריק, אסתטיקה שניתן לראות גם היום לעתים קרובות אמנות עמים נוודים באסיה.

צמר בתרבות הפזיריק

הממצאים הארכיאולוגיים מהקברים הקפואים עוזרים להבין עד כמה חשוב הצמר לתרבות הפזיריק, בשל תכונותיו הניתנות להסתגלות במזג אוויר קר, שהתאים לאורח חייהם הנוודי. אנשי הפזיריק היו נוודים, רוכבי סוסים מיומנים, שהתפרנסו ממרעה צאן , שחייהם בתנועה מתמדת ללא מגורי קבע, הותאמו לעונות השנה, בשטחי מרעה שונים.

, מגורי הפזיריק, היו באוהלי  יורטה גדולים, שהוקמו ופורקו במהירות, ונישאו על גבי גמלים או יאקים. אוהלי היורטה, היו עשויים ממסגרת עץ ומכוסים לבד צמר, כולל הרצפות והקירות שהיו מרופדים עורות כבשים ושטיחי לבד כדי לספק חום.

אנשי הפזיריק הכירו בדים אחרים כמו פשתן ומשי. , אבל צמר היה החומר המתאים ביותר לאורך חייהם והישרדותם בשל תכונותיו הגמישות והתאמתן להסתגלותן לסביבה. צמר הינו חומר מבודד ואטום לרוח, אשר יכול גם להדוף וגם לספוג לחות ובכך לשמור את אוהלי היורטה חמימים בחורף קר ומנגד רעננים בקיץ.

התכונות המוצלחות של הצמר נעוצות בסיבים אשר מצופים בקשקשי חלבון חופפים, שפועלים כ"רעפים על הגג". הם דוחים מים ובו זמנית, סופגים כל מים שמחליקים בין סדקי הקשקשים. כך הלחות הנספגת בליבה הפנימית של הסיבים הופכת את הצמר לעמיד בפני אש באופן טבעי. תכונה נוספת של צמר , שהוא אלסטי באופן טבעי, מתח ושומר על צורתו, מה שהופך אותו לעמיד בפני קריעה. מסיבה זו השתמשו אנשי הפזיריק (כמו תרבויות קור עתיקות רבות), בצמר כבשים להכנת יריעות לבד חזקות,  שהשתמשו בהן לפריטים שימושיים רבים כגון: אוהלים בגדים, כיסויי ראש, נעליים, בגדי אוכף ושטיחים.

משמאל : שחזור של לבוש אישה פאזירית. מימין : לבוש של גבר פאזירי . כל הפריטים נמצאו בקבורת 'הנסיכה' אוקוק. שחזור מאת ד' פוזדניאקוב, המכון לארכיאולוגיה ואתנוגרפיה, הסניף הסיבירי של האקדמיה הרוסית למדעים.





שטיח עֲרֵמָה פאזיריק

שטיח ערמה

שטיח הערמות ( Pile Carpet ) הידוע העתיק ביותר בעולם, הוא שטיח עשוי בטכניקה של אריגת קשרים, המוסיפה לו עובי. השטיח נמצא בקורגן 5 . בית הקבורה הגדול ביותר בפזיריק.

שטיח הפזיריק הגיע לאתר הקבורה, ככל הנראה ממערב או מרכז אסיה, אם כי עדיין קיימים בין החוקרים חילוקי דעות על מקורו, בין פרס או ארמניה, שתי אומות אשר גם להן מסורת רבת שנים של אריגת שטיחים קשורים.

השטיח הזה כונה לעתים קרובות אחמניד;  (achaemenid) כמו הבדים הארוגים, של בית מלוכה אחמניד, ששלט באימפריה הפרסית, שבשיאה, השתרעה ממצרים והבלקן במערב ועד מרכז אסיה ועמק האינדוס במזרח.

הסוסים המיוצגים על השטיח העתיק כמעט זהים לפרשים על אפריז בעיר הפרסית העתיקה פרספוליס. לכן, האפשרות שהשטיח הופק על ידי הפזיריקים קלושה ביותר, משום שהתחכום והאלגנטיות של העיצוב מעידים על ציוויליזציה מיושבת וקוסמופוליטית שלא כמו אנשי הפזיריקים הנודדים.

בנוסף, הצבי המנוקד, המופיע על האפריז הפנימי של השטיח, הוא בעל חיים המאפיין את טרנסקווקזיה וסיביר, מה שמרמז על כך שהשטיח יוצר אי שם מעבר לחצר האחמנית.

כיום מוצג במוזיאון הארמיטאז', סנט פטרסבורג.

  1. - Katheryn M. Linduff, Karen S. Rubinson, Pazyryk Culture Up in the Altai, Routledge, 2021.
  2. -Karen S Rubinson, The Textiles from Pazyryk, Expedition Magazine, 1990
  3. -Fashion and Beauty Secrets of a 2,500-Year-Old Siberian “Princess” from her Permafrost Burial Chamber. (2012, 28 August). The Siberian Times.
  4. -Coulthard, Sally. (2021). Wool’s Scaly Secret. Follow the Flock: How Sheep Shaped Human Civilization (pp. 19–32). Pegasus Books.
  5. -Up from the Ice - a Look at Dress in the Iron Age Altai, Irene Good Research Laboratory for Archaeology and the History of Art, University of Oxford